Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder tagna med digital zoom oskarpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon Powershot A510 som funkar mycket bra i de flesta lägen . Dock blir nästan samtliga bilder tagna med en stor del digital zoom oskarpa. Vad kan jag göra åt detta? Har inte tänkt inforskaffa extra objektiv utan vill ha andra lösningar. Då jag precis köpt den använde jag auto-läget men det finns även ett läge för landskapsporträtt. Är det lönt att testa detta? Jag vill kunna ta naturbilder på ganska långt håll och ha både skarp förgrund och bakgrund. Vilka inställningar ska göras för att få bilderna tydliga? Har också testat bildredigering och oskarp mask men tycker inte att förbättringen blir så stor, finns andra alternativ då man redigerar bilderna i ett bildbehandlingsprogram, ex Photoshop?
Tacksam för svar!
 
Är bilderna inte skarpa från början kan inte "oskarp mask" - eller annat göra ett dyft åt saken.
Även vid teleläget på din kamera är inte brännvidden större än att du borde kunna hålla den på fri hand och få skarpa bilder under förutsättning att det är fullt dagsljus. Du kan ju testa med att ställa kameran på ett bra (= helt stabilt) underlag och fotografera med självutlösaren.
Blir det ändå oskarpt är det kameran/optiken som inte är bra. Blir det skarpt är det sannolikt skakningsoskärpa hos fotografen. I senare fall heter "programmet": Stativ!
Lycka till!
Us
 
Kolla hur inställningarna för skärpningen ligger till. Jag antar att du får jpg bilder och då ska det vara färdigtskärpt i kameran. Jag känner inte till den cameran så bra men om du går igenom alla inställningarna är jag säker på att du hittar rätt inställning att experimentera med. De brukar heta nåtot i stil med "Sharpness" eller nåt sånt. Tänk däremog på att hög skärpa direkt från kameran kan ge lite högre brus, det är alltid bäst att ställa in kameran så att den är lite tam och lägga till skärpa efteråt i PS med Unsharp Mask.
 
Digital zoom är samma sak som att du beskär bilder i ett redigeringsverktyg i datorn.

Skillnaden är att kameran inte gör det lika bra som du själv. D.v.s. du har inte samma kontroll. Beskär du bilden manuellt eller med hjälp av digital zoom, får du mindre information att jobba med i bilden och skärpan blir lidande och bilder blir pixelerad.

Ett råd är att stänga av den digitala zoom och glömma att den finns där och sedan försöka ta dig närmare ditt motiv istället.

// Janne
 
kanske ska förtydliga lite.. ber om ursäkt om det är för enkelt :)

digital zoom =

1. ta bilden i max teleläge
2. beskära bilden (dvs ta en bit av den stora fina bilden)
3. ta den utskurna bilden och gör den större (dvs med interpolation = matte som stoppar in extra pixlar som "borde" vara där, men som alltså inte finns fysikt)

= en bild som är större

på "for dummies"-språk: det är alltså samma sak som att du tar en bild utan digital zoom och sen klickar med förstoringsglaset i ditt bildbehandlingsprogram i datorn (tills det blir mer än 100%). ser det bättre ut? nej. ser det större ut? ja. är det ngn mening med digital zoom? nej.
 
OBS OBS OBS !!!!!!

Det är naturlag att bilderna blir suddiga med digital zoom!!! Förklaringen är enkel:
Bilden beskärs = upplösningen sjunker

Canon A510 har 3,2 megapixlar

1,5x digital zoom = 1,6 megapixlar
2x digital zoom = 0,8 megapixlar
3,2x digital zoom = 0,3125 megapixlar

Det är sämre än många mobiltelefonkameror. Inte menat som kritik, bara faktum. All utrustning har sina begränsningar. Man bör helt enkelt använda max 1,5x digital zoom för utskrift till 11x15cm papperskopior och max 2x d zoom för publicering på dator. Dessutom bör man bara zooma så mycket i bra ljusförhållanden. Då är Canon A510 en utmärkt kamera. (Bör och bör, klart man kan ta bilder på annat sätt också om man nöjer sig med den kvalitet som då blir resultatet. Var och en får ju plåta som de själva vill).
MVH, Niclas Vestman

Edit 1x digital zoom = ingen digital zoom. Detta eftersom siffran syftar på en multipelfaktor av originalbrännvidden. Alltså max analog tele (zoom) = 140mm på Canon A510
1x 140 = 140 alltså ingen förändring.
1,5x 140 = 210mm
2x 140 = 280mm
3,2 x 140 = 448mm ( :-OOOjjjjjdå ) det är ju lika mycket som sportfotograferna på OS läktaren.... tja att bilderna blir suddiga är kanske inte så konstigt när vi vet detta :)
 
Senast ändrad:
Kan bara säga vad tidigare talare redan sagt! Stäng av den digitala zoomen och få skarpa bilder i stället!
 
Vilken skärpa utan digital zoom?

linusf skrev:
Kan bara säga vad tidigare talare redan sagt! Stäng av den digitala zoomen och få skarpa bilder i stället!

Tack för allas svar på min fråga! Innebörden verkar vara den som ovanstående medlem i forumet skrivit. Att stänga av den digitala zoomen. Min fråga är då hur jag kommer nära motivet? Ska jag istället använda "förstoringsglaset" i ett bildvisningsprogram? Kan jag då få bra skärpa på ex människor tagna på långt håll? Landskapsbilder blir ju nästan utan detaljer om man inte zoomar in någåt med kameran. Hur ska jag göra?
 
Re: Vilken skärpa utan digital zoom?

Ann-Cathrine skrev:
Tack för allas svar på min fråga! Innebörden verkar vara den som ovanstående medlem i forumet skrivit. Att stänga av den digitala zoomen. Min fråga är då hur jag kommer nära motivet? Ska jag istället använda "förstoringsglaset" i ett bildvisningsprogram? Kan jag då få bra skärpa på ex människor tagna på långt håll? Landskapsbilder blir ju nästan utan detaljer om man inte zoomar in någåt med kameran. Hur ska jag göra?

Närmare motivet kommer du antigen med ett objektiv med längre brännvidd eller så tar man och förflyttar sig närmare motivet. Om det finns pixlar så det räcker för önskad bilstorlek kan du skära ut den delen och ge den önskad storlek i bildbehandlingsprogrammet.
 
Re: Re: Vilken skärpa utan digital zoom?

RolandM skrev:
Närmare motivet kommer du antigen med ett objektiv med längre brännvidd eller så tar man och förflyttar sig närmare motivet. Om det finns pixlar så det räcker för önskad bilstorlek kan du skära ut den delen och ge den önskad storlek i bildbehandlingsprogrammet.

Tack för ditt svar! Hur vet man om det finns pixlar så det räcker så att man kan välja att skära ut delar av bilden och sedan förstora denna? Tacksam för svar!
 
Re: Re: Re: Vilken skärpa utan digital zoom?

Ann-Cathrine skrev:
Tack för ditt svar! Hur vet man om det finns pixlar så det räcker så att man kan välja att skära ut delar av bilden och sedan förstora denna? Tacksam för svar!

Det beror på hur bildens ska pressenteras och syftet med det.

Tidningarna trycker gladeligen tv-bilder på första sidan eller bilder från hemvideokameror. Dessa bilder har aldrig fler än 720x576 pixlar, i USA 640x480 st. Det funkar det med, men knappast för en bild att hänga på väggen. Som bild på skärmen fungerar den bra även något förstorat, där det är lättast att bedöma om det räcker.

Jag har provat att sända bilder till fotolabb för utskrift fotografiskt. Till 15x10 cm använder jag 1500x1000 pixlar vilket är vad deras maskiner har för den pappersstorleken. Även en ca dryg fjärdedel (800x600) av den upplösningen har fungerat tillfredställande på samma pappersyta.

Med tilltagande betraktningsavstånd kan upplösningen minskas. Jämför med en TV som visar 720x576 pixlar och fundera på vilka avstånd bilden fungerar bäst på i förhållande till skärmens storlek. Samma sak med papper. Oftast vill man stå närmare ett pappersark än en teveruta. Ögat har i båda fallen samma förmåga att urskilja detaljer.
 
Den zoom du har på kameran täcker enligt många, även mer avancerade fotografer, väldigt många fototillfällen på ett alldeles utmärkt sätt. Du har ju 4x optisk zoom, från motsvarande 35mm till 140mm.
Själv har jag länge använt ca 30mm till 90mm vilket är ett mindre zoomomfång än det du har. Och det har räckt till de allra flesta bilderna.
Det är alltså bara den digitala zoomen som du ska undvika (eller åtminstone vara medveten om begränsningarna med). Den optiska zoomen kan du använda efter hjärtans lust.
När du zoomar ser du förmodligen ett litet vitt streck röra sig längs en längre linje på displayen. Det är en sorts indikator på hur mycket du har zoomat. När du går över från optisk zoom till digital zoom ändrar linjen som strecket rör sig längs, utseende. D v s ca 1/3 eller hälften av linjen brukar ha en färg (digitala zoomen) och resten 2/3 eller hälften en annan färg (analog zoom).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.