Annons

Bildinställning 50d, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Igel

Aktiv medlem
Hejsan alla. Jag har uppdaterat mej och äger numer en 50d från en 20d.
Dock så är jag lite osäker på följande 4 inställningar (se bilder).
Visst vill jag ha ner brus på höga iso, men samtidigt vill jag inte riskera att förlora skärpa på alla bilder iso 100-400. Vad ska dessa settings stå på i era tycken? Varför heter de inte "av"??? Eller finns det nån som är bra att ha på, i låg tex? Har jag en "korrekt" inställning?

Hjäääälp tack!
Ursäkta de dåliga mobilbilderna.

Ps, är det nån som har någon bra settingstips utöver så dra gärna en rad. Jag vet att RAW är bättre och skärpan ska ökas lite på jpg. Men färgerna ser rätt ok ut redan från början. Underexponerar 0.33 .

Tack igen.
 

Bilagor

  • 31052009134.jpg
    31052009134.jpg
    22.2 KB · Visningar: 654
  • 31052009137.jpg
    31052009137.jpg
    15.4 KB · Visningar: 658
  • 31052009138.jpg
    31052009138.jpg
    15.3 KB · Visningar: 654
  • 31052009140.jpg
    31052009140.jpg
    13.7 KB · Visningar: 652
Hej...!
(Undrar varför Canon valt dessa lätt "annorlunda" översättningar... Disabled > "Ej Möjlig"...?) Jag blir bara förvirrad av sånt här. Alla mina "apparater" står kvar på engelska som menyspråk, saker blir så himla mycket mer lättförstådda då!

Bild 1: CFnII;1 - Auto. Används bara vid exponeringar över en viss tid - som jag inte vet exakt på en 50D. Jag tror det är 8s. OM du kör en exponering längre än 8s så tas en bild till med samma inställningar med slutaren stängd, och sedan tar man bort "resultatet" av den andra bilden från den första bilden för att minska mönsterbildningar och "hot pixels"... Detta påverkar även raw-filen.

Bild 2: CFnII;3 - Gör nästan samma sak som din valda underexponering på 0.33Ev - men med mer automatik. Du kan prova att ha denna igång och ta bort exponeringskompensationen... Resultatet kan du bara bedöma själv, det beror på vilken slags bilder du tar...! - påverkar raw-filen.

Bild 3: CFnII;2
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E50D/E50DHI_ISO_NR.HTM
Här kan du väl göra som du vill, det finns många åsikter. Bestäm själv.

Bild 4: CFnII;4
Påverkar bara jpg, om du inte använder DPP som raw-omvandlare. Samma sak här - det är bara du som kan se om du gillar effekten - som försöker optimera kontraster för att "dra in" lite mer dynamik i bilden i efterbehandling.


http://www.birdsasart-blog.com/2009/03/29/canon-eos-50d-set-up/
Här finns lite bra allmänna tips - det är inte nödvändigtvis så att allt stämmer för dig, men kolla iaf...
 
Hej och tack. Satte kameran på engelska och ställde in enl fågelfotografens settings. Men nu så måste man ju ta och stänga slutaren med avtryckaren. Det vill inte jag. Den vill jag bara trycka av på som det är normalt... e kass på engelska facktermer. Var återställer jag den funktionen???
Lite svårt att förklara, men jag hoppas ni förstår. När jag ska en bild får jag alltså trycka av 2 ggr. En för att börja ta bilden, en för att avsluta. :-(
 
Kan du ha kommit åt "spegellåsning"? Det heter "Autofokus/Matning Spegellåsning" på 450D, säkert samma på 50D. Vad det heter på engelska får du googla fram :)

Edit: tänk förresten på att någon/några av de inställningar du undrar över ovan kan påverka din kameras höga FPS. När dom är "på".
 
Jag skjuter mkt motorsport i höga serier, vad menar du?!! Vilket är det då som påverkas...
Ser att iso 200 är den nya basen som det kommenteras, men det gör inte så mkt. Men påverkas min seriebildtagnigsförmåga eller?
 
Antagligen har du ställt om något i C.Fn IV som påverkar hur funktionen på kontrollerna agerar. Canon är inte så duktiga på att dokumentera, så manualen är lite "vag" på direkta instruktioner här...

http://www.robgalbraith.com/public_files/EOS-1D_Mark_III_C.Fn_IV.pdf

kanske kan hjälpa.
Antagligen har du ställt om C.Fn IV-1 till "1" från standardvärdet "0". Jag tycker detta fungerar bra, framför allt för rörliga mål, men det är ju upp till var och en. Det är lite överkurs i kamerahanteringen kan man säga. Jag använder alltid C.Fn IV-1:3 vilket lägger fokuseringen på en av de bakre knapparna i stället. Det är bara en vanesak.

Du får nog sätta dig och studera manualen tills du kommit fram till vad som passar just dig och dina krav.

MVH
 
Jag skjuter mkt motorsport i höga serier, vad menar du?!! Vilket är det då som påverkas...
Ser att iso 200 är den nya basen som det kommenteras, men det gör inte så mkt. Men påverkas min seriebildtagnigsförmåga eller?

Tex brusreducering för höga ISO innebär att kamerans processor belastas med bildbehandling innan bilderna skyfflas vidare till minneskortet. Kolla siffran i sökaren (längst ner t.h.). Den säger hur många bilder som ryms i bufferten. Ställ om ovan så bör den sänkas. En annan faktor som påverkar är såklart också om du skjuter RAW+L, bara RAW eller bara JPG. Testa att hålla ner avtryckaren, den bör sega sig snabbt om du har ofördelaktiga inställningar...
 
Sätter jag C.Fn III -6 Autofokus/matning spegellåsning från 1 till 0 så funkar det "som vanligt", dvs den öppnar och stänger slutaren när jag trycker, iallafall vad jag upplever... Kan det va rätt?
0: Ej möjlig
1: Möjlig
 
Sätter jag C.Fn III -6 Autofokus/matning spegellåsning från 1 till 0 så funkar det "som vanligt", dvs den öppnar och stänger slutaren när jag trycker, iallafall vad jag upplever... Kan det va rätt?
0: Ej möjlig
1: Möjlig

Ja, den vill du ha på 0 annat än tex i väldigt specifika mörkerbildssituationer med låånga slutartider på stativ när du vill vara säker på att spegelns rörelse inte skapar oskärpa i bilden. :)

ps. nån mer proffsig typ än jag kanske kan ge bättre förklaring på när det är bra i andra situationer. kanske ger det lite mindre shutterlag el nåt...
 
Tack Frank, anade att det var nått sånt.

Var ute och fotade 150 bilder på varierande saker i jpg. Måste säga att färgerna känns helt fel med denna settingen nu. Jag bytade vitbalans flera ggr. Det saknas lixom värme och färg. Allt ser blekt ut. Det känns som ett riktigt nerbyte med hans inställning. Kommer att leka vidare lite till imorgon, annars blir det fasen en total omstart i kameran.
Tidigare körde jag med en lite uppskärpt och pålagd förmättnad egen 1.
 
Vitbalans

Jag kör manuellt numera vad gäller kelvininställningen. K 6000-6500 normalt beroende på väder. K 6000 ger litet varmare ton än 5500 eller 5600. Kör jag jpg och inte RAW definitivt manuell inställning, symbolerna är rätt bra för det mesta om man inte ställer K-talet själv.

Sen kan det bli galet i tryck i alla fall.
 
Du kan se om du har gjort någon inställning som påverkar seriebildtagningsförmågan. Buffertstorleken visas i sökaren. Om den plötsligt skjunkit drastiskt har du dragit upp brusreducering vid höga ISO för mycket, exempelvis.
Om du har brusreducering vid långa tider kan det kopplas in redan vid 1 s. Det beror på hur varm kameran är.
 
Hej och tack för att ni tar er tid. När jag trycker infoknappen så ser jag att färgtempen är orginalets 5200 Kelvin. Ska jag öka upp till 6000 menar du?

Vid seriebildtagning nu på kvällen med massa för högt iso för att smidigt kunna "mata på" så verkar den inte gå trögt iallafall. Den säger 99 eller 90, minns inte. Trycker man en stund så slocknar den såklart, men sen ser jag att den räknar upp snabbt igen från tex 70 bilder kvar till 99. Det verkar vara som det ska i 8 Megapixel Jpg.

Varför förlorar man iso under 200?
 
Högdagerprioritet arbetar genom att exponera efter ett steg mindre ISO och sedan lyfta skuggorna i motsvarande mån. Därför blir du av med ISO 100, för det behöver kameran för att kunna fuska till exponeringen vid ISO 200.
 
Här en en mobilkamerafilmning när jag kör med min 50d. Det lilla stoppet på slutet är inte bufferingen som orsakar, utan jag som släpper för att stänga filmningen. Se bif bild på hur bilderna blir. Vitbalans=sol.
Skulle jag kunna lösa mitt problem med att gå upp lite i Kelvingrader eller?
Upplever bilderna som väldigt svala och neutrala. Nästan som en liten dimma framför.
Objektivet är Canon f4 70-200 L. Hastigheten är 1/1250

Och ja, jag fotar genom rutan.... i 8 Megapixel jpg.

Video: http://s137.photobucket.com/albums/q230/Igelhammar/?action=view&current=01062009012.flv
 

Bilagor

  • test 002resize.jpg
    test 002resize.jpg
    17.1 KB · Visningar: 165
k-tal

hej igen,
det är en smakfråga, men det blir litet varmare ton i bilderna om du kör t.ex. K5800 eller 6000, skulle du plåta i skugga under rejält blå himmel kan du öka litet till, i molningt väder är kameras inställning för det i symbolen, K 6400-6500 litet varmare. Som sagt, symbolerna går att använda och är bra. KÖr du RAW-format istället kan du dessutom enkelt ändra i efterhand.

Bästa hälsningar

Brutus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.