Annons

Bilder på mina gamla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
Äldst av dessa är Solida II, inte mycket använd men funkar utmärkt. Två sökare har den, den ena tittar man i när man ställer skärpan - tumhjulet snurrar man samtidigt på för att se två bilder gå ihop till en, då är rätt avstånd hittat, värdet som man då syns på displayen måste bara först föras över manuellt till objektivet - vrida på ringen. Skärpe inställningen liknar alltså den på Minolta Hi Matic.

En exponerings mätare testade jag idag, jämförde med mätaren i en DSLR, det blev ungefär samma värde, fina grejor de hade förr, inga batterier behövdes heller.

Minolta Hi Matic, funkar bra, men batterierna är slut, väldigt konstig batteri typ.

Minox har ingen bra skärpeinställning direkt, det gäller att ratta in på ett ungefär rätt avstånd, och gissa sig fram. Denna kamera hann jag inte ta så många rullar med, tills slutaren gav upp, (har jag för mig i alla fall), det kan väl inte vara batteriet bara? Nej, det är nog kollat.

Canon AE-1, en bra kamera, och den jag använt mest.

Bilagor

• CSC_0069.jpg
    CSC_0069.jpg
    12.7 KB · Visningar: 1,572
  • CSC_0070.jpg
    CSC_0070.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,416
  • CSC_0071.jpg
    CSC_0071.jpg
    16.7 KB · Visningar: 1,331
  • CSC_0072.jpg
    CSC_0072.jpg
    15 KB · Visningar: 1,322
  • CSC_0074.jpg
    CSC_0074.jpg
    14.9 KB · Visningar: 1,465
Trevliga kameror! Franka Solida II (och III) har jag sett börjat bli populära. Kompakta och roliga mellanformatskameror, och du har en av de mer eftertraktade med avståndsmätare. Agfa Isolette är också populära, men Franka har bättre bälgar.

Canon AE-1 räknas ju till en av de stora klassikerna bland systemkameror för småbild, liksom Olympus OM-1 och Nikon F.

I ett avsnitt av den gamla humorserien Lödder skulle en kille prata "japanska". Han sade något stereotypt ord, som jag inte minns, men ungefär "Konichiwa, Canon AE-1".

Solida II har också den finessen att det går inte att trycka av slutaren om man inte först dragit fram filmen till nästa bildruta, hur bra är inte det? Det är väl inte standard på gamla kameror? Nu vet jag inte hur gammal Solidan är egentligen. Jag gissar på 50 talet någonstans? Någon som vet. De andra på bilderna är i alla fall 70 - 80 tal.

Solida II Tillverkningsår 1954-58

Hej! Franka Solida II med objektivet Enna-Gon 1:3,5 f=75mm tillv.1954.
Med objektivet Isco-Göttingen Isconar 1:3,5 f=75mm tillv. 1955.
Med objektivet Scneidier-Kreuznach 1:3,5 f=80mm tillv. 1957.
Med objektivet Ennagon 1:3,5 f=75mm tillv. 1958.

Spärr mot dubbelexponering är bra,fanns på flera modeller av 1950talskamerorna.

Du hade koll, vad kul.. Den kan vara från 1958 då, det står Enna werk Munchen Ennagon 1:3,5 f 7.5cm. Tack för info.

Solida II med Schneider Krenach Xenar 1:3,5/80 är exportversionen 1957
,min Franka Rolfix har Radionar.
Solida II L och E - vesionen har andra objektiv.
Se ( http/camerapedia.wikia.com/viki/Franka

Gammal trevlig materiel, den äldsta dock skrotad.

Den lilla nikonkameran var bra så länge den fungerade, objektivet var strålande. Jag testade den med två nya batterier, lika död som tidigare men batterierna blev varma. Antagligen kortslutning.

1956 köpte jag Voigtländern, kostade då över femhundra. Vilken härlig kamera - det tyckte också en tjuv - men jag minns att jag direkt åkte till Svenssons i Göteborg och köpte en ny. Fungerar fortfarande.

Hoppade sedan vidare med en Konica med tre väldigt bra objektiv, men kameran var högljudd. Sedan en Pentax MZ5N som gav mig en del bekymmer genom att den inbyggda blixten krånglade. Annars var den bra. Båda är sålda.

Parallellt har jag under många år haft FE2 med flera olika Ais objektiv. Används fortfarande.

Bilderna är tagna med D40 och Ais 105/2,8. Ljus från två gamla Starblitz Pro 5000 med paraplyer. Använde kamerans blixt på 1/16 för tändning genom två slavtändare.

Trevlig helg!

Bilagor

• 2F8BCE43.jpg
    2F8BCE43.jpg
    14.8 KB · Visningar: 911
  • 42D32B68.jpg
    42D32B68.jpg
    22.5 KB · Visningar: 1,174
  • C52CA449.jpg
    C52CA449.jpg
    17.8 KB · Visningar: 890
Den är tjommen:

http://www.yashica-guy.com/document/battery.html

Fixar batteriadapter till Minoltan. Har själv en Hi-Matic F, med en adapter från yashica-guy och jag älskar kameran. Lätt, smidig, tar finfina bilder även om det endast är autoläge.

Om du använder moderna batterier så skruva ner ASA ett snäpp. Använder du 100-film så sätter du den på 50 osv. Detta för att kompensera att dagens batterier är något kraftigare.
Framåt slutet av batterilivet får du skruva upp igen, till skillnad från kvicksilverbatterierna faller spänningen mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar