ANNONS
Annons

Bilder på TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry

Avslutat medlemskap
Jag har gjort några bildspel med Ulead DVD PictureShow. Jag har bara en CD-brännare och har därför bränt i formatet VCD och SVCD med och utan finesser som in/ut toning av bilder, text och musik. Programmet fungerar utmärkt men jag är inte nöjd med bildkvaliteten brus och dålig skärpa. Jag har en relativt ny Philips TV och DVD med mycket bra bilder för TV-program och DVD-filmer. I Ulead-programmet kan man också välja att bränna DVD-format. Är det någon som kan tala om för mig om det är lönt att skaffa en DVD-brännare för att få bättre bildkvalitet? /harry

Nej, det är inte lönt utan skillnad är normalt marginell på stillbilder.

Det finns lite olika varianter, typ om de ska vara 704 eller 720 pxl i bredd.

Skickar du ut en "vanlig" analog videosignal, komposit, rgb eller s-video, så kan du som mest dra nytta av 720x576 pxl.

Däremot kan ju dvd-skivor ge större flexibilitet med menyer, hantering etc.

Är du säker på att det verkligen blir sämre kvalitet än du får ut ifrån t.ex. en dvd-film?
Testa att pausa dvd-filmen så kommer du se att bilden är ganska oskarp just pga den låga upplösningen. Bättre än så kan du aldrig få bilden (så har du något att jämföra med).

Sen borde du hålla dig undan ifrån VCD (som är MGEG-1 baserat) och köra på SVCD (som är MPEG-2 baserat, precis som DVD).

Det är väl alla tips jag kan ge - lycka till!

Att göra bilder som funkar på TV är lite annorlunda än att göra bilder för en bildskärm eller för tryck.
TVn haren ganska låg upplösning (typ 720X576 pixlar beroende på mjukvaran).
Den visar även bilden interlacad, vilket betyder att den först visar alla udda pixelrader på höjden, sedan ritas alla pixlar i jämna rader. Det gör att saker som är 1 eller 3 pixlar stora, med hårda kanter (som horisontella streck) börjar flimmra. Ett sätt att fixa det är att lägga lite motion blur på bilden,typ 2 pixlar i 90 grader.
Färgerna blir också fort övermättade så man får hålla i färgerna och nivåerna lite..
En del mjukvaror kompencerar själv nivåer och färgmättnad så det bästa är att prova sig fram..

Jag länktar till HDTV 1080i eller 720p kommer igång i sverige. Speciellt på projectorer.

Men vi svenskar är ju så konservativa och sega på sånt. För att inte tala om hur lång tid det tar innan tv-kanalerna börjar sända i dom upplösningarna som standard.

1080i är altså typ 1920x1080 pixlar, interlaced...
och 720p är 1280x720 progressivt.

En DVD som är mastrad som 1080i eller 720p är fantastisk.

Tack för alla nyttiga upplysningar!
Kan "roger.m" eller någon annnan ge tips på njukvara som automatiskt justerar bilderna, nivåer, mättnad etc, för bästa resultat. Om Ulead gör något annat än anpassar storlek på bilderna vet jag inte./harry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar