Annons

Bilder till nätsajter

Produkter
(logga in för att koppla)

matst76

Ny medlem
Jag har vid ett par tillfällen blivit tillfrågad av olika lokala kommersiella sportsajter på nätet om att de vill använda mina bilder. Jag har gett dem tillåtelse mot att de anger min sida som källa.
Men jag undrar om jag kanske varit för snäll och istället ska begära ersättning för bilderna ?
Finns det i så fall någon sorts prislista att gå efter ?

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Mats
www.idrottsplats.se
Svensk Idrottsplatsnostalgi

Du kan inte begära ersättning för de bilderna efter att du gett dem tillstånd men ja, du har varit snäll då det handlar om kommersiella sidor. SFF har prislistor även om de är på högsta nivå. Annars kan du kolla priserna hos bildbyråer som Alamy, Matton, Maskot, Scandinav och Johner.

Kanske kan tilläggas att publiceringsrätt kan tas tillbaka, så om du vill, kan du med rimlig frist bestämma att vidare användning kostar, eller att de inte fortsatt får använda bilderna.

För den som tänker sig att gratisanvändning kan vara ett sätt att få mer exponering, kan det vara värt att tänka på, men jag skulle inte återkalla tillstånd och begära betalt om det inte från början hade varit ett tidsbegränsat erbjudande.

Och självklart kan man inte ta betalt för tiden bilderna har använts med tillstånd innan.

Kanske kan tilläggas att publiceringsrätt kan tas tillbaka, så om du vill, kan du med rimlig frist bestämma att vidare användning kostar, eller att de inte fortsatt får använda bilderna.

För den som tänker sig att gratisanvändning kan vara ett sätt att få mer exponering, kan det vara värt att tänka på, men jag skulle inte återkalla tillstånd och begära betalt om det inte från början hade varit ett tidsbegränsat erbjudande.

Och självklart kan man inte ta betalt för tiden bilderna har använts med tillstånd innan.
Tack för förtydligandet! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar