Annons

bilder utanför mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har mina bilder sorterade i mappar efter årtal och månader. Utöver det har jag en del lösa bilder som inte är insorterade i någon mapp. När jag importerar bilder till Lightroom laddas bara de som befinner sig i mappar. Kan man på något sätt få LR att importera även de bilder som befinner sig utanför mapparna?

/K

Ordning å reda ;-)

Hej

Jag har mina bilder sorterade i mappar efter årtal och månader. Utöver det har jag en del lösa bilder som inte är insorterade i någon mapp. När jag importerar bilder till Lightroom laddas bara de som befinner sig i mappar. Kan man på något sätt få LR att importera även de bilder som befinner sig utanför mapparna?

/K

Hade samma problem själv. Min lösning blev att via utforskaren (med rätt kolumner) kolla vilket fotograferingsdatum de var på dom "lösa" fotona å sen flytta dom till rätt bibliotek (har dom i datum) å sen importera på nytt och bara ta nya foton.

ThomasR

ja, det är ungefär så jag gjort hittills också. Men man försöker ju sträva efter att göra alla ändringar inne i LR, så jag tänkte att det allra bästa skulle vara att få in alla bilder där först. Men troligen går det inte, underligt nog. Förstår inte riktigt varför bara.

/K

Du kan markera lösa bilderna i utforskaren och sen dra du och släpper dem i Lightroom. När du släpper dem kommer LR importmodul att öppnas och de aktuella bilderna är markerade. I LRs importmenyer väljer du "Lägg till" så kommer bilderna att importeras till LR men ligga kvar på HD på sitt ursprungliga ställe.

Om du i stället väljer "Flytta" i importmodulen och gör rätt datuminställningar för målmapp i import så kommer bilden att flyttas till rätt datummapp med hjälp av bildernas exif-information.

Du kan markera lösa bilderna i utforskaren och sen dra du och släpper dem i Lightroom. När du släpper dem kommer LR importmodul att öppnas och de aktuella bilderna är markerade. I LRs importmenyer väljer du "Lägg till" så kommer bilderna att importeras till LR men ligga kvar på HD på sitt ursprungliga ställe.

Om du i stället väljer "Flytta" i importmodulen och gör rätt datuminställningar för målmapp i import så kommer bilden att flyttas till rätt datummapp med hjälp av bildernas exif-information.

Tack för detta tips. Jag kommer så långt som till att bilderna lägger sig i LR, men nersläckta, och importrutan som man ska klicka på är också nersläckt. Har du någon lösning på det?

Det är inte så att du redan lyckats importera dem till lightroom och däför vill inte LR importera dem igen. Det är precis den effekten jag får om jag drar in en bild i LF och importerar den och om jag sen försöker göra det igen så är bilderna och importknappen som du skriver, nersläckta.

Har du kanske redan fått med dem i en tidigare import?
Om du i "Mappar" i LR bläddrar fram till samma mapp (i någon mapp i någon nivå ligger de ju) som du har bilderna i utforskaren i, hittar du då bilderna i LR. Eller kan det vara så att du redan importerat bilderna till LR med inställningatt de ska flyttas till målmapp efter datum och att bilderna liger i en datummapp. Kolla när bilderna är tagna och sök efter motsvarande mapp i LR.

Jo, det kan vara så. Dessvärre tycks jag ha rört till det rejält då jag flyttat över allting till ny dator. Kopplingen till mina samlingar har jag inte fått med av någon anledning. Kanske jag får ta tillfället i akt och faktiskt göra den där genomgripande gallringen som jag länge tänkt göra. Vill egentligen inte ha en massa skräpbilder som jag aldrig någonsin kommer att använda. Hittills har jag haft alla bilder sorterade i årsmappar med undermappar månadsvis, samt lösa bilder dessutom. Nu funderar jag på att skippa månadsmapparna och bara ha årsmappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar