ANNONS
Annons

Bildförsäljning ideologiska aspekter!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en glad amatör som har hållit på att fotografera en tid, tycker det är kul och intressant därför köpte jag i höstas en digitalkamera, Canon Powershot A95, den enda kameran som rymdes i min knapra budget.

Jag har därefter varit ute och fotat en del på bilträffar, bankörningar och sådant. Intresset för mina bilder har varit stort, så stort att min fritid har påverkats. Jag har byggde därför en hemsida http://www.zoomphoto.se där jag tänkte sälja kopior av mina bilder, dels för att minska intresset, dels för att få teckning för en del av de kostnader som man får (körning, bensin, kamera, minneskort och annat som behövs).

Jag kollade runt lite här på forumet och kom fram till den prissättningen som jag har på sidan nu, tyckte det verkade rimligt utan att vara för mycket.

Tryckta kopior, exempel:
 9x13 (matt 89x127), 30 kr
 10x15 (blank 100x152), 30 kr
 13x18 (matt 127x180), 50 kr
 15x21 (A5 blank 152x210), 60 kr
 18x24 (matt 180x254), 80 kr
 21x30 (A4 matt eller blank 210x305), 100 kr
 24x30 (matt eller blank 240x305), 140 kr
 30x45 (matt eller blank 305x450), 180 kr

Nu har beställningarna börjat trilla in men ingen verkar vilja ha de tryckta kopiorna utan hellre bilden i ”orginalupplösning”, jag tänker aldrig sälja bilden i original men kanske 90%.

Så här har jag skrivit på min sida om digitala bilder:

20 kr/bild, för privat bruk, du får bilden mailad till dig i 70% av orginalupplösningen samt med fotografens namn och copyrighttext över bilden, du får inte ändra bilden på något sätt.
200 kr/cd, för privat bruk, du får alla bilderna från en träff på en cd hemskickad till din adress, bilderna är i 70% av orginalupplösningen samt med fotografens namn och copyrighttext över bilden, du får inte ändra bilderna på något sätt.

Så nu mina frågor:

1/ Verkar denna prissättning rimlig?
2/ Är det förnuftigt att slänga iväg bilden i orginalupplösning, till lösa personer för 20kr/bild?
3/ En annan fundering, många av de som vill ha bilderna har troligen ingen ekonomisk vinning i det hela, men man vet ju aldrig. Det känns därför lite girigt att sälja de digitala bilderna för 20kr/st i 70% upplösning. Är jag girig eller ska jag ta mer betalt?
4/ Nu har det kommit förfrågan på att använda mina bilder på en hemsida, vad ska man tänka på då!?

” Hej Dan!
Såg dina bilder från PCS banträff på Knutstorp i helgen, och till min glädje hittade jag en del bilder på min bil.
Vad skulle det kosta mig att köpa följande bilder i originalupplösning?
IMG_1477.jpg
IMG_1553.jpg
IMG_1571.jpg
IMG_1580.jpg
IMG_1647.jpg
IMG_1649.jpg
IMG_1667.jpg
Jag har inte några som helsta avsikter att tjäna pengar på bilderna, utan det är helt och hållet som bil/Porsche-entusiast som jag är intresserad.
Vad gäller för bilderna?
Får jag t.ex visa dom för vänner och bekanta (med samma intresse)?
Får jag göra detta via min privata hemsida, http://www.mcburn4ever.com?
Mvh /xxxxxxxxxxx"

Hoppas att ni mer erfarna kan hjälpa mig i mina funderingar!
Med vänlig hälsning
Dan Persson
http://www.zoomphoto.se

Dan P skrev:
Hej!
Jag är en glad amatör som har hållit på att fotografera en tid, tycker det är kul och intressant därför köpte jag i höstas en digitalkamera, Canon Powershot A95, den enda kameran som rymdes i min knapra budget.

Jag har därefter varit ute och fotat en del på bilträffar, bankörningar och sådant. Intresset för mina bilder har o.se[/url]

Hej Dan.

Om någon vill köpa din bild i "originalupplösning" så är det nog knappast för att ha på en hemsida utan för att skriva ut den. Vill man ha den på en hemsida så är nog ett mått mellan 400-800pixlar mer än nog.

Jag tycker dina priser ligger lågt, åtminstone om du tänker betala skatter och avgifter... Dessutom även om en 8x13 bild inte kostar många kronor att framställa så kostar det dig en hel del att administrera det hela samt att fotografera så ett golv vid 18x24 kan vara lagom...dvs billigare blir det inte, bara mindre bilder...

Fundera på vad en bild kostar dig att framställa,resor, fotografering och hur mycket tid vid datorn det tar att leta fram, göra iordning och bestäölla bilden..

Om någon vill köpa bilden i originalupplösning så tycker jag du kan räkna på vad det kostar dig att jobba fram den samt vad du ev förlorar på att inte göra 1-3 förstoringar på den, för det är klart att den är värd åtminstone att göra någon bild av annars hade ju den som vill ha den knappast velat ha den eller hur??

/b

Re: Re: Bildförsäljning ideologiska aspekter!?

Bertil Lindgren skrev:
Hej Dan.

Om någon vill köpa din bild i "originalupplösning" så är det nog knappast för att ha på en hemsida utan för att skriva ut den. Vill man ha den på en hemsida så är nog ett mått mellan 400-800pixlar mer än nog.
/b
Det är ungefär så jag också tänker.
Jag vill ju inte slänga bort orginalen hit och dit vind för våg.

