Annons

Bilder i SVT utan vetskap!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har tagit en del porträtt bilder på en vän till mig. Idag medverkade han i ett program i SVT och i hans presentation så användes två av mina bilder på honom.

Detta tycker jag självklart att jag ska ha ersättning för? Tycker ni? Och hur går jag tillväga nu?

/Fredric

Du menar en före-detta vän...

Ett "VÄN" avtal innefattar att man gör saker för vänner GRATIS!
Betalning, i alla riktningar, sker med "VÄNSKAP"

SVT har troligen bett om bilder av din fd vän och då rimligtvis utgått från att upphovsrätten till hör din fd vän...

Och alla ni som inte fattar detta - ni kan komma bli väldigt ensamma i framtiden...

Sjävklart ska du ha ersättning av SVT.

Enligt mitt tycke är det är en sak om någon man känner och fotat publicerar bilder i icke kommersiellt syfte. Folk jag känner och fotar får använda bilder jag tagit på dem så mycket de vill på det sättet.
Men en TV-kanal ska med alla rätt betala för sig. Samma gäller andra saker som tjänar pengar på ens verk. Fick din kompis någon ersättning för medverkan är det ju solklart.

Jag skulle skickat en faktura till SVT.

Om det är ett program i SVT om kompisen, så är det ju en användning av bilden i icke kommersiellt syfte! Då är det redaktionell användning. Det är skillnad på redaktionell användning och kommersiell.

Jag skulle inte skicka faktura till SVT, om jag inte i förväg hade skrivit avtal med min vän om användningen. Om du skickar faktura till SVT utan att blanda in kompisen, så är det din vänskap du prissatt.

Du menar en före-detta vän...

Ett "VÄN" avtal innefattar att man gör saker för vänner GRATIS!
Betalning, i alla riktningar, sker med "VÄNSKAP"

SVT har troligen bett om bilder av din fd vän och då rimligtvis utgått från att upphovsrätten till hör din fd vän...

Och alla ni som inte fattar detta - ni kan komma bli väldigt ensamma i framtiden...

Glasklart inlägg om "problemet"!

Tänk så enkelt det kan vara. Tack för det!

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar