Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildinställningar Canon D SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Zailor

Aktiv medlem
Tog en bild idag som jag la upp på en bedömningssida ,kommentarer jag fick var mera kontrast mer färg mera skärpa .......

Tog bilden med ett zoom 70-200 var ganska mulet när jag tog bilden

Krymte den i PS och la på Unsharp mask med inställingar för web enligt Scott Kelbys råd

Nu är min fråga finns det inställningar så att man slipper sitta och optimera bildrna efteråt i datorn eller vad tycker ni om bilden ???


http://www.magnus.deck.se/index.php?showimage=111

Var inte så klart och färgrikt när jag tog den
 
läs din manual och kolla på bildstilar.
Altid bäst att läsa de som står i manualen för nya sakar man köper o ska använda.
 
Zailor skrev:
Tog en bild idag som jag la upp på en bedömningssida ,kommentarer jag fick var mera kontrast mer färg mera skärpa .......
[ klipp ]
Var inte så klart och färgrikt när jag tog den

Håller du med om kommentarerna så håller jag med Joi i inlägget ovan. Du har lite inställningar rörande färger och kontrast du kan göra i kameran om du inte vill göra det i datorn. Generellt sett blir det bättre om man gör det i datorn och går snabbare om kameran fixar det med en gång.

Själv är det ju inget som säger att den som kommenterar har mer rätt än någon annan. Jag tycker inte att alla bilder automatiskt blir bättre av att man i efterhand omformar dem till att närma sig ett slags ideal. Jag vill gärna värna om grå trista bilder som återspeglar grå trista förhållanden.

Man kan undra hur kommande generationers arkeologer tror vår värld såg ut när alla sparade bilder ser ut som typiska vykort med överdrivna färger och mycket kontrast. :)
 
Magnus, jag "lekte" lite med din bild, hoppas det är ok. Kan du ge mig din mailadress (maila via fotosidan om du inte vill lämna ut den här)skall så mailar jag över resultatet så kan du se vad du tycker.

/Arne
 
den vänstra delen är bättre, jag fotar i RAW
och tycker att det är bäst att använda standard
bildstil som kan ändras senare i datorn
om man vill.
 
.

det är inte hur man fixar bilderna i efterhand jag vill ha hjälp med ,utan inställningar i kameran , har en Olympus E500 också och den tar mycket bättre "färdiga" bilder med sina bildstilar
 
Re: .

Zailor skrev:
det är inte hur man fixar bilderna i efterhand jag vill ha hjälp med ,utan inställningar i kameran , har en Olympus E500 också och den tar mycket bättre "färdiga" bilder med sina bildstilar


om du menar att få bilden från kameran i jpeg då
e standard stilen bra men du kan ändra den oxå för mera färg skärpa kontrast och tvertom, jag
ändrade det litet för skärpa o färg om man vill
bara fota jpeg om det är Eos 30D som du har.
 
du ser att det står standard och seda 3 och resten är på noll, men de går att öka de till
7 tror jag om jag mins rett.
Nollan är samma som oförändrat.

Kollade på min 30D och såg att jag har skärpa på 5 i standard bildstil och färgen på 3.
 
Senast ändrad:
Har du en 350D eller en 30D så går det vad jag vet inte att ändra kontrast, skärpa etc när du använder motivprogrammen (landskap i ditt fall) :-(
Dvs då måste använda P,Av,Tv eller M lägena.
 
martin3 skrev:
Har du en 350D eller en 30D så går det vad jag vet inte att ändra kontrast, skärpa etc när du använder motivprogrammen (landskap i ditt fall) :-(
Dvs då måste använda P,Av,Tv eller M lägena.


Det var inte motivprogramm som jag använde utan bildstil => läge landskap....
 
Du kan ju skapa en egen bildstil som passar dig bättre i 30D. Utgå från t.ex landskap som du använde här och öka på färgmättnaden lite till exempel.

Annars ser det för mig ut som om du framförallt fixat vitbalansen. Originalbilden har en gulaktig ton (kolla molnen) som ger lite skumma färger överlag. Använd ett gråkort för att ställa in vitbalansen, eller en halvgenomskinlig vit plastbit (tex ett lock från en sån där tubchipsförpackning) för att ta en referens för vitbalansen.

lycka till,
Bengt
 
bamnehagen skrev:
Du kan ju skapa en egen bildstil som passar dig bättre i 30D. Utgå från t.ex landskap som du använde här och öka på färgmättnaden lite till exempel.

Annars ser det för mig ut som om du framförallt fixat vitbalansen. Originalbilden har en gulaktig ton (kolla molnen) som ger lite skumma färger överlag. Använd ett gråkort för att ställa in vitbalansen, eller en halvgenomskinlig vit plastbit (tex ett lock från en sån där tubchipsförpackning) för att ta en referens för vitbalansen.

lycka till,
Bengt

Va då tubchips, de heter ju Pringles!
Tack för tipset ang. vitbalansen...
 
.

bamnehagen skrev:
Du kan ju skapa en egen bildstil som passar dig bättre i 30D. Utgå från t.ex landskap som du använde här och öka på färgmättnaden lite till exempel.

Annars ser det för mig ut som om du framförallt fixat vitbalansen. Originalbilden har en gulaktig ton (kolla molnen) som ger lite skumma färger överlag. Använd ett gråkort för att ställa in vitbalansen, eller en halvgenomskinlig vit plastbit (tex ett lock från en sån där tubchipsförpackning) för att ta en referens för vitbalansen.

lycka till,
Bengt

tack för ett bra svar !! känns som att man har mycket att lära om inställningar om den kameran.
Tar alla bilder i raw och jpeg ,men sparar alla raw bilder till en kall vinter.
Vill få fram bra jpeg bilder med en gång och slippa sitta framför datorn.

Tog den här bilden igår ,http://www.magnus.deck.se/index.php?showimage=134 har försökt att fixa till raw bilden vad tycks ?
 
Re: .

Zailor skrev:
tack för ett bra svar !! känns som att man har mycket att lära om inställningar om den kameran.
Tar alla bilder i raw och jpeg ,men sparar alla raw bilder till en kall vinter.
Vill få fram bra jpeg bilder med en gång och slippa sitta framför datorn.

Tog den här bilden igår ,http://www.magnus.deck.se/index.php?showimage=134 har försökt att fixa till raw bilden vad tycks ?
Inte mycket att klaga på där inte :)
Värt att veta (och det gör du säkert) är att vitbalansinställningen i kameran inte spelar någonsomhlet roll när man plåtar RAW - och inte bildstilen heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.