Annons

Bilder man inte får missa att ta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Skall bli pappa 5/5 om bebisen läst almanackan.

Vill ju helst inte sitta i efterhand och ångra bilder man borde tagit.

Ställer därför frågan här och önskar svar om allt från förlossning tills barnet blivigt ett par år.

MVH/Jesper

Barnmorskan.

Tjenix.
Ta med kameran och be barnmorskan ta bilder direkt efter "smällen" då lyser glädjen om er alla tre!! Ofta har man så fullt upp att man inte hinner. Lycka till och du får garanterat ditt livs upplevelse. Helkul!!! Om det är ditt första. Annars vet du ju själv!!! Glöm inte klippa navelsträngen bara:eek:))))
Mvh/Ernst

Senast ändrad:
Jadu Jäsper, jag är både far och morfar. Vad det gäller första gången så fotograferade jag så mycket jag hann och kunde (jag hade ont i höger pekfinger)
Vid nästa tillfälle så hade jag så att säga inte första tjing, men så fort tillfälle gives så är kameran framme.
Vilket objektiv du använder är inte så viktigt, det är trots allt resultatet som räknas. / Thomas

Grattis! Har en dotter på 1 år och 8 månader, så jag är mitt i perioden du frågar om.

Otroligt viktigt att ha bra kameror, men det har du visst redan vad jag ser, Själv körde jag digitalkompakt, om än 5 Mp, första dryga året, och både jag och frugan ångrar att jag inte skaffade DSLR från början.

Kom överens innan med frun/sambon om du ska försöka plåta själva förlossningsakten. Om det funkar vill säga. För vår del var det aldrig aktuellt, första bilderna är video efter 10 minuter, första stillbilderna efter några timmars sömn. Tänk på att det är svagt ljus som gäller i förlossningssalen, höga ISO och ljusstark optik rekommenderas. Video är inte dumt heller för dokumentationens skull, min Sony gav fina scener i mörkret (om man får ge sådana råd på FS ;-)).

Och så plåta plåta plåta som Thomas säger, i alla situationer, alla lägen. Jag har tusentals och åter tusentals bilder på Lovisa, men hade kunnat plåta lika mycket till, och ångrar en del tillfällen när jag struntade i kameran.

Jag har nog många tips till, men behöver tänka efter lite - men ett till just nu: räkna med att många vill ha många bilder på barnet hela tiden! Min mamma t ex tröttnar aldrig på att få bilder, normalstora som förstoringar, hon har lägenheten tapetserad med dem, och hon sprider vidare många bilder till sina vänner också. Så planera för det från början - hur gör du kopior osv.

Får man återkomma senare i detta favoritämne!?!

Tack Thomas!
Det är precis sådana här tips jag är ute efter.

Ernst, då det här är första gången och jag måste erkänna att jag är lite nervös är man ju tacksam för tips så att man inte missar tillfällen som aldrig kommer tillbaks.
Hoppas att även mitt finger värker dagen efter. Tack för tipsen från en erfaren morfar!

Hjälpas åt.

Hej igen.
Tänk på att kameran och avtryckarfingret alltid kommer i andra hand!!! Det viktigaste är ni två är med om det finaste som finns tillsammans. Därför skrev jag att du skall be barnmorskan om fotohjälp:eek:))) Har du tid och tanten mår bra. Fota utav bara helsike, men om det är stressigt och tanten behöver stöd så skit i kameran. Upplevelsen är det viktigaste. DET ÄR ENORMT!!!!
Lycka till:eek:)))))))
Mvh/Ernst

Fota allt vill man ju säga men...

Jag har aldrig tagit bilder på själva förlossningen, känns bra ointressant.

Däremot har det uppskattas att jag tagit bilder så fort den lilla kommit ut, kladdig och dan.

Sedan kan man ta det lugnt med bilder tills barn och moder hunnit känna på varandra.

Ta bilder på händer och fötter.
Ta bilder på flaggan och kakan (om ni får sådant på förlossningen).

Ta en stund och gör en fotosession med porträttbilder. Jobba med indirekt blixt slagen i väggen eller taket.

Diskutera med modern vilka bilder ni tror kan vara intressanta, jobba som en reportagefotograf, ha en punktlista med viktiga bilder i huvudet, sådana som ”kunden” vill ha.

Jag vet inte, leta runt efter bilder av andra för att få idéer om vilka bilder som kan vara bra.

Här är min variant av ”moder möter dottern”.

Bilagor

• klara_puss.jpg
    klara_puss.jpg
    23.7 KB · Visningar: 287
Min fru uppskattade mycket att jag förde anteckningar, vad hette personalen, vad skedde vid vilken tidpunkt osv.

Båda förlossningarna vara ganska jobbiga, den senaste var med snitt och jag hann precis fram tills de satte igång.
Jag bytte till gröna kläder i trappan med språng och läkarna stod och stampade av otålighet när jag kom in, det första jag hörde var ”fadern är här, kör...”.

Ernst upptäckte nu att jag tidigare blandade ihop ditt och Thomas namn, får be om ursäkt.

Mikael, jag hoppas att jag kan ha samma sinnesnävaro som du så att jag kan ta anteckningar om inte annat så uppskattar jag dina övriga tips angående händer, kaka, flagga mm.

Återkom gärna med fler tips om det dyker upp några.

Tack!

/Jesper

Just det, ett, tycker jag, viktigt tips till - se till att du själv blir plåtad mycket med barnet, det är lätt annars att man (som vanligt) alltid står bakom kameran. Jag är på alldeles för få bilder med Lovisa (även utan Lovisa för den delen). Och lite drastiskt brukar vi säga att om jag skulle kola vippen vore det ju tragiskt om inte pappa finns dokumenterad mer än som en röst i bakgrunden på videofilmerna..

Bra tips.

Jag har tagit en del bilder i en spegel där jag håller barnet.
Kameran i en hand med blixten in i väggen och barnet i andra handen.
Värt guld för mig. (Min fru orkade inte ta bilder första tiden och jag litar inte på andra...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar