Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på akvariefiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Det vore kul att se hur många akvariefotografer det finns på fotosidan.

Lägg upp dina favoritbilder på akvariefiskar.

Jag börjar med en ciklid
 

Bilagor

  • malawi1_400.jpg
    malawi1_400.jpg
    47 KB · Visningar: 34,175
Osäker på om man borde ha denna i ett akvarium. Hittade den i vilket fall som helst i en av tankarna på Universeum.
 

Bilagor

  • img_4058.jpg
    img_4058.jpg
    23.9 KB · Visningar: 28,415
Akvariefotograf kan jag väl knappast kalla mig men några bilder har jag på mina fiskar. Svartbandsciklid:
 

Bilagor

  • svartbandsciklid.jpg
    svartbandsciklid.jpg
    28.3 KB · Visningar: 25,596
Fiskar är jättesvårt. Antingen suddiga eller med skuggor pga blixten. Ljus uppifrån och från sidan blir bäst. Clownfiskbilden helt suverän! Hur ljussattes den?
 

Bilagor

  • tropheus moori  red.jpg
    tropheus moori red.jpg
    52.8 KB · Visningar: 23,998
Hej Berth ;)
Jag har metallhalogen som belysning i akvariet
2x250 watt 20 000 kelvingrader som ger mycket blått.
Vilket syns på bilden.
Har aldrig lyckats med blixtbilder än i akvariet.
Mvh Yvonne
 
Tack för infon Yvonne! Nu behöver jag inte grubbla över varför mina fiskar verkar simma fastän andras verkar vara uppstoppade!
 
För många år sedan fick jag med stor stolthet palettciklider att leka. Nu har Sonja återväckt mitt akvarieintresse.

Det är en väldig tur att akvarier går att kombinera med fotointresset, och det är desto större tur att båda intressena går att kombinera med Sonja :))
 

Bilagor

  • palett.jpg
    palett.jpg
    36.6 KB · Visningar: 4,474
Jätteroligt med alla bilder som ramlade in.

Att fota akvariefiskar är inte lätt. Det är många problem att lösa. Dels skall man fokusera på fiskar som i många fall rör sig snabbt och slumpartat, dels vill man ha ett snyggt ljus.

En blixt rakt på ger ofta överexponering i viss del av fjällen, så om blixt skall användas bör man ha den från sidan, men undvika reflexer i glasen.

Även reflexer från ljus i rummet kan störa bilden.

Jag är säker på att fler lyckats fota akvariefiskar. Kom igen och visa oss dom.
 
..."dels skall man fokusera på fiskar som i många fall rör sig snabbt och slumpartat...",
sa Janne.

Ja, just det...tycker Ulla, som funderar på sömn.
 

Bilagor

  • 1snabba.jpg
    1snabba.jpg
    36.2 KB · Visningar: 3,778
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.