Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Hallå kära fotovänner.

Jag har tänkt att skapa min egen hemsida, för mig och mina bilder, och min fråga lyder.
Kan man ta en hög kvalité JPEG fil(som tex mina bilder här på FS) öppna dom i Photoshop, och konvertera dom från 15 mb,s JPEG filer till 50 mb TIF, utan att förlora kvalité. Eller måste man gå tillbaka till minneskortet, göra om all efterbehandling från början, och sedan spara som TIF??
Hoppas min fråga är tydlig nog, annars får ni säga till. Jag vill inte att detaljer ska gå förlorade, för vi vet ju alla att JPEG komprimerar filer och tar bort detalj, medans TIF är betydligt bättre för kvalité.

Ha en fortsatt bra söndag.

Christian

Ja och nej

Det går ju bra men sedan när du ska spara ner dem igen som jpg så kommer förlusten som dock knappt är märkbar. Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Du ska väl inte lägga dem som tiff på hemsidan? Varför? Bilderna du har här på sidan kan du väl lägga på din hemsida som de är? Ska du ändå, av någon anledning, lägga ut dina bilder så kommer du inte att se någon skillnad om du öppnat en gammal JPG-bild och sedan sparat ner dem som tiff. Det blir exakt samma bild med enda skillnaden att de som vill stjäla din bild möjligen får lite mer utrymme att redigera dina bilder med aningen bättre kvalité eftersom de slipper en komprimeringsrunda av jpg.

Ska du däremot sälja bilder och har dem för nedladdning på din sida så kan det vara bra att lägga upp tiff-filer på din hemsideserver.

Hej Tony. Tack för att du tog dig tiden att svara på mitt inlägg här. Ja jag ska ha optionen att ladda ner mina bilder för personer som vill köpa dom. Men jag kanske har fått det här om bakfoten med TIF, eftersom jag läste en artikel där dom skrev att man borde uploada i TIF till sin hemsida, för JPEG komprimerar och förstör kvalité. Så du menar att JPEG och TIF visas helt lika på min hemsida?

Det går ju bra men sedan när du ska spara ner dem igen som jpg så kommer förlusten som dock knappt är märkbar. Förstår inte riktigt vad du är ute efter? Du ska väl inte lägga dem som tiff på hemsidan? Varför? Bilderna du har här på sidan kan du väl lägga på din hemsida som de är? Ska du ändå, av någon anledning, lägga ut dina bilder så kommer du inte att se någon skillnad om du öppnat en gammal JPG-bild och sedan sparat ner dem som tiff. Det blir exakt samma bild med enda skillnaden att de som vill stjäla din bild möjligen får lite mer utrymme att redigera dina bilder med aningen bättre kvalité eftersom de slipper en komprimeringsrunda av jpg.

Ska du däremot sälja bilder och har dem för nedladdning på din sida så kan det vara bra att lägga upp tiff-filer på din hemsideserver.

Du förlorar inga ytterligare detaljer än vad som redan är förlorade i JPEG-filen om du konverterar till TIFF, men du vinner ju inte heller något på att konvertera till TIFF, eftersom du inte får tillbaka några av de detaljerna som gått förlorade i JPEG-konverteringen.

Om JPEG-filerna håller för dina kvalitetskrav kan ju bara du bedöma, men tycker du inte att de gör det, så är det ju som du säger, bara att gå tillbaka till RAW-filen och börja om från början om du inte bildbehandlat oförstörande och har kvar .PSD-filen.

Har gått igenom många artiklar på nätet och hittade detta.

"The downsides are the extremely large file size and you cannot display on the web in this format."

Så det svarar ju på min fråga. Jag får använda TIFF bara om jag ska skriva ut mina bilder helt enkelt.

Du förlorar inga ytterligare detaljer än vad som redan är förlorade i JPEG-filen om du konverterar till TIFF, men du vinner ju inte heller något på att konvertera till TIFF, eftersom du inte får tillbaka några av de detaljerna som gått förlorade i JPEG-konverteringen.

Om JPEG-filerna håller för dina kvalitetskrav kan ju bara du bedöma, men tycker du inte att de gör det, så är det ju som du säger, bara att gå tillbaka till RAW-filen och börja om från början om du inte bildbehandlat oförstörande och har kvar .PSD-filen.

Missar

Fast du missar det viktiga som föregående talare förklarade. Om du har en JPG-bild som är färdigbearbetad så vinner du ingenting på att konvertera till TIff och sedan ladda upp den. Tiffbilden är identisk med den öppnade JPG-bilden. Använd bara tiff till när du sparar direkt efter att du bearbetat bilden så slipper du den minimala förlust (som nog inte syns ändå).

Jag missade inte det. såg vad han skrev. Har ju alla filer sparade på extern hårddisk, så om jag ska skriva ut så får jag börja om från början. Bilderna jag kommer använda på hemsidan får bli JPEG

Fast du missar det viktiga som föregående talare förklarade. Om du har en JPG-bild som är färdigbearbetad så vinner du ingenting på att konvertera till TIff och sedan ladda upp den. Tiffbilden är identisk med den öppnade JPG-bilden. Använd bara tiff till när du sparar direkt efter att du bearbetat bilden så slipper du den minimala förlust (som nog inte syns ändå).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar