Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder har kapat alla bilder från Aperture?

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
På min mac efter någon update har programmet bilder kapat alla foton från mitt aperture bibliotek, alla mappar allting har hamnat i kronologisk ordning i bilder istället. Riktigt jobbigt, hur gör jag får att de ska hamna i aperture igen och kan de hamna i samma filsystem som jag hade tidigare?

jag lyckades ordna det, aperture hade skapat ett dubbel aperture bibliotek. Aktiverade det gamla och vips var allt i ordning igen.

Tur att det löste sig! Förstår att du var lite orolig där ett tag...

Eftersom Apple inte längre stödjer Aperture så skulle jag rekommendera dig att ganska snart gå över till Bilder, eller en annan lösning för DAM/RAW-konvertering. Risken är att någon annan systemuppdatering ifrån Apple ställer till liknande bekymmer, eller ger problem att köra Aperture på något annat sätt.

tack för den infon och tipset.. helt missat att aperture inte längre stöds av apple.. vad rekomenderas? prisvärt bra och enkelt? är det kanske lightroom som gäller?

tack för den infon och tipset.. helt missat att aperture inte längre stöds av apple.. vad rekomenderas? prisvärt bra och enkelt? är det kanske lightroom som gäller?

Har inte använt Aperture själv, så lite svårt att ge någon generell rekommendation där. Är nog bättre att andra som själva redan varit igenom en sådan "flytt" kan ge lite synpunkter och rekommendationer.

Generellt så verkar de flesta som använt Aperture antingen fortsatt med Apples egna "Bilder", eller så har de bytt till annan DAM/RAW-editor som tex Lightroom eller Capture One Pro.

Gällande Lr så har Adobe en plugin som underlättar import av bilder/bibliotek ifrån Aperture, men andra får nog svara på hur bra den fungerar (tänker tex på metadata och annat som jag är osäker på om den får med).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto