Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildförstorare för sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr M

Aktiv medlem
Vad finns det att köpa för "bildförstorare" (eller vad de nu kan heta) till sökaren för en Pentax K100D Super?

Jag tänkte så att den gör sökarens bild större så det blir lättare att kolla fokus (om det skulle behövas).

Pentax har en egen med 1,2 ggr förstoring, sök på produktnamnet O-ME53.
Jag har den själv och den funkar bra på K20D.
Kan tänka mig att den är ännu bättre på en K100D som har en mindre sökarbild.

Ja, det kanske inte är så mycket, men det blir faktiskt lite lättare att ställa skärpan.
Ökar man förstoringen börjar det bli svårt att se hela sökarbilden, vilket jag vill.
Det finns en annan förstorare på 1,35 - som passar de flesta kameramärken - men som jag tyckte var bökig att använda då jag testade den.Man var tvungen att skruva fast den på sökaren, om jag minns rätt.
Pentax egen sätts på samma sätt som den vanliga ögonmusslan.
Nästa steg är en vinkelsökare på 2 ggr.

KPS ögonmussla 1,35x version A, version B.
Har själv en sån till min Canon 350D, den förstorar ganska bra, men det kan bli svårare att se siffrorna. Finns recensioner och trådar om den här på FS.

1,2 ggr förstoring antar jag är linjär förstoring. Det innebär i så fall att ytan blir 44% större vilket borde märkas rätt väl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar