Annons

Bildfix innan utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Jo, då var det dax att beställa några större utskrifter. Sådana som är lämpliga att rama in och hänga på väggen. Kanske uppåt 70*40 eller så.

Ett exempel är en bild som jag gjort kollage på. Den består i grunden av 4 st "4Megapixels-bilder" som är lagda i lager i PS. En ram är också skapad i PS genom att köra "IMAGE" och "Canvas size"
HUR ska jag spara/fixa med bilden innan jag beställer? Har sparat den i PSD, Tiff och Jpeg nu, men vad vill fotolabbet ha för fil. Jag behöver ett hyggligt enkelt svar som duger för en "amatör" som jag, men självklart vill jag ju inte lägga ut 300-500 kr och få hem en skitbild.

Är det förresten snyggt att ta utskrift på matt fotopapper?

Bilagor

• to love or not to-3-mini.jpg
    to love or not to-3-mini.jpg
    44.8 KB · Visningar: 539
Jag lämnade in min första bild idag (bättre sent än aldrig, brukar printa själv).

Den skulle vara 8-bitars TIFF, 200 eller 400dpi. Ett lager och RGB.

Jag beställde en 30*40cm kopia på matt papper för 175:-, får se imorrn hur den ser ut.

Jag fotade med min EOS 10D (6Mpix) och interpolerade i Capture One så att bilden blev 30cm bred i 200dpi, sedan beskar jag höjden i Photoshop och lade på lite skärpa.

OK, men jag har en bild nu på 195 X 155 cm med 28.3 pixels/cm.
Hmmm...jag behöver knappast interpolera, men behöver jag minska antalet pixlar/cm?

Powershooter skrev:
Hmmm...jag behöver knappast interpolera, men behöver jag minska antalet pixlar/cm?
Varför hör du inte med det labb du tänker anlita? Jag kan tänka mig att det du frågar om varierar. Matt eller blankt är ju en smaksak, personligen tycker jag matt är skitsnyggt och tror att det skulle passa din läckra bild alldeles utmärkt...

Powershooter skrev:

Ja, du har ju en bild som ger 70*55 i 200dpi.
Jag har visserligen läst här att folk vill ha mer än 200dpi på sina förstoringar, men jag tänkte att det var bäst att testa med låg upplösning först.

Jag anlitade www.dox.se eftersom jag behöver bilden imorrn, de har även vettiga priser på sin "fab" tjänst. "fab" betyder att de inte gör något annat än lägger på sin färgprofil och printar ut bilden. Fyller den inte kraven (enligt ovan) så printas den inte ut.

Som sagt, får se imorrn hur det blev.

Tack Niklas, jag har också anlitat Dox ett tiotal gånger, men bara för 10*15-bilder. De har varit mycket bra!
Tack för tipsen, jag får ringa dem å fråga lite.
Och Jan, kul att du gillar bilden!

Det värsta är bara att jag ändå inte fattar HUR jag ska fixa min bild för att passa deras krav. Kan jag bara skriva in 200dpi någonstans och bilden ändras till det, eller vad?

Senast ändrad:
Powershooter skrev:
Tack Niklas, jag har också anlitat Dox ett tiotal gånger, men bara för 10*15-bilder. De har varit mycket bra!
Tack för tipsen, jag får ringa dem å fråga lite.
Och Jan, kul att du gillar bilden!

Det värsta är bara att jag ändå inte fattar HUR jag ska fixa min bild för att passa deras krav. Kan jag bara skriva in 200dpi någonstans och bilden ändras till det, eller vad?

I photoshop använder du "Image Size" lek runt lite och lär dig vad som händer när man kryssar ur "Resample Image".

Sedan är det ju en pris/konstnärlig fråga om man skall anpassa sig till en bredd eller om man skall beställa en kopia med löpmeterpris.

Nu har jag hämtat min kopia. Ser riktigt bra ut (kanske ingen höjdare som referens eftersom det är min första), inga synliga pixlar trots 200dpi.

Lite mer skärpa skulle man nog kunnat klämma i, men det är en helfigursbild med ganska mycket hud, så jag ville inte få en för krispig bild.

Det matta pappret tillför lite av den analoga känslan.

Får se när jag kommer hem hur pass färgerna överensstämmer med skärmen, men kopian känns iaf bra utan referens.

Just som jag inbillade mig att min bild var färdig för inlämning för utskrift så testade jag att skriva ut hemma i mindre format. Jo, då ser jag att ramen är riktigt svart som sig bör, men det svrta i bilderna är inte lika svart. Hur gör jag för att byta ut den "bleksvarta" till kolsvart?
Och skillnaden syns ju inte på skärmen.

Aj då...

Du får börja med att kallibrera din skärm, det finns massor med tips här i forumet, tror t.o.m. att det finns en artikel om det hela.

Den är ok kalibrerad.
Det är samma problem på jobbet.
Skulle vilja lyckas med att markera med magic wand runt blommorna och sedan bara "replace" colour på något vis. Men jag tror kanten blir dålig mot blombladen.
Det blir förstås så här eftersom jag fotat det svareta runt blommorna och ramen är skapad svart i PS.

Prova markera det svarta med select>color range
sen är det bara att fylla med 100% svart.

Blir kanterna på blommorna dåliga kan du prova att först softa kanterna på markeringen med select>feather (alt+ctrl+d)

då blir övergången finare.

annars kan du prova image>adjustments>selective color, och där lägga på mer svart.

I båda fallen är det möjligt att det svarta inne i blomman förändras aningens, då är det bara att måla lite med History Brush, och vips så ser de bra ut igen.

/L

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto