Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna är sjukt stora?

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Hej.

Flickan har en Panasonic DMC-FX07 och nu när jag skulle öppna en av hennes bilder i Photoshop visar den att bilden är 108,37 x 72,25cm direkt när jag öppnar den. (pröva även andra därifrån sen och alla är lika stora)

Exempel mina bilder från min D80 är 32,78 x 21,95cm.

Vad är det som är knas när panasonic kameran ger mig sååå stora bilder i photoshop?
 
Bildets mål i cm sier ingen ting uten at man vet hvor mange dpi oppløsningen er i. Hvis du sammenligner rubrikken for dpi for hennes og ditt kamera vil du se at du har en høyere oppløsning i din fil.
 
Tack för svaret.

Jag ser att hennes bilder öppnas i 72 dpi /inch medans mina från D80 öppnas i 300 dpi.

Hur får jag photoshop att öpnna de på samma sätt?
 
Om du IKKE haker av for "resample image"(ändra bildens storlek på svensk???), kan du sette 300 dpi på Fujibildet og du vil se at størrelsen i cm endrer seg.
 
Takker !

Finns det något sätt att detta sker automatiskt när jag öppnar bilderna, att alla är i 300dpi?
 
Da må du kunne endre noe i Panasonicens set up, men jeg tror ikke det er mulig. Det er forøvrig bare ved utskrift dette har noen betydning, så lenge du er i PS er det bildenes størrelse i pixler som gjelder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.