Aldalfo
Aktiv medlem
Äldst av dessa är Solida II, inte mycket använd men funkar utmärkt. Två sökare har den, den ena tittar man i när man ställer skärpan - tumhjulet snurrar man samtidigt på för att se två bilder gå ihop till en, då är rätt avstånd hittat, värdet som man då syns på displayen måste bara först föras över manuellt till objektivet - vrida på ringen. Skärpe inställningen liknar alltså den på Minolta Hi Matic.
En exponerings mätare testade jag idag, jämförde med mätaren i en DSLR, det blev ungefär samma värde, fina grejor de hade förr, inga batterier behövdes heller.
Minolta Hi Matic, funkar bra, men batterierna är slut, väldigt konstig batteri typ.
Minox har ingen bra skärpeinställning direkt, det gäller att ratta in på ett ungefär rätt avstånd, och gissa sig fram. Denna kamera hann jag inte ta så många rullar med, tills slutaren gav upp, (har jag för mig i alla fall), det kan väl inte vara batteriet bara? Nej, det är nog kollat.
Canon AE-1, en bra kamera, och den jag använt mest.
En exponerings mätare testade jag idag, jämförde med mätaren i en DSLR, det blev ungefär samma värde, fina grejor de hade förr, inga batterier behövdes heller.
Minolta Hi Matic, funkar bra, men batterierna är slut, väldigt konstig batteri typ.
Minox har ingen bra skärpeinställning direkt, det gäller att ratta in på ett ungefär rätt avstånd, och gissa sig fram. Denna kamera hann jag inte ta så många rullar med, tills slutaren gav upp, (har jag för mig i alla fall), det kan väl inte vara batteriet bara? Nej, det är nog kollat.
Canon AE-1, en bra kamera, och den jag använt mest.