Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i dimma/dis, bibehållen känsla

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som kan ge lite tips om hur man kan ta landskapsbilder i dimma och dis och hur man bildbehandlar dem för att behålla känslan?

När jag försöker får jag motivet att bli mycket disigare på bilden än det kändes i verkligheten, lägger jag på kontrast eller något för att få det som jag minns det lyckas det inte alls. Att gå närmare motivet gör ju att disigheten minskar eftersom mängden dimma mellan mig och motivet minskar, men det är ju inte alltid möjligt på grund av kompositionen eller att man helt enkelt inte kan ta sig närmare.

Det är svårt att förklara vad jag vill ha, men en långsammare avtoning in i dimman kanske säger något. Hoppas ni förstår!

Jag använder Lightroom till vardags och PS om jag är tvungen.

Jag är på Färöarna just nu och det händer ju då och då att det är lite dimmigt här ;-)

Ett förtydligande, jag är ute efter att få bilden så naturlig som möjligt, inte något oskarpt konstfoto eller något liknande.

De gånger jag fotat dimma har jag lagt på väldigt mycket "klarhet" i Lightroom, annars har allt bara blivit en grå massa. Gå igenom vit- och svartpunkt så det blir lite tryck i bilden och gasa sedan på med klarhet. Detta beror naturligtvis på hur bilden ser ut...

Ett förtydligande, jag är ute efter att få bilden så naturlig som möjligt, inte något oskarpt konstfoto eller något liknande.

Naturligt i dimma är väl att det blir ju - dimmigt. Dimman ger ju en naturlig oskärpa, om man vill kalla det så. Alternativet som du säger är ju att gå närmare motivet, men när det inte går, ja, då blir det dimmigt, suddigt helt enkelt.

visst kan man lägga på "klarhet/clarity" men jag vet inte...
första bilden utan nåt. andra med MINUS klarhet ca 60% och sen tredje med klarhet hela vägen 100%
Dina exempel kanske är ännu dimmigare.

Bilagor

• _YZZ0615.jpg
    _YZZ0615.jpg
    69.6 KB · Visningar: 1,063
  • _YZZ0615-2.jpg
    _YZZ0615-2.jpg
    63.4 KB · Visningar: 1,067
  • _YZZ0615-3.jpg
    _YZZ0615-3.jpg
    83.3 KB · Visningar: 1,048
Det är nog skillnad att fotografera dimslöjor på håll eller att själv stå inne i tät dimma och fota. Mitt tips om klarhet gällde när man själv var omsluten av dimma. Är dimman på lite avstånd får man nog testa något annat...

Tack för kommentarerna!

I mitt fall gäller det båda typerna av bilder, både när man är helt innesluten i dimma och när motiv på lite längre håll är dimmiga/disiga. Jag har ingen dator med mig, så jag kan inte lägga upp några exempelbilder förrän jag kommer hem.

Nu är jag hemma igen och har börjat pyssla med bilderna så smått.

Det jag har testat som har funkat bäst är att jobba med lokala justeringar av just det motivet som jag vill framhäva. Det lägger jag på kontrast, mättnad, klarhet och lite annat smått och gott på. En annan sak som gr mycket är att jobba med vitbalansen, dimman ger rätt kalla färger så att lägga på lite värme på motivet men behålla kylan i bakgrunden kan bli effektfullt.

Jag lägger upp lite bilder när jag får några färdiga!

bilden som du får rakt i kameran stämmer den inte allas med verkligheten? Kör du raw? Dom gånger jag fotat dimma så brukar jag vara oerhört noga med att få till det mer en bra exponering på plats för du kör du tex för ljus exponering tar du bort av dimman. Oftast räcker det med små justeringar för att bilden ska bli klar i ps.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar