Grattis! Har en dotter på 1 år och 8 månader, så jag är mitt i perioden du frågar om.
Otroligt viktigt att ha bra kameror, men det har du visst redan vad jag ser, Själv körde jag digitalkompakt, om än 5 Mp, första dryga året, och både jag och frugan ångrar att jag inte skaffade DSLR från början.
Kom överens innan med frun/sambon om du ska försöka plåta själva förlossningsakten. Om det funkar vill säga. För vår del var det aldrig aktuellt, första bilderna är video efter 10 minuter, första stillbilderna efter några timmars sömn. Tänk på att det är svagt ljus som gäller i förlossningssalen, höga ISO och ljusstark optik rekommenderas. Video är inte dumt heller för dokumentationens skull, min Sony gav fina scener i mörkret (om man får ge sådana råd på FS ;-)).
Och så plåta plåta plåta som Thomas säger, i alla situationer, alla lägen. Jag har tusentals och åter tusentals bilder på Lovisa, men hade kunnat plåta lika mycket till, och ångrar en del tillfällen när jag struntade i kameran.
Jag har nog många tips till, men behöver tänka efter lite - men ett till just nu: räkna med att många vill ha många bilder på barnet hela tiden! Min mamma t ex tröttnar aldrig på att få bilder, normalstora som förstoringar, hon har lägenheten tapetserad med dem, och hon sprider vidare många bilder till sina vänner också. Så planera för det från början - hur gör du kopior osv.
Får man återkomma senare i detta favoritämne!?!