Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildjournalistik i Sundsvall?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Christian: Foto A och B är de grundkurser i foto som man läser på tex medieprogrammet eller liknande gymnasieutbildningar.

Jessica: Ja, jag ska försöka ta ledigt och sticka upp till mina gamla hemtrakter i Sundsvall och kika på Dokument03.

N.

Men är det rimligt att man skall läsa in FOTO A och B för att kunna komma in?

Jag tror att MÅNGA på den här sidan utan utbildning är hästlängder bättre än de med gymnasial utbildning inom foto som går den här utbildningen.

Självklart skall man ha bra betyg eftersom högskole/universitetsstudier överlag är krävande. Men att kräva förutbildning inom foto och inte titta på ens fotografiska kompetens tror jag kommer bli utbildningens fall om det inte ändras illa kvickt! Det kommer i så fall leda till en stor kvalitetsförbättring och man kommer kunna fostra många fler blivand, lovande bildjournalister!

Jonas:

Min personliga åsikt är att naturligtvis borde andra utbildningar som motsvarar Foto A och B också räknas, och som jag skrev i tidigare inlägg tycker jag också att bra arbetsprover borde väga tyngre än bra betyg.

N.

Självklart skall det räknas.. Det vorde ju idiotiskt annras...

Men det ´jag tycker är fel är att någon som kanske sovit sig igenom gymnasiet och fått betyg i fotokurser skall ta platser från redan duktiga fotografer som brinner för det de gör och är svinduktiga!

nä, jag tycker det är galet att man ska ha behövt läst foto A och B. Måste ju kolla på bilder. Nu kan vem som helst som har gått media med inriktining foto komma in, om dom har tillräckligt höga betyg.

Det medför ju att det blir jätte splittrat, en del jätte bra fotografer och en del som bara råkade läsa rätt kurser. Det förstör både för skolan och eleverna tror jag.

Foto A och B

Vill bara påpeka att det inte är nödvändigt att ha läst de nationella kurserna Foto A och B utan det räcker med likvärdig utbildning, ca 200 timmar foto. Man får då ansöka om dispens, så gjorde jag och kom in.

Jag kanske låter bitter, men jag har ingen ambition att komma in eftersom jag redan pluggar på min drömutb..

Jag har fotat kanske 2000 timmar med den bästa läraren man kan ha utan att det kallats för utbildnin.. Är det ens reella kompetens eller den som finns på pappret som är det viktiga?
Man stirrar sig lätt blind på svartavita papper istället för på fotopapper!

håller med.. det känns som att man ska komma in på fotoskolor om man har talang, inte bra betyg..

Men man kan alltså söka dispens, då kanske man kan söka även om man inte gått media, gött. Är det någon som har koll på vad betyg snittet ligger på för att komma in?

david_eng skrev:

Är det någon som har koll på vad betyg snittet ligger på för att komma in?

17.03 (4.33 med de gamla betygen) efter första urvalet, enlight vhs.se! Detta kommer att sjunka efter nästa omång!

Detta är helt sjukt, men det är ju ett problem med hela systemet.. Urvalssytemet är helsnett, men det är ju ingen hemlighet att utbildningsdepartementet är sveriges största lekstuga!

Jag gör det kort;
Vad är ”reell kompetens”? Vill gärna veta.

Många medieutbildningar håller visserligen inte måttet men om man gått igenom Foto A och B skall man ha viktiga kunskaper om kontext och upphovsrätt samt hur man hanterar agitering och perspektiv.

Det är nog en ganska bra grund för att jobba med bildjournalistik, vilket inte är samma sak som att vara fotograf.

På Sydsvenska dagbladet finns det en tjänst som heter ”bildjour”.
Då är man ansvarig för att de bästa bilderna kommer in i tidningen, man kan lyfta ut dåliga bilder och man letar efter byråbilder om tidningen själv saknar bilder. För det tjänsten skulle denna Sundsvallutbildning nog vara rätt juste.

Skulle du söka en fortsättningsutbildning i fotografi vore nog arbetsprover viktigare, de teoretiska kunskaperna skulle man kanske kunna tenta av eller så skulle intervjuer vid antagingen rensa bort de som bara bryr sig om kameran.

Mipert:

reell kompetens är väl den kompetetens man har som det inte finns dokumet/betyg/intyg på. Det är ett ord som brukar användas när man pratar om invandrare som skall få jobb här i Sverige.. De har inga betyg men har kanske jobbat med något många år så kan man se mellan fingrarna på de kraven.

Men jag reserverar mig för att det kan vara halvsant.. men nu har jag förklarat vad jag menade!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar