Annons

bildhanterings-program för Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
hej!
Jag behöver inget avancerat program (har cirka 300 bilder i olika mappar). På min PC hade jag MS Picture Manager kopplad till utforskaren. När bilden var redigerade så hamnade den tillbaka i min mapp på utforskaren vilket passade mig bra.
Jag skulle kunna tänka mig flytta hela bildgalleriet till Iphoto men den klarar inte av undermappar.
mvh/marie

Misstänker att du bytt till Mac då du skriver att du kan tänka dig iPhoto. Det GÅR att hitta filerna i undermappar i iPhoto, det är dock inte tänkt att man ska arbeta den vägen. Du kommer ju åt filerna direkt i iPhoto ( högerklicka, visa i Finder). Men du kan höger klicka på iPhoto ikonen och välja paketets innehåll, då kommer du åtta mapp strukturen. Men om du flyttar runt där så förstör du databasen iPhoto då den inte hittar rätt längre.

Lycka till

Misstänker att du bytt till Mac då du skriver att du kan tänka dig iPhoto. Det GÅR att hitta filerna i undermappar i iPhoto, det är dock inte tänkt att man ska arbeta den vägen. Du kommer ju åt filerna direkt i iPhoto ( högerklicka, visa i Finder). Men du kan höger klicka på iPhoto ikonen och välja paketets innehåll, då kommer du åtta mapp strukturen. Men om du flyttar runt där så förstör du databasen iPhoto då den inte hittar rätt längre.

Lycka till

hej! hur menar du högerklicka på ikonen. Där får jag en meny där det står Alternativ mm.
Vad menar du om jag flyttar runt där? är det så att det är bättre att alla bilder är bara på ett ställe dvs är kvar i Finder?
Faktum att jag har byt Finder pga extremt svårt att navigera/överskåda när man har många biler som ska flyttas mellan olika mappar.

iPhoto är en lite enkelt förklarat en visuell databas över dina bilder. Du kan sortera, taga, mm alla bilder direkt i programmet.
I finder finns det efter vänsterkanten en mapp som heter "Program" i den finns det en icon som heter iPhoto, om du högerklickar (ctrl+klick fungerar också) så får du upp ett rullgardinsfönster en bit ner så finns "visa paketets innehåll" om du klickar på den så får du upp hela mapp strukturen för iPhoto.
Här kommer vi till den stora VARNINGEN!!! det finns en anledning att dom gömt den, det är för att man kan förstöra mer än göra nytta om man är inne och petar runt där för mycket.
Förstår inte riktigt vad du menar med "bytt finder"?!? det går att ända vy på finder för att den ska bli mer överskådlig men inte byta?!?!

Tanken med iPhoto är just att man inte skall ha en egen mapp struktur utan ha allt samlat visuellt i ett program...

Jag skulle kunna tänka mig flytta hela bildgalleriet till Iphoto men den klarar inte av undermappar.

Jodå. När du importerar bilderna till iPhoto kommer varje undermapp att bli en egen "händelse".

Det är iofs en väldigt dålig struktur, tycker jag, men om det är så du vill ha det...

Mitt tipps är att lägga pengarna på Apple Aperture om man gillar att organisera och hålla ordning - det kostar inte många kronor längre i AppStore och är så otroligt mycket starkare än iPhoto. Visst kan det se mer komplicerat ut men är faktiskt inte alls svårt att lära sig. Adobe Lightroom är ett alternativ också, eller Capture One Pro 7 (som har bra DAM/media-mangement nu), fast C1 är lite struligare att ta sig igenom kanske, och dyrare.

Edit: Aperture kan även använda bilder i mappar i filsystemet, man måste inte längre ha dom i "Aperture's databas" som förr. Detta gör det bra mycket enklare att använda andra program ihop med Aperture (kör själv med dom tre ovanstående, men minst med Lightroom).

Mitt tipps är att lägga pengarna på Apple Aperture om man gillar att organisera och hålla ordning - det kostar inte många kronor längre i AppStore och är så otroligt mycket starkare än iPhoto. Visst kan det se mer komplicerat ut men är faktiskt inte alls svårt att lära sig. Adobe Lightroom är ett alternativ också, eller Capture One Pro 7 (som har bra DAM/media-mangement nu), fast C1 är lite struligare att ta sig igenom kanske, och dyrare.

Edit: Aperture kan även använda bilder i mappar i filsystemet, man måste inte längre ha dom i "Aperture's databas" som förr. Detta gör det bra mycket enklare att använda andra program ihop med Aperture (kör själv med dom tre ovanstående, men minst med Lightroom).

hej! Tack för tipset. Nu är det så att jag köpte nyligen en Nikon V1 och då ingick ViewNX2 som jag har testat och tycker att det verkar vara ett ganska bra progam framförallt när det gäller att ordna och sortera bilder i mapparna samt att bilderna finns kvar Macintosh Explorer (i stället för Finder).Vad gäller bildbehandling så har jag inte experimenterat så mycket...... Kanske att Apple Aperture är mer avancerad?
mvh/marie

hej! Tack för tipset. Nu är det så att jag köpte nyligen en Nikon V1 och då ingick ViewNX2 som jag har testat och tycker att det verkar vara ett ganska bra progam framförallt när det gäller att ordna och sortera bilder i mapparna samt att bilderna finns kvar Macintosh Explorer (i stället för Finder).Vad gäller bildbehandling så har jag inte experimenterat så mycket...... Kanske att Apple Aperture är mer avancerad?
mvh/marie

Hej Marie,

har inte testat ViewNX2 - om det gör vad du vill just nu är det helt OK så klart, speciellt då det använder filsystemet som lagringsplats för dina bilder (= du kan komma åt dom med andra program senare utan problem).

Aperture är ett mycket bra program, fast det finns endast på engelska (och japanska tror jag... men inte svenska då), så beskrivningen är också endast på engelska, i fall du vill läsa på:
http://www.apple.com/aperture/features/

Aperture "In Action" är lite intressante video clips om hur kända fotografer använder det:
http://www.apple.com/aperture/action/

mvh
Jonas

iPhoto

Kan faktiskt förvånansvärt mycket, vill man behålla sin mappstruktur så går man bara till inställningar, Avancerat, Klicka ur "Vid import: Kopiera objekt till iPhoto -biblioteket" så syns de i iPhoto och ligger kvar i mappstrukturen, men då gäller det att flytta bilderna/filerna manuellt till lämplig katalog innan du importerar dem...

Kan faktiskt förvånansvärt mycket, vill man behålla sin mappstruktur så går man bara till inställningar, Avancerat, Klicka ur "Vid import: Kopiera objekt till iPhoto -biblioteket" så syns de i iPhoto och ligger kvar i mappstrukturen, men då gäller det att flytta bilderna/filerna manuellt till lämplig katalog innan du importerar dem...
hej! Jag kan inte iPhoto så bra dock provade jag programmet (utan att importera) och det jag märkte att man inte kan skapa mappar. Man skapar album och det finns ingen möjlighet att skapa under-album. Menar du att alla undermappar följer med när man importerar?. mvh/marie

Du kan tagga alla bilderna precis som du vill i Iphoto - desutom så om du fotograferar i RAW så kan du importera i jpeg men RAW-filen ligger kvar i biblioteket.
Jag tror att det mer handlar om att utnyttja respektive programs fördelar - jag använder Iphoto för att hålla reda på bilderna och det fungerar oerhört bra tycker jag.
Man kan göra album om man så önskar men framför allt ligger allt i kronologisk ordning och du kan tagga hela händelsen i ett svep.
Sen finns ju även Lightroom och Photoshop Elements - de andra kan jag tyvärr inget om.
Ha en bra dag.
Glenn

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto