ANNONS
Annons

Bildförsäljning ideologiska aspekter!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en glad amatör som har hållit på att fotografera en tid, tycker det är kul och intressant därför köpte jag i höstas en digitalkamera, Canon Powershot A95, den enda kameran som rymdes i min knapra budget.

Jag har därefter varit ute och fotat en del på bilträffar, bankörningar och sådant. Intresset för mina bilder har varit stort, så stort att min fritid har påverkats. Jag har byggde därför en hemsida http://www.zoomphoto.se där jag tänkte sälja kopior av mina bilder, dels för att minska intresset, dels för att få teckning för en del av de kostnader som man får (körning, bensin, kamera, minneskort och annat som behövs).

Jag kollade runt lite här på forumet och kom fram till den prissättningen som jag har på sidan nu, tyckte det verkade rimligt utan att vara för mycket.

Tryckta kopior, exempel:
 9x13 (matt 89x127), 30 kr
 10x15 (blank 100x152), 30 kr
 13x18 (matt 127x180), 50 kr
 15x21 (A5 blank 152x210), 60 kr
 18x24 (matt 180x254), 80 kr
 21x30 (A4 matt eller blank 210x305), 100 kr
 24x30 (matt eller blank 240x305), 140 kr
 30x45 (matt eller blank 305x450), 180 kr

Nu har beställningarna börjat trilla in men ingen verkar vilja ha de tryckta kopiorna utan hellre bilden i ”orginalupplösning”, jag tänker aldrig sälja bilden i original men kanske 90%.

Så här har jag skrivit på min sida om digitala bilder:

20 kr/bild, för privat bruk, du får bilden mailad till dig i 70% av orginalupplösningen samt med fotografens namn och copyrighttext över bilden, du får inte ändra bilden på något sätt.
200 kr/cd, för privat bruk, du får alla bilderna från en träff på en cd hemskickad till din adress, bilderna är i 70% av orginalupplösningen samt med fotografens namn och copyrighttext över bilden, du får inte ändra bilderna på något sätt.

Så nu mina frågor:

1/ Verkar denna prissättning rimlig?