Hej
Din bild är det inget fel på.
Först och främst så har det stor betydelse på vilken skärm du ser din bild.
Bildens exponering är något för ljus, detta är vanligt fenomen med Canon. Canons exponeringsmätning tar stor hänsyn till mellantonerna , Se histogrammet som är något avklippt i högdager.
Den inlagda tonkurvan som är vald av dels dig själv i kamera inställningarna, men som också kameran ger vid exponeringstillfället när den evaluerar motivet är något kontrastlös vilket är bra. Du har därmed god separation i din bild vilket kan ses i de mörkare partierna
Färgåtergivningen är från början snygg,men kan rättas till något.
Jag har använt pipettverktyget och satt två markeringar, en där man kan estimera att ytan är vit i din bild, se blå 1, och en där vi kan tänka oss att ytan är så nära svart som möjligt se blå 2.
Därefter justerar jag bilden vita del (blå 1) i färgbalans, och väljer endast högdagrar. Vitvärdet blir då ca 222, 222,222. (att sätta pipetten och ta absolut vitpunkt dvs 255, 255 , 255 är felaktigt eftersom denna yta inte är en absolut vitpunkt. Bilden klipps än mer med det förfarandet.
Jag justerar sedan det som jag tror är svart , dvs håret , se blå 2. Jag väljer åter färgbalans och nu endast skuggor.Värdena här blir 12.12.12 och är ej heller någon absolut svartpunkt. Se resonnemanget angående vitvärdet
Nu är bilden uppmätt så gott det går,vitt är estimerat efter 1 och svart estimerat efter 2. Tyvärr finns det ingen bra grå yta, där jag skulle lägga en tredje markör och balansera upp mellantonerna i bilden.
Bilden ser fortfarande något kontrastlös ut, OBS beror på vilken skärm du ser bilden på, hur den är kalibrerad och profilerad.
Jag ger bilden en svag s formad kurva i kurvor = att förändra kontrasten i vissa partier i bilden. Dvs dra ner någor i skuggorna, höja mellantonerna etc.
Slutligen drar jag lite gult då det finns ett visst överskott av detta i hela bilden.
Allt arbete med en bild baseras på hur bra bildskärm du har, det är alltså inte fråga om att din kamera är dålig. Tvärt om, bilden har från början god separation vilket är att föredra framför en för tuff inlagd tonkurva och för kontrastrik bild ut från kameran
Hälsning
Mikael
PS redigerad på en bärbar pc med bra skärm men betraktingsljuset där jag sitter är dåligt.
Skulle bilden redigerats på min mac arbetsstation som är kalibrerad och har ett konstant omgivningsljus skulle bilden troligtvis se något annorlunda ut. (men där sitter jag inte nu)