Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BildInställningar (Bättre färg) för canon eos 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jemo

Aktiv medlem
Jag igen här!!

Kamera: Canon eos 1000D
Objektiv 1: Standard som följer med = 18-55
Objektiv 2: Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 macro (Både telezoom o macro)

Först ska det väl sägas att jag är en Amatör och tycker det är svårt med just inställningar... Så jag hoppas på lite hjälp ifrån er.

Jag har sett på exempelbilder (oretuscherade) som blir med denna kamera och mina bilder måste jag retuschera på datorn för att de ska bli sådana..

Bilderna blir liksom färglösa på något sätt och dassig/dimmiga..

1:a bilden oretuscherad och andra bilden Är retuscherad

Bilagor

• IMG_0327.jpg
    IMG_0327.jpg
    8.6 KB · Visningar: 662
  • IMG_0327picasa2LITEN.jpg
    IMG_0327picasa2LITEN.jpg
    12.3 KB · Visningar: 662
Jag antar att du fotar i JPEG? I sådana fall är det kamerans bildstilar ("picture styles") som avgör det där.

Svårt att se från bilder vad du behöver göra, men det ser ut som att du skulle kunna öka kontrast och KANSKE färgmättnad litegrann.

Antingen finns det en färdig bildstil för det i kameran eller så får du göra en egen.

Jag antar att du fotar i JPEG? I sådana fall är det kamerans bildstilar ("picture styles") som avgör det där.

Svårt att se från bilder vad du behöver göra, men det ser ut som att du skulle kunna öka kontrast och KANSKE färgmättnad litegrann.

Antingen finns det en färdig bildstil för det i kameran eller så får du göra en egen.

Jättebra svar, tusen tack :D Men HUR gör jag detta då??? hahaha det som är problemet ;)

Som sagt, utan manualen kommer du nog ingenstans. Därifrån finns två alternativ:

- Det enkla: Prova runt bland de olika förinställda bildstilarna och se om någon motsvarar det du är ute efter

- Lite svårare: Läs i manualen om hur du skapar en egen bildstil som du kan använda istället.

Som sagt, utan manualen kommer du nog ingenstans. Därifrån finns två alternativ:

- Det enkla: Prova runt bland de olika förinställda bildstilarna och se om någon motsvarar det du är ute efter

- Lite svårare: Läs i manualen om hur du skapar en egen bildstil som du kan använda istället.

Med förinställda bildstilar menar du när man kan välja tex A-deep, tv, P, normal, macro, sport, snö eller??

Nej jag menar bildstilar. Det står i manualen.

Edit: Möjligt att det kallas picture style i manualen. Annars kan du googla "bildstilar".

Anledningen till varför jag skriver här är för att jag tycker det är "jobbigt" (ej "lat jobbigt") att läsa manualer. Enklare när någon förklarar exakt hur jag ska göra...

Anledningen till varför jag skriver här är för att jag tycker det är "jobbigt" (ej "lat jobbigt") att läsa manualer. Enklare när någon förklarar exakt hur jag ska göra...

Hmmm, så om man copy-pastar ur manualen, blir det skillnad då?...
På kamerans baksida finns det en ring med fyra knappar runt en femte knapp som det står "SET" på. Tryck på knappen med pil nedåt, då ska du få upp "Picture Style" på skärmen. Det du behöver göra är att vandra runt bland dessa stilar och välja en genom att trycka SET.

Vill du ha en beskrivning på de olika stilarna så står det i manualen jag pekade ut, med start på den sida jag nämnde. Beskrivningarna är inte särskilt långa.

På kamerans baksida finns det en ring med fyra knappar runt en femte knapp som det står "SET" på. Tryck på knappen med pil nedåt, då ska du få upp "Picture Style" på skärmen. Det du behöver göra är att vandra runt bland dessa stilar och välja en genom att trycka SET.

Vill du ha en beskrivning på de olika stilarna så står det i manualen jag pekade ut, med start på den sida jag nämnde. Beskrivningarna är inte särskilt långa.

innan du trycker SET för att välja den picture stylen (tex neutral eller standard) så trycker du INFO, då kommer du till en meny där du kan höja och sänka olika värden, tex skärpa, kontrast färgmättnad m.m

good luck :)

innan du trycker SET för att välja den picture stylen (tex neutral eller standard) så trycker du INFO, då kommer du till en meny där du kan höja och sänka olika värden, tex skärpa, kontrast färgmättnad m.m

good luck :)

opps... jag mindes fel och blandade ihop min 50d med 1000d. sorry för that :)

hänvisar isället som de andra till manualen ;)

Jag kollade manualen och det de beskriver är precis som de små figurerna man väljer uppe på kameran macro, landskap, porträtt, etc

Jag kollade manualen och det de beskriver är precis som de små figurerna man väljer uppe på kameran macro, landskap, porträtt, etc

tror man kan nollställa kameran till standard inställningar. vet inte men kanske har ägaren före dig ( om det finns nån sån) kanske flyttat runt lite i menyerna.

wild guess.

Om du sätter vitbalansen på "molnigt" fast du fotar i vanligt dagsljus blir färgerna lite bättre också.

Jag föreslår också att du nollställer kameran till fabriksinställningar. På så vis säkerställer du att får en färgrymd och bildstil som ger "drag" i bilderna.

Det bör finnas ett menyval som heter "återställ kamerainställningar" eller liknande.

Förlåt men det gjorde du inte särskilt noggrant i sådana fall. Läs igen.

Titta på sidan 67 för att se hur du väljer picture style.

Och sedan på sidan 82 och framåt för att se hur du själv ändrar dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar