Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder tagna med canon 100 - 400 IS och sigmas motsv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Letat på nätet nu ett par timmar! efter bilder tagna med canons 100 - 400 IS USM och Sigmas 80 - 400 APO OS. Men ingen lycka, hittat två reviews av "vanliga" användare som skrivit vad de tyckt om de två objektiven, men inga testbilder.

Någon som har någe länk? eller egna bilder? Ni som har något av dessa objektiv får GÄRNA höra av er! Sitter nämeligen och ska köpa ett av dem..

Tackar på förhand

Dave

Canon har tillverkat IS sedan 1995.. Sigma har precis stoppat in tekniken i sin första glugg. Prisskillnaden tycker jag inte talar för Sigmas fördel. Däremot kan det vara intressant att den börjar på 80mm istället för 100...

Skillnaden är 50€ hos technikdirekt...

Inte en chans att jag skulle välja ett pirat över Canon orginal för 400:- mindre. Med Canon VET du att du får bra prövad kvalité. Med Sigmat KAN det bli bra..

Du har faktiskt väldigt rätt, Tack.

Men är fortfarande sugen på bilder! främst då Canon gluggen! och om det är någon som har erfarenhet av att använda 1,4 eller 2 konv. till canons?!?

Dave

sök på FS

Kolla denna tråden Här

Jag har även en kråkbild, tagen med 1,4 konv på längsta brännvid i mitt fågelalbum. Inte mycket men i alla fall något.

Jag är ju också inne på att skaffa ett Canon 100-400. Om man nu skulle få för sig att använda en 1,4 konv, fungerar IS och autofokus i kombination med 300D?

De flesta EOS-hus klarar bara av att ställa fokus med AF'en med objektiv som har f5.6 som största öppning (och större förstås). Ett 100-400 är 4.5-5.6 och med en 1.4x extender så blir största öppning på 400mm följdaktligen f8. Därmed stänger huset av förmågan att använda AF eftersom Canon anser detta inte vara tillräckligt tillförlitligt med dessa hus.

Man kan tejpa över vissa kontaktbleck på extendern för att få kameran att tro att det inte sitter en extender på. Därmed "fungerar" AF'en. Dock bör det vara ganska ljuset/kontrastrikt motiv för att den ska klara av att låsa fokus.

IS'en fungerar oavsett.

ANNONS