Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder tagna m. Minolta Hi-Matic F

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej :)

Jag har precis köpt en Hi-Matic F i nyskick på tradera :)

Finns det någon som vet var man kan hitta berg av bilder tagna med just denna Hi-Matic F-modell?

Någon som har en väldig erfarenhet av denna kamera och använder den aktivt idag?

Hur väl exponerar den? Vågar man sätta i en dia?
Vinjetterar den mycket? Skärpa? Hållbarhet? Livslängd?

Hur funkar det att ställa in skärpan på den? Det ska ju vara en mätsökare, är det en sådan där två bilder ska "flyta ihop" till en?

Tacksam för svar.

/Danne
 
Klart att du skall få litet tips:

Har du 2.7-objektivet, så är det skarpt. Har du det ljusstarkare är det nästan lika skarpt :)

Får du fart på exponeriingsmätaren, så går det fint att ta diabilder, Den här kameran har programautomatik, så "rätt mätvärde" går bara att mecka in med filmkänsligheten. För att pröva kan du nog använda vanliga alkaliska batterier, men sk "Wein" hörapparatbatterier är ett strå vassare - håller helt rätt spänning (det skall egentligen vara superförbjudna kvicksiverbatterier).

Blixten (du fick väl en programblixt med) är automatisk på så sätt att den justerar bländaren efter fokus i blixtläge (Nikon "D" var bara tvåa på den här bollen...)

Kameran är kapabel, ingen tvekan om det. Sålde min "för billigt" på Tradera...

Den svagt gula "diamanten" skall gå ihop med bakgrunden (passa in) - då är fokus rätt. Det är lättare om du letar efter raka kanter, ungefär som AF...
 
Hej

Jag har också en Himatic, började plåta med den.

Farsan påstår att han har tagit 10000 bilder med just en himatic och det får man väl tro på.
Jag upplever att den tar riktigt skarpa bilder och exponerar väl.
Formatet är trevligt och kameran kommer från en tid då man fortfarande hade tid att pressa plåt kåpor. Man blir lite ledsen när man inser att fina saker nästan inte har något värde längre. Lite upprättelse blir det ju om man använder den.

Lycka till med en trevlig kamera?
 
Daniel:
Jag köpte också en Hi-matic F nyligen,
för drygt 100 kr med blixt och fin väska.
Har dock inte använt den ännu, men den funkar.
tänk vad kul det hade varit med en sida där folk lägger upp exempel-bilder tagna med olika typer av kameror och objektiv. Hade varit gult värt när man letar begagnade kameror. och framför allt - väldigt kul.
 
Bra kamera!

Använde just en sådan kamera under hela min lumpentid och plåtade kanske 500-1000 bilder med den, omväxlande dia och neg. Kommer ihåg att jag upplevde den som väldigt skarp och med klart godkänd exponering.

Kameran är ju helt batteriberoende och väldigt tyst. Har kvar den men har inte använt den på lääänge. Blixt och fodral finns också. En skön, enkel kamera med bra optik och fin känsla.

Lycka till!
 
Danlo skrev:
Hej :)

Jag har precis köpt en Hi-Matic F i nyskick på tradera :)

Finns det någon som vet var man kan hitta berg av bilder tagna med just denna Hi-Matic F-modell?

Någon som har en väldig erfarenhet av denna kamera och använder den aktivt idag?

Hur väl exponerar den? Vågar man sätta i en dia?
Vinjetterar den mycket? Skärpa? Hållbarhet? Livslängd?

Hur funkar det att ställa in skärpan på den? Det ska ju vara en mätsökare, är det en sådan där två bilder ska "flyta ihop" till en?

Tacksam för svar.

/Danne

Va inte en liknande Minolta en av de första rymdkamerorna...

Eller är jag helt ute i rymden??? ;)

Och hållbarhet!
Tråkigt långvarig!
;)
 
Självklart fick jag blixt med :D Ska bli så j*vla kul att testa den!

Men hur låg det egentligen till med batterierna? Jag läste någonstans att det går att köpa hörapparatsbatterier (av vilket märket vet jag inte, men 6-pack för typ 60 spänn) på Claes Ohlsson.. kommer ljusmätaren ge rätt mätning på dessa batterier, tror de var på 1,4 V..??
 
Kameran har fyrlinsigt objektiv. Troligen en Tessarkopia. Synd att den inte ger någon fingervisning om hur den exponerar, det går alltså inte att få någon uppfattning om elektronik och ljusmätare är pålitliga på ett begagnat ex.

Vad jag gillar på den är att den har långa slutartider - som Minox. Saknas tyvärr på många liknade kameror från samma tid t ex Konica C35 och Canon A35F.

Om Minoltan funkar blir du mer än nöjd - annars är den vacker i bokhyllan.
 
Hjälp!

Har nu köpt zinkluftsbatterier á 1,4V och vet bara inte hur de ska sitta i..

På Claes Ohlsson sa de att man bara kunde använda ett batteri, annars skulle volten slås ihop och bli mycket starkare än 1,4V??

Ska jag använda aluminiumfolie och försöka pressa in detta tillsammans med ett batteri. Hur ska aluminiumfolien ligga? Ska batteriet vara inslaget i folien eller ska det ligga fritt över eller under? Var ska batteriet kontakt nudda kamerans osv osv osv osvosvoosvosvosovsovsov??!!!

Vill att den ska funka nu nu nun unuNUUUU!

Please help me!
 
Jag använder hörapparatsbatterier till bl.a en Canon F1 vilket fungerar utmärkt. (jag har hörapparater också för den delen)
Hörapparatsbatterierna som jag använder har + på den delen där tejpen sitter. Det betyder att nästan hela batterihöljet är + medan - ligger på den lilla knoppen i botten. Jag har när jag använder dem i kameror satt en krage på batteriet gjord av en plastslang, men kan tänka mej att man kan göra något av bra tejp, tex eltejp. Om det fattas höjd på batteriet har jag fyllt ut med en mutter av lämplig tjocklek.
Vad som är + resp - i kameran har jag dock ingen aning om, har du en brux borde det finnas en antydning om det där. Aluminiumfolie avråder jag från av flera skäl, likaså att inte isolera rätt runt batteriet.
 
Hm.. det där förstod jag nog inte så mycket av.. skulle du kunna förklara lite mer utförligt vore jag väldigt tacksam..?

Hur ska jag passa in ett batteri i ett hål stort nog för fyra?
 
Senast ändrad:
Förresten, stoppade in alla fyra batterierna och battery-check-lampan lyste när jag tryckte på knappen alltså är det inget fel på batterierna.. tyvärr verkar det vara fel på kameran..

Slutaren öppnar sig inte när jag trycker av, det låter ett klickljud men det kvittar hur lågt iso jag väljer för att hinna se, slutaren öppnar sig iaf inte.. Kanske är det så att det måste sitta en film i kameran för att den ska funka!? :D Säkert liksom... :(

Tråkigt på en så fin kamera.. den ser nästan oanvänd ut.. *suck* :´(

Usch, nu får jag huvudvärk.. blääää

Fram med skruvmejseln, har tyvärr ingen aning om hur man ska göra.... *suck*
 
Senast ändrad:
Re: Re: Bilder tagna m. Minolta Hi-Matic F

Benganbus skrev:
Va inte en liknande Minolta en av de första rymdkamerorna...

Eller är jag helt ute i rymden??? ;)

Och hållbarhet!
Tråkigt långvarig!
;)


Närå, hade nåt i bakhuv'et.. :)

"1962: John Glenn takes a specially modified Ansco-logo'd Minolta Hi-Matic camera into space aboard Freedom 7. The company changes its name to Minolta Camera Co., Ltd"

Ok, så var'e med det! ;)
 
Om den stått oanvänd väldigt länge KAN det vara så att slutaren/bländaren sitter fast. I en del (ok, kanske sällsynta) fall så kan den gå igång efter upprepade (många) avrtyckningar.

Det bästa jag kan komma på just nu. Ska plocka fram min och fundera lite...
 
Danlo skrev:
Hm.. det där förstod jag nog inte så mycket av.. skulle du kunna förklara lite mer utförligt vore jag väldigt tacksam..?

Hur ska jag passa in ett batteri i ett hål stort nog för fyra?

Frågan blir vilken spänning det var på originalbatteriet. Travar du fyra hörapparatsbatterier på vardera 1,4 V på varandra så blir det 5,6 volt. Om kameran ska ha 6 V är 5,6 V i lägsta laget. Om den ska ha 4.5 V är det lite väl hög spänning. Och skulle den bara ha 1,4 V så kanske det har gått åt skogen med kameran. Någon av de som haft en Hi-Matic kanske minns hur många volt batteriet hade på den tiden det fanns Hg-batterier.
 
Köp en ny likadan - det går 13 Hi-Matic F på dussinet. Eller satsa på en ännu roligare Hi-Matic-modell. Hi-Matic 7 och 9 kom på 60-talet, har ljusstark optik (f/1,7) som inte står tidens SLR-modeller efter. De är ett nummer större än din F också rent fysískt och de är skitsnygga. Hi-Matic 7SII som kom 1977 brukar väl ses som kronjuvelen bland Minoltas mätsökare. Den har samma formfaktor som Hi-Matic F men en bättre lins med ljusstyrka F/1,7. Jag har själv en Hi-Matic 9 och den ger knivskarpa bilder!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.