Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder till album?

Produkter
(logga in för att koppla)

FFB

Medlem
Vet inte om detta är rätt plats, men hittar ingen bättre för min fråga.
Jag har inte varit medlem så länge, men nu tänkte jag bli lite mer aktiv och t ex lägga upp en bild.
Jag har ingen erfarenhet av digital bildhantering så behöver lite tips om hur jag bäst får mina analoga bilder att passa i albument.
Upplösning? Filformat? Lämplig filstorlek?
Tack på förhand.

Jag brukar scanna in mina bilder till Photoshop och där spara dem i jpeg-format. När man gör detta så får man välja vilken kvalité man vill ha. Här brukar jag helt sonika prova mig fram så jag får högsta möjliga kvalité < 250 KB.(Nu får jag väl på nöten av teknikansvarig)
Detta är ju övre gränsen på hur stor filen får vara. (Nu får jag väl på nöten av teknikansvarig)
Men vill man vara snäll mot modemanvändarna så kanske man ska nöja sig med lite mindre.

Ladda ner testversionen av Adobe Photoshop Elements (från www.adobe.se) om du inte har något redigeringsprogram. Kostar typ 500 kr om du vill köpa sedan.

Skala ner din bild till 600x600 och använd "Save for Web" för att ställa in JPEG-komprimering så den hamnar under 250 Kb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar