Annons

Bilder tagna med PowerShot S5 IS (Hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

TrulyUnruly

Medlem
Hejsan!

För ett tag sedan blev jag medlem på denna sida då jag var i "valet och kvalet" när det gällde vilken kamera jag borde köpa.
Det jag främst tänkte använda kameran till var att ta bilder (och även filmer då och då) av mina hundar.
Alltså bild i rörelse, och då jag ville ha video funktionen var inte en systemkamera riktigt vad jag sökte.

Jag fick tipset att skaffa en powershot S5 IS, och det gjorde jag oxå.

På det stora hela är jag nöjjd med den, men jag önskar bara att bilderna utan blixt kunde vara något skarpare.
Inte ens när objektet står still, verkar dom bli speciellt skarpa, som de bifogade bilderna visar.
Ibland får jag tur och får en riktigt bra bild med bra skärpa och färg, oftast då när jag är ute i starkt solljus.

Är det någon som kan ge några tips på eventuella ändringar i inställningarna som kan hjälpa mig at få skarpare bilder?
Jag brukar ofta välja närbild (blomman) och högt ISO.
Jag gör även inställningar efter om vi är uteomhus, ifall det är soligt eller molnigt osv.

Tack på förhand.

MVH Sofie

Bilagor

• 2008-04-12 054.jpg
    2008-04-12 054.jpg
    59.6 KB · Visningar: 379
Spontant så reagerar jag på ditt uttalande om att "väljer så högt ISO som möjligt". Det gör att bilderna blir "grynigare" eller brusigare som det ofta pratas om i dessa sammanhang. För att uppleva det som bättre så pröva att ha så lågt ISO som möjligt. Dock så krävs såklart en acceptabel slutartid, annars blir det suddigt pga det...

högt iso innebär även hög brusreducering vilket is in tur betyder mindre skärpa.

Kör alltid med så lågt iso du kan med acceptabel slutartid så blir det nog bättre.

Är den bifogade bilden ett utsnitt, eller nästan hela bilden?

Man ska använda låg ISO om man kan, Nu är det strålande väder i stora delar av Sverige. Ställ in ISO100 och prova hur det blir!

TrulyUnruly skrev:
Jag brukar ofta välja närbild (blomman) och högt ISO.
Jag gör även inställningar efter om vi är uteomhus, ifall det är soligt eller molnigt osv.
Närbildsinställningen är bara lämplig för riktiga närbilder, dvs motivet på centimeter- eller decimeteravstånd. Annars blir det nog felaktig fokusering, skulle jag tro.

Högt ISO har andra redan förklarat varför det inte är bäst i alla lägen. Jag föreslår att du använder Auto-ISO ett tag medan du lär dig kameran.

För att få skarpa bildern på saker som rör sig snabbt (dvs hundar) behövs en kort slutartid (slutartider anges i delar av sekunder, så om det står 500 så betyder det 1/500 sekund. Ett högre tal ger alltså kortare slutartid. Använd läget slutartidsprioritet för att styra slutartiden. På din kamera heter det förmodligen Tv. Kameran ställer då in bländaren själv, och varnar om ljuset inte räcker till. I så fall måste du använda en längre slutartid.

Din exempelbild hade säkert blivit bäst om du valt Av-läget med största möjliga bländare (lägsta siffran). ISO så lågt som möjligt tror det är 60 eller 100 på din(?). Blir det fortfarande suddig på grund av rörelseoskärpa får du prova med högre ISO.

Ett alternativ är att använda kamerans porträttläge. Det kan låta motsägelsefullt men då väljer kameran största bländare och ett vettigt ISO vilket resulterar i korta slutartider och en oskarp bakgrund vilket borde vara önskvärt här.

Personligen tycker jag att slutarprioritet Tv ofta är svårare att hantera. Om du väljer exempelvis 1/500 och ett lågt ISO så riskerar du att få underexponering när ljuset inte räcker.

Mvh
Anders

Ni är genier =)

Jag provade TV läget, med auto ISO ute i vårsolen, och resultatet blev MYCKET bättre, resultatet av en snabb fotorunda finns här nedan =)

Jag ska även prova på de andra tipsen ni gav mig (porträtt läge och AV läget), så jag lär väl hålla mig hela sommaren med detta, tack så mycket =)

Jag lär väl återkomma till hösten när det börjar mörkna ute och be om fler tips =)

Tack!

Bilagor

• 20080424 001 - kopia.jpg
    20080424 001 - kopia.jpg
    42.8 KB · Visningar: 277
En till tanke;
När jag väljer Tv så verkar det där med slutaren skötas automatiskt, men kan man gå in på inställningar på något sätt och välja själv vilken slutar tid man vill ha?
Isåfall hur?
dum fråga; är bländare och slutare samma sak?

mvh Rookie

Kolla in fotoskolan här på fotosidan och läs kamerans manual några gånger och fortsätt experimentera så klarnar det nog.

Mvh
Anders

TrulyUnruly skrev:
När jag väljer Tv så verkar det där med slutaren skötas automatiskt, men kan man gå in på inställningar på något sätt och välja själv vilken slutar tid man vill ha?
I Tv-läget kan du styra slutartiden själv. Det bör finnas en ratt eller nåt på din kamera som man kan vrida på för att ändra slutartiden.

Förslaget ovan om att läsa igenom Fotosidans Fotoskola är bra. De artiklarna finns här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2

Den här artikeln är bra att börja med:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Ge inte upp om du inte fattar allt direkt. Det går ju alltid att testa lite, och sen gå tillbaka till artiklarna och läsa en gång till.

AV-läget

Det är AV-läget du ska välja och ställa in ett lågt bländartal - då får du en snabb slutartid även med iso 100 eller 80. Skärpedjupet räcker mer än väl till så nedbländning behövs inte. Bilderna blir väldigt skarpa och bra exponerade med denna kamera tycker jag (nybliven ägare). Glöm blomman vid allt utom extrema närbilder (1-20 cm). Bättre att fota på någon meters håll och zooma in om du vill ha närbild på bara huvudet.I teleläget på ca en meters håll får du utsnitt ner mot 10 cm om du zoomar in maxiamalt. IS:en hjälper till att få skarpa bilder i detta läge. Se testbild nedan - max tele, avst 1 m nedbländat 1/2 steg (bl 4) Använd max iso 100. Fördelen med AV-läge och lågt bländartal (stor öppning) är att du alltid får snabbast möjliga slutartid.

Bilagor

• img_0037fs.jpg
    img_0037fs.jpg
    56.5 KB · Visningar: 226
Senast ändrad:
Re: AV-läget

Tonyeagle skrev:
Det är AV-läget du ska välja och ställa in ett lågt bländartal - då får du en snabb slutartid även med iso 100 eller 80. Skärpedjupet räcker mer än väl till så nedbländning behövs inte. Bilderna blir väldigt skarpa och bra exponerade med denna kamera tycker jag (nybliven ägare). Glöm blomman vid allt utom extrema närbilder (1-20 cm). Bättre att fota på någon meters håll och zooma in om du vill ha närbild på bara huvudet.I teleläget på ca en meters håll får du utsnitt ner mot 10 cm om du zoomar in maxiamalt. IS:en hjälper till att få skarpa bilder i detta läge. Se testbild nedan - max tele, avst 1 m nedbländat 1/2 steg (bl 4)

Wow den där bilden var ju jättebra! Visste inte att min kamera hade det i sig =)
Ska gå ut imorgon och prova Av läget, jag har listat ut hur man justerar bländartalet, så ska bli spännande att se vad som kan åstadkommas =)

Re: Re: Re: AV-läget

Robin Gyllander skrev:
Tror att jk rowling böcker hade varit lika bra om hon körde wordpad.
Glädjedödare
Det är väl roligt för vilken kameraägare som helst att känna att man har ett bra verktyg, kapabelt till skarpa och färgrika bilder, bara man lärt sig hantera det.

Re: Re: Re: Re: AV-läget

Glädjedödare??
Jag menar att man kån få bra bilder med vad som helst nästan.

Här dödas ingen glädje, jag är jätteglad med alla framsteg som gjorts bara IDAG!
O detta tack vare detta finfina forum, tänker även lyda erat råd och sätta mig ner någon dag och läsa igenom allt i fotoskolan =)

På av-funktionen verkar man inte kunna anpassa bländartalet, dock "f"(vad det nu än är, är man novis eller vad?).
Men det kanske ska vara automatiskt på denna funktion?

Re: Re: Re: Re: Re: AV-läget

Robin Gyllander skrev:
Glädjedödare??
Jag menar att man kån få bra bilder med vad som helst nästan.
Jag tyckte i alla fall att det lät lite glädjedödande även om jag nu förstår hur du nu vill att vi ska tolka det.
Det gällde ju Sofies kamera och hennes upptäckt att det kommer att gå att få bra bilder med just den.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: AV-läget

Enicar skrev:
Jag tyckte i alla fall att det lät lite glädjedödande även om jag nu förstår hur du nu vill att vi ska tolka det.
Det gällde ju Sofies kamera och hennes upptäckt att det kommer att gå att få bra bilder med just den.
Jag menade ju att man kan ta bra bilder med vad som helst så en supersoom räcker, man behöver inte ha en mamiya rz67 II med ett phase one p45 för att få bra bilder.

Så här

Du ändrar bländartalet i AV-läget genom att trycka på vänster- eller högersidan på den stora knappen längst upp till höger på baksidan av kameran. Vill du över- eller underexponera, dvs göra bilden ljusare eller mörkare trycker du först längst upp på samma knapp och kan sedan använda vänster- eller högersidan till att göra bilden ljusare eller mörkare. Full kontroll på ett enkelt sätt! Du gör dessa inställningar innan du tar bilden eller om du märker att första bilden blir för ljus eller mörk och vill ta en till. Du ser ju på monitorn hur bilden blir så det är snabbt och enkelt att justera innan du klickar.
PS F betyder bländartalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar