ANNONS
Annons

Bilderna tillbaks till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
Jag ska visa några bilder vid en föreläsning imorgon, och för att göra det enkelt så funderar jag på om man ska koppla min D70 till existerande TV via videosladden. Visst att kvalitén inte blir så bra, men det gör inget i detta fallet.

MEN! Jag har mina bilder på datorn, och har försökt att kopiera tillbaka dom till kameran, men kameran vill inte visa dom. Hur ska jag anpassa en jpg-fil för att min D70 ska känna igen den och visa den på sin display?

Jag har för mej att jag läst något någonstans att för att kameran ska kunna visa bilderna får man inte spara om bilderna, dvs öppna dem i tex PS och välja att spara. Det är inte helt omöjligt att jag läst detta här på FS.
Bilder som inte har redigerats ska dock gå bra att visa, (bara man lägger dem i "rätt" mapp).

Lycka till/E

Nej, har inte fixat det. Har testat att spara jpg:en i samma storlek som de som kommer ut ur kameran, men icke.

Vad har du för råd?

Du kan inte lägga bilderna direkt i rotkatalogen på minneskortet, utan du måste kopiera dem till en mapp på minneskortet (precis som kameran själv gör). Det enklaste är ju typ att knäppa en bild och sen kopiera in de bilder du vill ha från datorn till den mappen där bilden du just tagit ligger =)

Hoppas du förstod.

mvh

Fredrik

Jepp, det har jag full koll på, det är så jag gjort hittils utan resultat. Men tack ändå.
Det borde väl vara något med formatet på jpg:en som spökar?

Ja, färgkorrigerade, men inte beskärda. Det är lite det som är idén här, annars kanske jag kunde ha lyft tillbaka bilderna direkt in i kameran. Det kanske bör nämnas att dom är fotade som råfiler, och sedan konverterade till jpg!

Den bild som visas på TV:n är svjv den lilla tumnageln i EXIF-infon, därav den dåliga kvaliteten. Vad jag förstått måste detta vara intakt. Detta innebär tex att NEF:ar som man sparat inställningar till i Nikon Capture inte går att visa. Jag skulle tippa på att JPEG-bilder som man själv "tillverkat" inte ser likadana ut som de som kommer direkt från kameran och därför kan de inte visas.

När jag köpte min D70 hade jag redan en Nikon Coolpix995.
Av ren tillfällighet använde jag ett CF kort med bilder från Coolpixen till D70. Jag kunde inte läsa bilderna tagna med den andra kameran. Gjorde testet omvänt och inte Coolpixen heller visade upp D70 filerna.
Kanske det går, men jag avslutade testen med att bara konstatera att det finns skillnader även mellan Nikon och Nikon filer.
Men, jag tror att det finns en inställning i kameran som gör att den kan läsa i andra än standardmapparna.
/Fred

Bilder som varit i datorn och vänt kan inte visas på monitorn i kameran även om de läggs i rätt mapp. Det funkar i alla fall inte för mig...

Kollade i nikons support där det stog som såhär.

-----------------------------------------------
Fråga
Varför kan jag inte spara ner och titta på JPEG filer på min kamera?
Svar

JPEG-standarden har flera variationer som skapats av olika orsaker. På den här sidan beskrivs skillnaderna mellan de två vanligaste formaten: JFIF och EXIF.

Skillnaderna beror på den extra information som läggs till i originalbilden, t.ex. kamerans fotograferingsförhållanden, GPS-information osv. Denna information lagras vanligen på en plats som kallas "APPn" (där "n" är nummer 0,1,2 etc).

JFIF
JFIF-varianten är den mest använda versionen i bildbranschen. De flesta program sparar filer i detta format. JFIF använder APPn-platserna för lagring av information som copyright och bildtexter (IPTC-text) samt profilinformation för färghantering (icm-data).

EXIF
EXIF-formatet skapades för användning i digitalkameror. Det anger de APPn-platser där information, som kamerans läge (slutare, bländare, vitbalans etc) när bilden togs samt GPS-data om funktionen hanteras, ska lagras på.

De flesta bildprogram kan öppna båda typerna av JPEG-filer men de flesta digitalkameror kan bara visa bilder i EXIF-format. När en EXIF-fil öppnas i ett bildprogram som Photoshop™ och sedan sparas, ändras filen till ett JFIF-format vilket leder till att bilden inte längre kan öppnas av kameran och att fotograferingsdata går förlorade.

(Nikon Capture för D1 kan spara bilder i EXIF- eller JFIF-format)

Om du vill ha mer information om EXIF läser du:http://www.jeida.or.jp/document/standard/jeida49.html#english.
--------------------------------------------------

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar