Annons

Bildkommentarer, pool och album

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Jag tycker att man bör se samtliga kommentarer på en bild. Går man via pooler syns ju bara "poolkommentarerna". Åtminstone bör det gälla för de "normala" kritikpoolerna.

Per

Jag kan förstå hur Per tänker, för jag tyckte också det var lite dumt i början när man inte kunde se alla kommentarerna när man var i poolen. Visst kan man klicka så man kommer till alla kommentarerna hos fotografen.

Men samtidigt får man tänka på att man kanske har lagt in bilden under en kritikpool för att enbart få kritik på tex kontrasten. Och så vill man kanske inte se dem andra kommentarerna som handlar om annat som inte har med poolen att göra.

/ Marcus

Jag uttryckte mig kanske otydligt. Jag tycker man ska se alla kommentarer vilken väg man än går för att titta på en bild. Undantaget kanske vissa pooler för något mycket specifikt ändamål.

MIN åsikt :)

Jo jag är också inne på den linjen - anledningen till det där med att inte visa alla kommentarer var ju att vissa pooler skall kunna ha en helt annnan inriktning på kommentarer än att vara just kritik; i en pool kanske man bara skall få kommentera en bild med dikter, i en annan skall man bara analysera den djupa visuella symboliken, i en diskuterar man något fotografiskt utan att kritisera bilden på vanligt sätt etc... Dvs som forum.

Men just för den stora Bildkritikpoolen (och dylika kritikpooler) håller jag med om att kommentarer blir så lika det "fria kommenterandet" att det blir yxigt om man inte ser alla slags kritikkommentarer.

Tanken från början var dock att en bild placerad i pool *inte* skulle kunna kommenteras utanför den - då skulle det vara lite mer konsekvent. Nu "vågade" vi inte ta det steget, men det kanske hade blivit mer förståeligt om det var funkade så.

En annan grej jag fundrat på att integrera visningssidorna lite mer; om en bild nu är med i en pool och man får upp den vid tex bildsökning skall man inte behöva klicka iväg till poolen för att kommentera den - utan poolregler/beskrivning och specifika betygsfält skulle dyka upp på en gång.

Men då blir det ju i princip på samma sätt som jag skrev ovan här, att bilden bara kan kommenteras enligt poolens regler. Det är inget problem för kritikpoolsbilder, men stöter man på en bild som tex bara finns i säg "Skriv en dikt till min bild"-poolen så är det det som gäller, skriver man vanlig text är det inte i linje med fotografens önskemål. Så det vetesjutton om det skulle funka? Man kanske vill ha möjligheten till det fria kommenterandet ändå.

Jag brukar "återvända" till bilder jag kommenterat för att se vad andra tycker och om vi tycker lika. (Osäker på min goda smak, kanske...)

T.ex. denna som var kul för att jag plåtat nästan exakt samma bild tre år tidigare. Här ser jag inte fotografens svar och andras kommentarer:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/265486.htm

Det gör jag däremot här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=265486

Jag tycker det känns lite fånigt.

Bara för att understryka min åsikt en smula :)

Per

Skulle man inte kunna sätta en liten länk eller knapp vid varje bild som ligger i en pool som leder till den vanliga "fria" bilden? På det sättet kan man koncentrera sig på den specifika kritiken som efterfrågas om man vill det, eller så kan man enkelt klicka sig till den fria kritiken och läsa alla andra kommentarer som bilden fått.

Håller med Per Ytterberg till fullo, det känns vansinnigt irriterande att behöva kolla både i poolen och i det vanliga albumet på varenda bild man kommenterar för att se om det diskuteras något. Jag är mycket intresserad av att se om fotografen svarat på min kommentar, och lika intresserad av att se hur andra tänkt när de sett samma bilder som jag själv gjort.

När jag då kommenterar via poolen så får jag tredubbelt så många klick för att kontrollera om det sagts något i efterhand som när jag kommenterar i vanligt album. Det är så fruktansvärt irriterande...

Besvärande att alltid måste markera /Visa även kommentarer givna utanför denna pool/ för att kunna se alla kommentarer. Samma problem för de som ser på bilderna.
Har man som fotograf svarat på bildkritik i en pool så syns inte svaret i andra pooler. Då kan samma fråga komma igen i flera kommentarer.
Onödigt krångligt.
Bätter då att markera (med färg, typsnitt, stil)än tydligare än i dag att dessa kommentarer kommer från en viss pool.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto