Annons

bilder / sek och minneskort (5D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Stroy

Medlem
Hej
Dustin Home har som bekant ett paketpris för 5D med 1GB minneskort och väska inkluderat. Jag är lite sugen på att börjar fotografera och 5D verkar vara något att börja med.
Frågan lyder...
Är det överföringshastigheten på minneskortet som gör att jag kan få (ca) 3 bilder / s som är listat i specen för kameran? Det lär ju inte vara något av de dyrare korten som följer med detta paket. Någon med erfarenhet av samma paket?

Du får inte mer än 3 fps i D5D oavsett minneskort. Tror nog det handlar en del om bufferten och en del om att man inte ville att D5D:an skulle vara minst lika bra som D7D:an.
Hastigheten på minneskorten kommer nog mest att märkas när du överför data till datorn eller bärbar hårddisk.

Jag är helt med på att jag inte lär få MER än vad som är specat. Vad jag försökte få fram i min fråga var om jag kommer få MINDRE med ett mediokert minneskort. Men om bilderna, åtminstonen ett par stycken, sparas i en buffert så är det väl lugnt vad gäller antal bilder per sekund. Att sedan överföringshastigheten minskar är en annan femma.

Ett långsamt kort gör endast att man fyller bufferten lite fortare. Med ett minneskort som klarar kamerans maximala skrivhastighet kanske man kan ta en bild extra i 3 bps innan man måste vänta på skrivning innan man kan ta nästa bild.
Bufferten klarar 5 raw-bilder.

Dustins paket verkar väl inte lika bra nu efter de senaste veckornas utveckling... Fast det går säkert att göra fynd på begagnatmarknaden snart. :/

Stroy skrev:
Jag är helt med på att jag inte lär få MER än vad som är specat. Vad jag försökte få fram i min fråga var om jag kommer få MINDRE med ett mediokert minneskort. Men om bilderna, åtminstonen ett par stycken, sparas i en buffert så är det väl lugnt vad gäller antal bilder per sekund. Att sedan överföringshastigheten minskar är en annan femma.

Vilket kort du väljer spelar roll. Speciellt om du tar flera sekvenser med 3 bilder i rad (e.g. håller ner knappen). Med ett långsamt kort får du vänta på att kameran ska tömma bufferten som folk mycket riktigt påpekat. Man kan få vänta ett bra tag med ett slött kort. Med ett snabbt kort tar det längre tid innan kameran slutar ta fler kort och helt koncentrerar sig på att tömma bufferten. Det är avsevärd skillnad mellan mitt Kingston Elite Pro och mitt Sandisk Extreme. Det senare är 5 ggr snabbare än Mitt Elite Pro som varken känns elit eller pro om man säjer så. Det är verkligen skitsegt! Men observera att detta gäller bara Minolta-kamerorna 5D och 7D. Det finns andra kameror som fungerar mycket bättre med dessa minnen än Minoltas, så det är inget fel på Kingston generellt bara att de inte verkar vara en bra ide´ ihop med våra kameror.

http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp finns statistik på hur snabba olika kort är med just D5D och D7D.

Som du ser så är Sandisk Extreme snabbast men om det verkligen är värt de extra pengarna kan bara du själv avgöra. Det kanske är Ok för dig med ett Ultra. Personligen tar jag nästan aldrig bilder i serie men gör man det är dessa prestanda ganska viktiga.

Jag beställde ett sådant paket från Dustinhome förra veckan och mitt minneskort ser ut exakt som det på bilden dvs Transcend 1GB 80x. Jag har inte testat sekvensfuntionen så mycket, men det verkar som om det blir lite extra fördröjning mellan bilderna ibland ... fast då var jag inomhus i ganska taskigt ljus så det kanske kan vara annat än minneskortet som påverkar ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar