Annons

Bildkomposition, fotovägg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scene

Aktiv medlem
Hej!
Jag planerar att göra en fotovägg. Vill bara ha några få bilder, kanske 6-7 stycken. Ska rama in varje bild i ganska grova ramar som man kan hitta på ikea, i olika storelkar. Jag har även köpt bokstäver i trä som bildar ordet "Dream" som jag vill ha med.
Men jag vet inte hur jag ska organisera bilderna på bästa sätt för att det inte ska se rörigt ut.
Vill att bilderna ska vara i färg och inte svartvita. Tycker att bara svartvita bilder blir så stelt.

Någon som har något tips? Vore väldigt tacksam! :)

/Therese W.
 
Och ingen har svarat sen den femte december?

När man hänger bilder finns flera regler och alla är enkla att förstå och går att bryta efter eget huvud.
Rita en horisontell linje eller tänk en linje på väggen. När man spikar upp bilderna kan man låta alla bilder stå på linjen, dvs bildernas underkant följer linjen. Eller så låter man bildernas centrum följa linjen (typ spiken sitter på linjen och alla tavlor har kroken i mitten av tavlan). Det är lite svårare då linjal och räknedosa behövs. Då kommer över- och underkant att gå vågigt som kustlinjen i gryts skärgård. Men totala intrycket är att alla tavlor hänger rakt. Räcker inte en rad, gör man två. Själv tycker jag att man inte skall hänga för tätt. Inte tätatare än bilden egna halva bredd om man inte vill ge collageintryck där bilderna påverkar varandra.

Ytterliger en variant är att man hänger tavlorna i geometriska figurer, dvs huller om buller men att yttermåtten bildar en fyrkant, dvs man tänker sig en fyrkant och så pusslar man in alla bilder inom fyrkanten, hur som helst, bara man får in alla bilder utan att bilda luckor.

Blanda inte stil. Höjden över golvet bestäms av hur gammal man är. (Jag vet inte varför men yngre gillar att hänga närmare golvet)

Vad det gäller innehåll tycker jag personligen inte att bilderna skall interagera med varandra, dvs att alla personer tittar mot mitten av väggen, men en del personer tycker man skall göra så.
Hur man blandar färger är upp till var och en.
 
Hej!
Jag planerar att göra en fotovägg. Vill bara ha några få bilder, kanske 6-7 stycken. Ska rama in varje bild i ganska grova ramar som man kan hitta på ikea, i olika storelkar. Jag har även köpt bokstäver i trä som bildar ordet "Dream" som jag vill ha med.
Men jag vet inte hur jag ska organisera bilderna på bästa sätt för att det inte ska se rörigt ut.
Vill att bilderna ska vara i färg och inte svartvita. Tycker att bara svartvita bilder blir så stelt.

Någon som har något tips? Vore väldigt tacksam! :)

/Therese W.

Ta en bild på din vägg, rakt framifrån. "Montera" dina bilder på väggbilden och prova dig fram. Så gjorde jag när jag för några år sedan skulle sätta upp ett stort antal bilder. Återskapa verkligheten, helt enkelt. Enkelt och "idiotsäkert". :)

I somras la förresten Anders Jensen på Moderskeppet ut den här filmen i samma ämne:

http://moderskeppet.se/video/show/forhandsgranska-dina-tavlor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.