Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på möbler

Produkter
(logga in för att koppla)

fraro

Medlem
Hej!

Jag måste först få berätta att jag är HELT ny på detta med fotografering. Man har väl haft kameror med sig men det är inte mer.

Jag har precis köpt en Canon Powershot Pro1 och skall använda den för att ta kort på mina svärföräldrars barnmöbler som de har tillvekat.
De har ett företag som tillverkar barnmöbler alltså...

Men hur skall man gå tillväga för att snygga bilder med rena bakgrunder?
Hur skall man ställa upp?
Skall man vara ute eller inne?
Vilket ljus skall man ha?
Ljus bakom eller framifrån?


Kort sagt, hjälp!

Jag har ju liksom INGA erfarenheter alls.

Exempel finns på denna länk:
http://www.barnmobler.se/catalog/product_info.php?cPath=21_28&products_id=42
Klicka på den lilla thumben!
 
OK, kanske får utveckla lite...

Hur skall möblerna belysas?
Kan man använda sig av blixten på kameran, eller skall man skaffa in fler "saker"?
Hur mycket redigeras i datorn?
 
Här kan du få lite tips. Utomhus är inte alls någon dum idé i gryning eller skymning t.ex.

Proffsen kör i studio med en uppsjö av blixtar och grejor. Jag gissar att reklambilder alltid får en omgång i Photoshop.
 
Vill du fota möbler i ett sammanhang eller mot en bestämd bakgrund? Oftast tycker jag att det blir finare om möblerna är fotograferade där de kan tänkas höra hemma. Är man inte jättekräsen så kan några bygglampor från t ex. Biltema funka som fast ljussättning. Vill man gå upp några steg så finns det relativt billiga blixtpaket som även har diskuterats här på sidan.

Jag tror i alla fall att du behöver ljus från minst två olika håll för att undvika de mest irriterande skuggorna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.