Annons

Bilder till tidskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordbjörn

Aktiv medlem
Tjena, jag har av en tillfällighet fått med ett par bilder i ett reportage.

Vad gäller generellt om man publicerar/säljer bilder till en tidskrift. Har dom oftast egna experter som redigerar, beskär och piffar upp bilderna eller föväntas man göra det själv?? Och vilket format bukar dom vilja ha, jpg eller raw??

I just detta fall gäller det ett par naturbilder som såklart som vanligt behöver skärpas upp lite och ställa lite nivåer och annat. Kanske ger det sig när det blir aktuellt men jag bara funderar över vad som är brukligt..?? Skickar bara fotografen in sitt råmaterial så fixar redaktionen resten??

//B.N
 
Tjena, jag har av en tillfällighet fått med ett par bilder i ett reportage.

Vad gäller generellt om man publicerar/säljer bilder till en tidskrift. Har dom oftast egna experter som redigerar, beskär och piffar upp bilderna eller föväntas man göra det själv?? Och vilket format bukar dom vilja ha, jpg eller raw??

I just detta fall gäller det ett par naturbilder som såklart som vanligt behöver skärpas upp lite och ställa lite nivåer och annat. Kanske ger det sig när det blir aktuellt men jag bara funderar över vad som är brukligt..?? Skickar bara fotografen in sitt råmaterial så fixar redaktionen resten??

//B.N

Jag skulle aldrig vilja skicka in min Raw-fil. Skickar du in din Raw-fil för att de ska redigera den faller hela tanken med fotografi; dvs att du fångar just det ögonblicket du såg vid just det tillfället. Hur ska de veta vad du såg? Vitbalansen kanske hade fått sig ett skjut när du tog bilden, så att bilden i raw-filen ser mycket gulare ut än vad du såg. Men de vet inte de, så de lägger till lite kontrast och skärper, och vips så publicerar de en bild i ditt namn som inte alls föreställer vad du såg. Okej, detta var väldigt "overkill", men du förstår vart jag vill komma? Du ska leverera det dy såg, sedan är det upp till dem om de Måste beskära, men då bör de fråga dig om lov först. Om de har något specifikt önskemål om tex svärta eller liknande (för att det ska synad bättre, gäller dock främst kvällstidningar där papperskvalitén är usel) får de ju berätta det till dig i god tid. Hör med dem och fråga vetja! :)

Och grattis till publicerigen!
 
Tack för bra svar, det du säger verkar vettigt! Jag kommer att prova att skicka in jpg-bilder där jag skruvat till vitbalans och nivåer lite så det ser ut som jag minns det. Håller tummarna för att det ser bra ut i tryck :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.