Annons

Bilder tagna under ett sommarjobb

Produkter
(logga in för att koppla)

Baxter91

Medlem
Hej. I sommar ska jag jobba på en camping, och på arbetsintervjun kom det fram att jag fotar mycket på fritiden. Det tyckte arbetsgivaren var bra, och hon sa att jag gärna fick fota till deras hemsida och broschyrer och dylikt.

Nu undrar jag vilken rätt till betalning jag har för dessa bilder, då jag kommer fota åt arbetsgivaren på campingen under en sommaranställning. (Jag är inte anställd för att fotografera utan för att jobba i receptionen)
Och även vad som händer om jag fotar åt dom på arbetstid eller utanför arbetstid.
Ska jag registrera en enskild firma för att kunna ta betalt?

Mycket tacksam för svar :)
/Nicklas
 
Inte ett svar på din fråga, men en annan aspekt på det här som du (eller framförallt arbetsgivaren) kan behöva ha koll på, är att det kan behövas modellreleaser från dom människor som finns med på bilderna om dom ska användas i broschyrer och annan reklam.
 
Senast redigerad av en moderator:
Om du fotar under arbetstid tror jag inte du kan begära betalt en gång till

Och sen som talaren ovan sa, Kolla rättigheter med folk.. det blir dyrt om det blir fel
 
Nu undrar jag vilken rätt till betalning jag har för dessa bilder, då jag kommer fota åt arbetsgivaren på campingen under en sommaranställning. (Jag är inte anställd för att fotografera utan för att jobba i receptionen)
Och även vad som händer om jag fotar åt dom på arbetstid eller utanför arbetstid.
Ska jag registrera en enskild firma för att kunna ta betalt?
Om det inte ingår i dina arbetsuppgifter att fotografera kan du givetvis ta betalt om arbetsgivaren vill använda bilder du tagit. Du behöver inte registrera enskild firma. Skatteverket har en utmärkt broschyr som heter "hobbyverksamhet", det kan vara bra att titta lite i den.
 
Om det inte ingår i dina arbetsuppgifter att fotografera kan du givetvis ta betalt om arbetsgivaren vill använda bilder du tagit. Du behöver inte registrera enskild firma. Skatteverket har en utmärkt broschyr som heter "hobbyverksamhet", det kan vara bra att titta lite i den.

Ang hobbybiten...
När jag kollade med Skatteverket så sa de att en uppdragsfotografering är inte ok.
(något om att det var en tjänst)

Att i efterhand sälja en redan i annat (hobby) syfte tagen bild är ok.
(något om att det var en vara)

Dock är jag långt ifrån insatt i ämnet...
 
Senast ändrad:
om det redan finns ett anställningsförhållande och en överenskommelse om ersättning för fotografering finns det ingen anledning att registrera firma/deklarera som hobbyverksamhet - det är ju bara att se till att det betalas som lön...
 
Om det inte ingår i dina arbetsuppgifter att fotografera kan du givetvis ta betalt om arbetsgivaren vill använda bilder du tagit. Du behöver inte registrera enskild firma. Skatteverket har en utmärkt broschyr som heter "hobbyverksamhet", det kan vara bra att titta lite i den.

Om han fotograferar under arbetstid har han ju redan lön från företaget. Menar du att han skall ta betallt dubbelt eller.

Hej Nicklas.
Som jag skrev ovan tycker jag inte att du ska begära betalt för fotografring under arbetstid, men självklart kan du ju fråga din arbetsgivare hur han tänkt sig om du nu känner att du skall ha betalt, men jag tror inte de har tänkt på någon extra betalning. Jag tycker du skall se det som kanon att du får plåta o faktiskt delvis få betalt för det genom din anställning i receptionen. Får du med bilderna i deras maknadsföring har du ju bra referens för framtida uppdrag.
PM
 
Att en person tar bilder på arbetstid innebär inte att arbetsgivaren har rätt att använda bilderna i något sammanhang. Fotografen har alla rättigheter till bilderna, oavsett om någon råkade betala lön för just den tiden.

Vill arbetsgivaren använda bilderna måste det tecknas ett avtal om detta och då har upphovsmannen givetvis rätt att ta betalt.
 
Om du fotar under arbetstid tror jag inte du kan begära betalt en gång till

Och sen som talaren ovan sa, Kolla rättigheter med folk.. det blir dyrt om det blir fel

Men om jag fotar efter arbetstid då? Har jag rätt till att ta betat för tiden jag läger ner då?
 
Det finns väl ingen "rätt till" att ta betalt, det är något man förhandlar och avtalar om. Du har rätten till bilderna som fotograf (om ni inte kommit överens om något annat och du specifikt gett bort den rätten) och du kan erbjuda arbetet och bilderna till en köpare. Om din arbetsgivare är intresserad av att betala något för bilderna eller om han t.ex. vill att du fotar på arbetstid och du ger denne en viss rätt att använda bilderna för något specifikt ändamål utan ytterligare ersättning får ni väl diskutera.
 
Men om jag fotar efter arbetstid då? Har jag rätt till att ta betat för tiden jag läger ner då?

Hej på dig.
Om fotograferingen kommer ske utanför den normala arbetstiden tycker jag att du har rätt till ersättning. Prata med din arbetsgivare och se hur de ser på saken.
Det kan ju finnas en rad upplägg på hur du skall få ersättning. Det bästa är att ni kommer överens innan du skall utföra arbetet.
Har ni diskuterat ersättning över huvud taget ännu eller?
Det smidigaste är att du får samma peng som du får för ditt ordinarie arbete.
 
Det bör väl också tilläggas att du nog skall skriva ett avtal med arbetsgivaren beträffande vad de får använda bilder till mm.
Men se till att tänka sunt så du inte kräver för mycket, tänk på att detta jobb kan vara en bra merit för dig för framtida uppdrag.
PM
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.