Annons

Bilderna mina sprids kors och tvärs

Produkter
(logga in för att koppla)

jenordfoto

Aktiv medlem
Hej!

Det är såhär att jag har bilder på flickr samt min blogg och nu har jag sett dom spridas och undrar nu vad som gäller i dessa fall. I ena fallet så rör det sig om bilder som hamnat på bildsiten tumblr och som där re-blogats vidare till ~46 andra tumblr konton, i det andra fallet så finns det en hemsida som heter weheartit där användare lagt upp mina bilder tillsammans med en länk. Vad gäller?

/jesper

Tyvärr så är det nog inte så mycket att göra. Det där med upphovsrätt är något som allt fler personer och företag struntar i. Att det är ett brott att bryta mot upphovsrätten tycks sakna betydelse.

Vill du inte att dina bilder skall spridas hur som helst så är det nog inte så bra att lägga ut dem på nätet. Jag vill dock göra klart att jag på intet sätt försvarar de som använder andras bilder utan tillstånd, men jag inser dock att det nog är lättare att ställa en kork på sjöbottnen än att få stopp på "bildsnyltarna".

Som föregående talare påpekade, vill du inte finna dig i att bilderna kan komma att spridas gör du bäst i att låta bli att lägga dom på internet. Välkommen till verkligheten.

Se användaravtalet för tumblr:
http://www.tumblr.com/policy/en/terms_of_service

Där står det att de i princip får göra vad de vill med dina bilder, inklusive att de delas av andra användare på siten. Gällande weheartit vet jag inte, men jag antar att de och tumbl har ett avtal, som då även inbegriper dina bilder.

Som jag förstod det så har TS lagt bilderna på flickr och sen har någon tagit dem därifrån och lagt på tumblr. Om nu inte avtalet med flickr tillåter att de gör "vad de vill" med bilderna så har de ju olovligen spridits från flickr till tumblr och weheartit.

Lägg in vattenmärken tex copyright + namn över hela bilderna, så blir de kanske mindre stöldbegärliga!? :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Bara att läsa innantill på Tumblr´s användarvillkor

Det är bara att anmäla det till Tumblr enligt nedan, så kommer dom att åtgärda det hela.

-----------
16. Copyright Policy

Tumblr has adopted the following policy toward copyright infringement with respect to the Site in accordance with the Digital Millennium Copyright Act, a copy of which is located at http://www.loc.gov/copyright/legislation/dmca.pdf. The address of Tumblr's Designated Agent for copyright takedown notices (“Designated Agent”) is listed below.

Reporting Copyright Infringements

If You believe that content residing or accessible on the Site infringes a copyright, please send a notice of copyright infringement containing the following information to the Designated Agent at the address below:
1.Identification of the work or material being infringed.
2.Identification of the material that is claimed to be infringing, including its location, with sufficient detail so that Tumblr is capable of finding and verifying its existence.
3.Contact information about the notifying party (the Notifying Party), including name, address, telephone number and e-mail address.
4.A statement that the Notifying Party has a good faith belief that the material is not authorized by the copyright owner, its agent or law.
5.A statement made under penalty of perjury that the information provided in the notice is accurate and that the Notifying Party is authorized to make the complaint on behalf of the copyright owner.
6.The Notifying Party's physical or electronic signature.

After the Designated Agent receives notification of an alleged infringement that meets all of the requirements above, Tumblr shall:
1.Disable access to or remove material that it has a reasonable, good faith belief is copyrighted material that has been illegally copied and distributed by any subscriber to the Site.
2.Tumblr will then immediately notify the subscriber responsible for the allegedly infringing material (the Offending Subscriber) that it has removed or disabled access to the material.
3.Tumblr reserves the right, at its discretion, to immediately terminate the account of any subscriber who is the subject of repeated takedown notices.
---

Samma sak med mina bilder. Undrar vad som händer om man ändrar originalfilen? Lägger de upp en egen kopia på tumblr etc eller snos den direkt från flickr?

edit: Flickr är också anledningen att mitt namn är med på vissa av mina foton här på FS.

Man behöver väl inte vara så kinkig? Är det privatpersoner så skulle jag iaf maila dom o be dom att skriva ens namn och/eller länka till ens flickr-sida, hemsida eller nåt. Är ju bara skoj om folk uppskattar ens bilder så dom själva vill visa upp den nånstans.
Är det däremot företag så skulle jag kräva dom på maaaaaaaaaasssssssooor med pengar eller tvinga dom att plocka bort bilden.

Tack för alla information, då vet jag vad jag skall göra om jag upptäcker fler bilder. Det jag är indirekt rädd för är att bilderna sprids på Flickr och någon tar bilderna därifrån, tillslut så har dem ingen ägare längre.

Edit: Att bilderna sprids på hemsidor och sedan inte har någon ägare skall det stå.

Om man inte tycker det är så farligt eller inte bryr sig
så startar man väl inte en tråd om det???

Vart skrev jag att jag inte brydde mig i att mina bilder låg på andras hemsidor???!?! Står det med osynlighetstext kanske?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar