Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
min lärare frågade mig häromdan vad jag ville förmedla med mina bilder och vad det var för bilder jag ville ta..
Asså jag kunde inte svara på detta.. jag vet liksom inte vad jag vill förmedla..

Det var en bra fråga av honom. Kanske för bra. Man ska tänka på varför, och för vem man fotar, eftersom resultatet har större chans att bli bra då. Men å andra sidan ska man fota för att det är kul och utan att ha för mycket funderingar på varför. När man exprimenterar och leker ska man inte tänka på "varför" utan bara testa nya ideer och teknikens begränsningar av hjärtans lust. Om man däremot har ett uppdrag gäller det att noggrannt tänka efter vad beställaren vill ha.
Om du är ute, och ser något du vill fota kan du ställa dig frågan varför du valde just detta motivet. T.ex en blomma: Den är vacker, och det vill jag visa för XXX eftersom hon inte kunde följa med. Eller: Vilken vacker blomma, den vill jag göra en förstoring på och hänga på väggen..
Men förmedla.. Man kan förmedla en känsla man får just då, tex på en apfrän konsert med ös vill man gärna ta ösiga bilder med rök och ljus och svett som flyger från håret..

Jag har aldrig förstått varför man måste analysera konst i någon av dess arter.
Jag pysslar själv med musik, och jag har ALDRIG gjort musik för att "förmedla" något. Jag gillar musik helt enkelt, och om någon gillar det jag gör så är det en bonus. Detsamma gäller foto:) I alla fall så länge det är en hobby.

Man måste nog ha en tanke med det man tar kort på och ett visst kunnande om hur man vill att resultatet ska bli också, och då menar jag inte rent fototeknikskt utan mer känslan.

Jag t.e.x. är rätt insnöad på hund och actionbilder...det bästa jag vet är hundar i action, men kan lika gärna ta kort på stillastående hundar och actionbilder i andra sammanhang, som en fotbollsmatch eller nåt sånt.

Om jag skulle ta portträtt eller på folk på stan i vardagliga situationer skulle det bli knas för det intresserar mig för tillfället inte och då skulle jag inte kunna förmedla nåt.

Jag tycker inte att man man behöver ha någon djupare tanke bakom en bild. Man kan ju fota bara för att det är kul.
Om jag nu skulle dryfta mig till att själv se någon tanke bakom mina bilder eller något jag vill förmedla så får jag väl säga att det är någon form av känsla som jag fick när jag befann mig där på plasten, eller för att visa de som inte var där hur vackert det är, men ofta handlar det åxå om att ta fram något vackert ur något som andra inte ser som något speciellt och som de bara går förbi.

Men ska jag vara ärlig så tänker jag inte så himla mycket just i fotoögonblicket, jag går in i något slags "vakuum", eller hur man ska beskriva det, där det är jag och motivet. Ibland när jag kommer hem så kommer jag inte ens ihåg vilka bilder jag tagit, förrän jag påminns av att titta på dem och skulle någon fråga varför jag tog en viss bild skulle jag sällan kunna svara på det, annat än med en efterkonstruktion.

annizz skrev:
min lärare frågade mig häromdan vad jag ville förmedla med mina bilder och vad det var för bilder jag ville ta..

En bra fråga OM man är ute efter att kväva nöjet med att plåta "det man känner" för och det man är bra på. Denna fråga har jag sett till leda i bildkommentarer här på FS och blir lika trött varje gång någon skriver det under en bild.

Alla vill väl förmedla något med sina bilder, eller finns det någon som endast har som syfte att nöta ut minneskortet?
Det är bara så svårt att veta vad man vill förmedla. Många av oss gör alla möjliga knasigheter utan att någonsin tänka på varför vi gör det. Men om man orkar fundera ut varför så kan det bli bättre, eller så kanske man kommer på att man hellre vill göra något annat.

Bra fråga, eller tuff. Välj ut *en* bild och låt din lärare nöja sig med ett svar för den bilden.

...

jo men tex när jag är i studion å fotar så gör jag oftast ett tema tex "melankoliskt" som jag har uppe här på sidan, och då vet jag vad jag vill fömedla.. men när vi har en bild varje dag vi ska ta med digitalkameran och redovisa på fredagen så slappar jag till mig.. han sa att jag inte har en tanke bakom korten oftast.. och det kanske jag inte har.. har svårt att vara kreativ när jag inte har ett team.. det är ju så mycket man kan fota.. eller inte vi är ju mitt ute i skogen haha

och det här med vilka bilder man tar.. vem kan säga och bestämma att dom är bra eller dåliga?? Jag såg några bilder på personer med ett band över ögonen och en del kanske fattar nada när dom ser bilderna och en del fattar precis vad han vill ha fram..
När vi sitter i skolan och visar bilderna så får alla säga vad dom tyckte om dom.. ska man gå på vad dom tycker eller ska man köra sitt eget race?

Om man inte är ute efter att tjäna pengar på sina bilder, primärt, så ska man ju köra sitt eget race. Om någon annan gillar dem är det ju alltid kul.

Ska man tjäna pengar på bilderna är det ju bra om andra gillar dem. :)

Jag tycker man ska köra sitt eget race och fotografera de motiv och på det sättet som man brinner för, för ska man anpassa sig till något slags genomsnitt av vad folk tycker lär bilderna bli ganska intetsägande och förmodligen kan du heller inte stå upp för dom, varvid du förlorar intresset för foto och gör något annat i stället.

Men det är även viktigt att lyssna på vad andra tycker om dina bilder och fundera och ta till sig det som känns relevant av dessa synpunkter för att utvecklas som fotograf. Detta i sin tur kan hjälpa dig att formulera för dig själv och andra vad du vill säga med dina bilder och vem du vill nå ut till.

Edit: Är det så att du åtar dig ett fotouppdrag så måste du naturligtvis åstadkomma det som den aktuella kunden vill ha.

ANNONS