Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna som jag laddar upp tappar färg och kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
De senaste gångerna jag har laddat upp bilder till mina album så har de blivit blekare och tappat kontrast av någon anledning. Det har aldrig hänt förut...
Jag provade att öka färger och kontrast extra mycket i Photoshop, men det blev inte bra.

Senaste bilden gjordes så här med: Raw-bild, behandlades i CameraRaw och sedan Photoshop. Färgrymd; Adobe RGB. Sparades som en 16-bitars TIFF-fil. Gjorde en kopia som jag öppnade i PS och ändrade storleken så den blev rätt för att kunna laddas upp och sparade bilden som en JPEG-fil. Den såg fortfarande likadan ut när jag kollade på den i datorn.
Men så fort den är uppladdad på FS ser den hemsk ut.

Vad gör jag för fel? Kan inte komma på att jag gör något på nåt annat sätt än jag gjort med tidigare bilder...
 
De senaste gångerna jag har laddat upp bilder till mina album så har de blivit blekare och tappat kontrast av någon anledning. Det har aldrig hänt förut...
Jag provade att öka färger och kontrast extra mycket i Photoshop, men det blev inte bra.

Senaste bilden gjordes så här med: Raw-bild, behandlades i CameraRaw och sedan Photoshop. Färgrymd; Adobe RGB. Sparades som en 16-bitars TIFF-fil. Gjorde en kopia som jag öppnade i PS och ändrade storleken så den blev rätt för att kunna laddas upp och sparade bilden som en JPEG-fil. Den såg fortfarande likadan ut när jag kollade på den i datorn.
Men så fort den är uppladdad på FS ser den hemsk ut.

Vad gör jag för fel? Kan inte komma på att jag gör något på nåt annat sätt än jag gjort med tidigare bilder...

Konverterar du till sRGB?
 
Nej, det har jag inte... Läste precis i en artikel nu att man ska göra det. Vet du hur man gör det med en jpeg-bild? Har bara fattat hur det funkar med en raw-fil.
 
Nej förresten, det behövdes inte, jag lyckades! Men tack så jättemycket för hjälpen:)
(Gick in under Edit, valde Convert to Profile och så sRGB)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.