Annons

bildinspiration till temat krav

Produkter
(logga in för att koppla)

lancelot

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ta ca 1-3 bilder som skall symbolisera ordet "krav" till Malmö högskolas studenttidning. Hur ordet tolkas får vara relativt fritt, men bilderna måste tydligt kunna kopplas till detta ord.

Undrar om någon här inne har något förslat/tips/idé på några motiv eller symboler för detta.

Önskar alla en riktigt god jul o tack på förhand!
 
Intressant tema. Speciellt idag där krav har blivit ett nytt modeord allifrån krav på arbetslösa och sjukskrivna till halvfascistiska teorier som motiveras med att "man visar kärlek genom att ställa krav" och så vidare och där krav mer och mer har börjat betyda att man placerar ansvar på den oskyldige.

Att illustrera detta i en bild är förmodligen inte speciellt lätt. Jag tror jag hade försökt med en kvinlig pamp vid sitt fina skrivbord och nystrukna gardiner och med en pistol, alternativt en glänsande kniv på skrivbordet. Givetvis ska hon skratta och prata i sin telefon.

Kör på det du ;)
 
Det första jag kom att tänka på var de kroppsliga idealen. Det ställs mer eller mindre krav på att man (främst som kvinna) ska vara smal och snygg. Kanske överdrivet spinkiga modellbilder kan "inspirera", hehe. Då är kravet på den avbildade, inte tvärt om.
 
lancelot skrev:
Hej!

Jag ska ta ca 1-3 bilder som skall symbolisera ordet "krav" till Malmö högskolas studenttidning. Hur ordet tolkas får vara relativt fritt, men bilderna måste tydligt kunna kopplas till detta ord.

Undrar om någon här inne har något förslat/tips/idé på några motiv eller symboler för detta.

Önskar alla en riktigt god jul o tack på förhand!

Jag tycker att du kräver lite väl mycket :(
 
Hambern skrev:
Intressant tema. Speciellt idag där krav har blivit ett nytt modeord allifrån krav på arbetslösa och sjukskrivna till halvfascistiska teorier som motiveras med att "man visar kärlek genom att ställa krav" och så vidare och där krav mer och mer har börjat betyda att man placerar ansvar på den oskyldige.

Att illustrera detta i en bild är förmodligen inte speciellt lätt. Jag tror jag hade försökt med en kvinlig pamp vid sitt fina skrivbord och nystrukna gardiner och med en pistol, alternativt en glänsande kniv på skrivbordet. Givetvis ska hon skratta och prata i sin telefon.

Kör på det du ;)

Hmmmm... det svaret lät väldigt utvecklande och lockande att testa. Jag får försöka ta några provbilder någon dag efter jul på det du säger. Är dock lite rädd för att det ska bli allt för provokativt inom högskolans domäner, men det är redaktionschefens uppgift att bestämma det senare framöver =)
 
Makten skrev:
Det första jag kom att tänka på var de kroppsliga idealen. Det ställs mer eller mindre krav på att man (främst som kvinna) ska vara smal och snygg. Kanske överdrivet spinkiga modellbilder kan "inspirera", hehe. Då är kravet på den avbildade, inte tvärt om.


Kroppsliga idéal är något som alltid lockat människan. Jag ser en bild med svaga och dystra färger vid en av skolans toaletter där en kvinna står och spyr eller något liknande. Klassisk bild, men också en bild som berör.
 
Krav på olika kroppsideal är självklart ett gigantiskt problem nu för tiden, främst för unga tjejer idag som växer upp med enorm press på sig att leva upp till modeindustrins normer.

Dock tror jag att om ni är flera stycken som sksa fota på temat är det garanterat redan någon som gett sig in på det området då det dels är ganska kliché inom genren och dessutom rätt lätt att skildra. Allt ifrån någon som kräks på en toalett till en något mer provocerande bild på en jättesmal, jättestylad och jättesnygg tjej som helt sprudlande lycklig mäter sitt midjemått med en massa människor runt om som tittar beundrande på henne.

Men jag tror att du får, om du väljer det bildtemat (hur du nu väljer att angripa det), får räkna med att säkert nästan hälften av alla andra har valt samma tema.

Lycka till... :)
 
Varför inte krav som i krav på betalning (typ inkasso, indrivning laglig/olaglig). Kan väl vara aktuellt med tanke på studieskulder ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.