Bertil Lindgren skrev:

Jag tycker dina priser ligger lågt, åtminstone om du tänker betala skatter och avgifter... Dessutom även om en 8x13 bild inte kostar många kronor att framställa så kostar det dig en hel del att administrera det hela samt att fotografera så ett golv vid 18x24 kan vara lagom...dvs billigare blir det inte, bara mindre bilder...
/b
Jepp, hade en hel del funderingar ang prissättningen, skulle kanske höja den en del!?

Skatter och avgifter har jag inte funderat över ännu, förutom att jag tycker att man skall göra det rent moraliskt. Men då måste jag väl bilda en enskild firma? och då börjar det bli lite koplicerat. Såg i en annan tråd att man kunde sälja bilder som privatperson också så länge man uppgav det i deklarationen....

Vet inte riktigt om jag fattar det du menade med golv!? menar du att jag inte ska ta mindre betalt än vad bilden 18x24 kostar dvs 80kr?!
Bertil Lindgren skrev:

Fundera på vad en bild kostar dig att framställa,resor, fotografering och hur mycket tid vid datorn det tar att leta fram, göra iordning och bestäölla bilden..

Om någon vill köpa bilden i originalupplösning så tycker jag du kan räkna på vad det kostar dig att jobba fram den samt vad du ev förlorar på att inte göra 1-3 förstoringar på den, för det är klart att den är värd åtminstone att göra någon bild av annars hade ju den som vill ha den knappast velat ha den eller hur??

/b

mmmm....... tänkvärt bilden har ju uppenbart ett värde för den som vill ha den.....Får nog sätta mig ner och göra en liten TK-kalkyl....
Tack för svaret!

Om du inte vill sälja bilder med 100% upplösning så är mitt tips att inte skriva något om det på hemsidan. Beskriv i stället bilderna som "kvaliteten håller för utskrift på A4" eller något liknande.

Så fort man låter folk ana att de kan göra ett val så försöker de välja något ännu bättre, om de har råd.

får nog sätta mig ner och omformulera sidan ikväll, ganska dummt av mig att nämna % av orginalupplösningen......det borde jag fattat!

För mig är det i alla fall en gåta varför man inte vill sälja en bild i 100% upplösning?

Om nu kunden vill betala för detta borde han inte då få det?

Kanske ska man inte heller sälja en hel bil?

Okej, dålig jämförelse men jag förstår faktiskt inte.

som jag har fattat det så är det bara för att ha överläge i bevisbördan om en tvist ang upphovsrätten skulle uppstå, men det är så jag har fattat det...

Dan P skrev:
som jag har fattat det så är det bara för att ha överläge i bevisbördan om en tvist ang upphovsrätten skulle uppstå, men det är så jag har fattat det...

Det låter helt galet i mina öron.

Om jag har en bildköpare så låter jag honom köpa det han betalar för, punkt slut.

Allt annat vore att begränsa sina egna möjligheter att kunna tjäna pengar på sina produkter.

Hemska tanke.

Själv har jag tänkt mig en smula högre priser...: http://www.gulnet.nu/ , välj en bild (alla är inte till salu) och klicka sedan på "Köp bilden" för priser... Konst kostar ju..!!! ;-)

Re: Re: Re: Bildförsäljning ideologiska aspekter!?

Dan P skrev:

Vet inte riktigt om jag fattar det du menade med golv!? menar du att jag inte ska ta mindre betalt än vad bilden 18x24 kostar dvs 80kr?!

mmmm....... tänkvärt bilden har ju uppenbart ett värde för den som vill ha den.....Får nog sätta mig ner och göra en liten TK-kalkyl....
Tack för svaret!

Precis...
den fasta kostnaden kring en bild är så stor att allt mindre än 18x24 kan prisättas som en 18x24. ev om du vill ha lägre pris så fixa en action i photoshop och lägg 4 10x15 på en 18x24 och ta betalt för den....

Jag har en (ny) prislista för bilder från fotograferingar till privatkunder. Jag använder mig av senaste teknik, digitalt kör bilden via nätet direkt till labbet osv... normalt ingår en raw konvertering och enkel redigering i priset för fotograferingen. mer avancerad redigering betalas per bild...

då blir mina priser så här:

Redigering: extra redigering med enkel retusch. Pris: 300 kr/bild.
Bildkarta: karta med 6 stycken bilder 6x8cm. Pris: 200 kr.
Förstoring: 18x24 cm. Pris: 150 kr.
Förstoring: 30x40 cm. Pris: 250 kr.
Förstoring: 50x70 cm. Pris: 350 kr.
Affisch: 70X100 cm. Pris: 550 kr.
Observera

• Alla bilder utom affischstorlek görs på blankt papper om ej annat beställts.
• Affisch görs som matt foto eftersom det är lättare för dig att hantera.
• Paketen kan delas på två personer.
• Bilderna levereras som webbgalleri. Du kan även köpa bilder på CD för egen utskrift för privat bruk.
Pris: 300 kr/bild.

Jag tror att den kan hålla, tanken med den är att jag ska inte behöva fundera så mycket på om någon printar ut bilderna från webben, eller scannar provbilder osv... fotograferingen ska täckas mina kostnader, bilderna i princip sina kostnader, om du förstår hur jag menar..

/b

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Bildförsäljning ideologiska aspekter!?

Bertil Lindgren skrev:

Redigering: extra redigering med enkel retusch. Pris: 300 kr/bild.
Bildkarta: karta med 6 stycken bilder 6x8cm. Pris: 200 kr.
Förstoring: 18x24 cm. Pris: 150 kr.
Förstoring: 30x40 cm. Pris: 250 kr.
Förstoring: 50x70 cm. Pris: 350 kr.
Affisch: 70X100 cm. Pris: 550 kr.

/b

Tycker jag låter som en bra prisnivå. Ska själv börja fundera på prissättning och detta verkar ju vara en sund nivå.

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar