Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i högformatNikon D80 och raw

Produkter
(logga in för att koppla)

smulisa

Medlem
Bilder som jag tagit stående format i Raw-format går ej att få upp i Photoshop CS2 eller i Bridge. Liggande format går bra. Vad kan vara felet?? Har nyss köpt en Nikon D80 Kan det vara någon inställning i kameran? Hittar ej någon sådan!! Vad kan vara felet??!!
//Elisabeth

låter helt sjukt, tror det måste vara något slarvfel du gör. Har aldrig hört på maken. Har du senaste camera raw och öppnar .nef?

När jag roterar kameran 90grader och fotar i Raw-format kan man inte öppna bilden men om jag fotar i jpg går det utmärkt Konstigt?? Kan det vara kamerafel??

Har du autorotering på- eller avslagen i kameran? Blir bilderna på "högkant" när du ser dem i kamerans display? Prova att slå av den funktionen i så fall, så lär det funka. Men det ska förstås funka ändå. Skumt.

Ja det har jag provat..... Väldigt konstigt Kan det vara fel på kameran tro?? Bild tagen med roterad kamera 90 grader ger bildstorlek på 179 kb medans samma motiv med kameran i normalläge 7,81 Mb. Det blir alltså mindre information i bilden.Märkligt.

smulisa skrev:
Ja det har jag provat..... Väldigt konstigt Kan det vara fel på kameran tro?? Bild tagen med roterad kamera 90 grader ger bildstorlek på 179 kb medans samma motiv med kameran i normalläge 7,81 Mb. Det blir alltså mindre information i bilden.Märkligt.
Det måste vara nåt fel på kameran om själva bildfilen är mer eller mindre obefintlig i storlek. Lämna tillbaka och be om en ny.
Antagligen är det väl nåt som glappar i kameran när du vrider på den.

fattar inte riktigt vad du har för problem.
Men det låter onekligen som att du inte kan öppna RAW-filer, annars kan skillnanderna i storlek hos bilderna vara så stora.

Gå in på www.adobe.com
sök efter: camera raw (tror det är 3.6 som är senast)
följ instruktionerna precis som det står, så ska du nog se att iaf ngt problem försvinner för dig.

(Då kameran är nyare än programvaran till datorn måste du uppdatera programmet för att det skall kunna visa dina raw-filer, genom att ladda hem camera raw)

Jag har hittat felet! Jag avinstallerade ACDC-programmet som tydligen störde .Bilderna öppnades automatiskt först i det programmet. Konstigt men nu fungerar det igen Jag kan öppna mina RAW-bilder som tagits i högformat.Suck!! äntligen!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar