ANNONS
Annons

Bilder på Eizo L768 blir mörka på andra skärmar och vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

mater

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem med att bilder som jag redigerar på min Eizo L768 ser jättebra ut på skärmen, men blir väldigt mörka på andra bildskärmar och när jag beställer bilder. Jag tror jag har rätt bildflöde (kalibrerad skärm, utskriftsprofil mm), så jag tror inte felet ligger där.

Jag har kalibrerat skärmen men en Eye-One Display 2 (GretagMacbeth). Jag är jättenöjd med hur bilderna ser ut på min skärm men jag undrar vad jag kan göra för att den skall återge de mörka tonerna mer korrekt. Jag ser skillnad mellan RGB=0,0,0 och RGB= 4,4,4. Det tycker jag tyder på att skärmen är bra, men det kanske inte säger något om hur realistisk återgivningen är.

Kan man justera detta? Är det ett grafikkortsproblem? Kör med analogt grafikkort just nu. Kommer köra DVI med nästa dator.

Jag kan verkligen lite om gamma mm (antar att det är gamma korrektionen som styr det som jag upplever som problem).

Upplever någon annan med denna skärm samma problem?

Alla tips är välkomna.

Mvh
Mattias

Vi har turen att ha Stefan Olsson med i detta forum, han kan allt om monitorer, själv undrar jag vilka parametrar du har valt när du mäter och profilerar skärmen.Är skärmen ställd i o-läge och har du följt instruktionerna till punkt och pricka.
Sedan , om dina bilder ses i program som stödjer färghanetring så kompenseras dessa oavsett vad du har valtför gamma , dvs gamma 1.8 eller 2.2. Flertal program för Pc stödjer inte färghantering exv browser .
Du får berätta mer om vilka parametrar du valt, är skärmen 0-ställd före uppmätning och profilering
Mvh
Mikael

Senast ändrad:
Tack för svaret. Den kalibrator som jag använt är jobbets, så jag har den inte hemma just nu. Men jag är ganska övertygad att jag började från standard inställningar på skärmen och följde instruktionerna i programmet. Nu var det ett tag sedan så jag skall ta och göra det igen och då skall jag skriva ner allt jag gör så att det är lättare att följa med i vad jag gjort.

Jag ska fixa med kalibratorn på måndag och göra om allt så jag vet vad jag gjort och inte gjort :)

Jag använder alltid photoshop för att jämföra resultatet mot "framkallning" (crimson i detta fallet visar med deras profil). När jag gör bilder för webben så kör jag proofing mot windows RGB i Photoshop. Tycker ändå att det är rätt stor skillnad.

Jag ska skrapa ihop lite mer fakta så jag inte svammlar när jag ber om hjälp. :)

/Mattias

Du har inte glömt att avaktivera Adobe Gamma?

Jag har hört att Adobe Gamma kan ställa till det om den är aktiv under och efter kalibrering, har dock ingen egen erfarenhet av detta eftersom jag stängde av den innan jag kalibrerade första gången.

Adobe Gamma är avstängd just nu. Det enda som är aktivt är "Logo calibration loader" som hör ihop med kalibratorn. Man får nog ett väldigt spännande resultat med två olika kalibreringar igång samtidigt. :)

Måste kalibrera om i veckan så jag är säker på att adobde gamma inte var igång när jag kalibrerade. Är dock ganska övertygad om jag jag stängde av den innan.

/Mattias

Enklast så kan man beskriva skillnaden som att de mörka färgerna blir ljusare än "verkligheten" när jag ser dem på skärmen. Jag har inte uppfattat det som att allt blir ljusare. Jag har ändå dragit ner ljusstyrkan för att det blev ännu mer fel tidigare när den var på 100%.

Jag satt nyss och jämförde en beställd bild och mot skärmen och jag tycker färger ser okey ut, men detaljerna i skuggorna bara försvinner. Det är samma som jag upplever om man jämför mot andra skärmar.

Jag har inte två skärmar så jag kan fota och visa men jag vet hur det sett ut och så jag har gjort ett exempel på hur jag uppfattar det. Den övre är hur andra skärmar visar bilden och nedan hur jag ser det. Detta är ju artificiellt i detta fallet men jag hoppas skillnaden framgår.

Finns det någon bra testbild man kan visa på skärmen där det är lätt att se skillnader och kanske fota av och visa här?

/Mattias

Bilagor

• ljus-och-mörk.jpg
    ljus-och-mörk.jpg
    51.6 KB · Visningar: 276
mater skrev:
Enklast så kan man beskriva skillnaden som att de mörka färgerna blir ljusare än "verkligheten" när jag ser dem på skärmen. Jag har inte uppfattat det som att allt blir ljusare. Jag har ändå dragit ner ljusstyrkan för att det blev ännu mer fel tidigare när den var på 100%.

Men det är inte så att du har ett alldeles för svagt betraktningsljus? Ska du kunna matcha bild mot skärm ska du ha ett ljus som har en styrka på 500 lux, minst. Det är ett rätt intensivt ljus. Då brukar detaljer i skuggan framträda på printen.

Stefan

Jag tror absolut du har rätt i fallet med utskrivna bilder. Mer ljus plockar fram mer detaljer. Det förklarar ju dock inte hur det kan upplevas olika på andra skärmar (som varit ok justerade).

När jag kalibrerade skärmen så mäter man ju omgivningsljuset. Jag har sedan försökt att alltid ha samma ljus när jag gör redigeringen. Jag kanske har lurat mig att tro att det skulle kompenseras i profilen. Det är ju stor skillnad mellan utstrålat ljus och direkt ljus (i fallen med utskriven bild).

Det som jag har misstänkt när jag jämfört andra skärmar är att denna skärmen är mycket ljusstark (Ljusstyrka/Kontrast 250 cd/m², 1000:1). Man kanske upplever bilden som "korrekt exponerad" när den i själva verket är mörk. Jag har misstänkt att det har ett finger med i spelet. Jag har dock ingen aning om så är fallet.

Mattias

mater skrev:
När jag kalibrerade skärmen så mäter man ju omgivningsljuset. Jag har sedan försökt att alltid ha samma ljus när jag gör redigeringen. Jag kanske har lurat mig att tro att det skulle kompenseras i profilen. Det är ju stor skillnad mellan utstrålat ljus och direkt ljus (i fallen med utskriven bild).

Beträffande färgtemperatur har du helt rätt, det är bra att ha samma färgtemperatur på skärm och betraktningsljus.

Vad har du fått för värden på din skärm efter kalibrering?

Stefan

Nu kanske jag är dum, men jag vet inte riktigt vilka värden du är ute efter. :)

Jag har tyvärr ingen aning om detta om det inte finns i någon fil. Jag får börja från noll och ställa in allt igen (på måndag) så jag kan presentera resultat. Kan denna informationen finnas i ICC filen? Den ser ju ut att vara en text fil med värden på en hel del saker.

Vilka värden skulle hjälpa för att dra slutsatser om min skärm och inställningar? Jag se till och fixa dessa data och se om det finns något jag gör fel.

Mattias

PS.

Jag är väldigt tacksam för alla som engagerar sig och hjälper till.

mater skrev:
Nu kanske jag är dum, men jag vet inte riktigt vilka värden du är ute efter. :)

Du använder EyeOne Match-programmet som följer med EyeOne Display? I så fall finns det en rapport på slutet som anger dels de värden som du valt, dels de värden som den lyckats få fram.

Stefan

Tyvärr har jag inget sådan sparat och jag hittar inga filer i de mappar som Eye one programmet använder. Jag får starta från början och då skall jag se till att all data sparas. det enda jag kan hitta nu i ICC filen är detta:

BlackCompensation = "0"
.MntrTargetGamma = "2.2"
.MntrTargetTemperature = "6500"
.MntrTargetLuminance = "140"
.MntrMinLuminance = "0.2"
.MntrLuminance = "140"
.MntrTemperatur = "6500"
.MntrAmbientTemperature = "2400"
.MntAbientLuminance = "39"
MonitorGammaModel = "1"

Vet dock inte om det tillför något.

Jag mistänker att jag får återkomma när jag har mer data att diskutera utefter.

/Mattias

mater skrev:

.MntrAmbientTemperature = "2400"
.MntAbientLuminance = "39"

Detta säger att din rumsbelysning har en färgtemperatur på 2400K, vilket är alldeles för lågt och en ljusstyrka på 39 lux, vilket är bra som arbetsmiljö, men alldeles för mörkt om du ska kolla på en utskrift. Stärks i tron att din skärm är egentligen bra och att det är i betraktningsmiljön du ska söka felet.

Stefan

Nu har jag kalibrerat om skärmen och fått lite fakta om min arbetsplats. Det verkar som jag har något för svagt ljus, men framför allt så har jag väldigt dålig färgtemperatur.

Detta är de resultat jag får från EyeOne match programmet.

Vet inte riktigt vad man skall dra för slutsats av dessa värden. För att få 6500K i färgtemp på monitorn var jag tvungen att välja 7500K. Vet inte om det är rätt att göra så.

Är det vettigaste att fixa bättre ljus i rummet?

Mvh
Mattias

Bilagor

• resultat.png
    resultat.png
    17.7 KB · Visningar: 171
Din skärmkalibrering ser ut att ge ett bra resultat. Så jag tror fortfarande att du har en bra skärm. Jag har en del testbilder på min hemsida för att kontrollera skärmar. Du hittar dem på www.profiler.nu/kursdok.html

Längst ner där hittar du Skärmtest. Ladda hem och kolla.

Stefan

Hej Stefan och andra,

Nu har jag kontrollerat med skärmtestbilderna och det ser ganska bra ut. När jag började kolla dem så tyckte jag de var lite väl mycket posterisering vid ungefär RGB=18,18,18 i den linjära gråskalan. Sedan kom jag på att betraktningsvinkel nog inte är oväsentligt. När jag vrider upp skärmen så jag ser rakt mot den så är resultatet betydligt bättre än om man ser lite snett neråt på mot den. Detta kan jag nog lurat mig på en hel del eftersom bilden blir märkbart ljusare än snett uppifrån än rakt framifrån.

När det gäller belysningen i rummet skall jag se vad som krävs för att höja temperaturen. De glödlampor jag har nu har något varm färgton. :)

Jag får också hitta en bra ljuskälla för att se på utskrifter med. Nu kan jag nämligen se att min utskrift stämmer överens med skärmen när jag ser på dem i dagsljus och det känns väldigt bra.

Det är nog så nära jag kan komma när det gäller min fotoredigeringsmiljö.

Tackar så jättemycket för all hjälp.

Mattias

mater skrev:
När det gäller belysningen i rummet skall jag se vad som krävs för att höja temperaturen. De glödlampor jag har nu har något varm färgton. :)

Jag får också hitta en bra ljuskälla för att se på utskrifter med. Nu kan jag nämligen se att min utskrift stämmer överens med skärmen när jag ser på dem i dagsljus och det känns väldigt bra.

Det bästa jag hittat som belysning i rummet är s k 950 lysrör. De jag använder kommer från Just. Som betraktningsljus finns en lampa från Solux som jag använder som säljs via Fotosidan.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar