Annons

bilder från google till reklamblad ok?/inte Ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

pointzero

Aktiv medlem
Hejsan!!

Jag skall göra ett reklamblad för student fotografering samt modellbilder. På detta blad vill jag gärna ha en bild men jag saknar tyvärr sådanna bilder. Frågan är nu; är det tillåtet att ta en bild från google och använda den i ett "reklamblad" som sitter på skolor?

Kortversion: Inte ok.

Längre version: Visst kan du säkert hitta fria bilder. Men det är ju individuellt för varje upphovsman vad hon tillåter dig att göra. Att bilderna indexeras av google förändrar inte detta. Du måste ta reda på vad som gäller för varje enskild bild.

När du söker bilder på webben (genom tex Google) så kan det vara bilder som är fria att använda, men mer troligt är att de inte är det.

Du kan alltså inte få ett generellt svar.

Vad är det för bild eller bilder du vill ha?
Kanske ngn på Fotosidan kan bjussa på bild om du frågar snällt? :)

Jag behöver bilder av någon ungdom i finare klädsel. Gärna balklädsel. Någon modelbild behövs också i detta fall också av yngre modell -låt säga 16-19 år- Nackdelen är dock att jag inte har råd att betala något just nu, och jag har inga sådanna bilder själv.

Om du nu ska göra reklam för studentfotografering så är det bästa väll att ha bilder som du själv ha tagit? Om du vill kan du kolla mina vilder och se om det är nått som passar. Hör av dig i så fall.

Greven

Greve Nickon skrev:
Om du nu ska göra reklam för studentfotografering så är det bästa väll att ha bilder som du själv ha tagit?

Jo utan tvekan är det det bästa. Men tyvärr har jag inga sådanna bilder. Jag kommade på dina bilder, de såg bra ut jag hör av mig om jag skulle välja dem!

Föresten jag gillade ditt schakbrädde skarpt!!

Att göra reklam för dina egna tjänster med någon annans bilder måste ju nästan ses som "falsk marknadsföring". Är det balfotografering du ska erbjuda så SJÄLVKLART ska du själv ha tagit bilderna till din broschyr. Har du inte dessa tycker jag du ska fixa bilder, och på så sätt få erfarenhet inför kommande "Skarpa" jobb.

mrsandin skrev:
Att göra reklam för dina egna tjänster med någon annans bilder måste ju nästan ses som "falsk marknadsföring". Är det balfotografering du ska erbjuda så SJÄLVKLART ska du själv ha tagit bilderna till din broschyr. Har du inte dessa tycker jag du ska fixa bilder, och på så sätt få erfarenhet inför kommande "Skarpa" jobb.

Jag är väl medveten om detta och i första hand strävar jag efter att själv få tag på en modell och ta bilder själv. Men om detta inte går måste man ha en backup. Hur vida det är falsk marknadsförnig eller inte kan diskuteras då väldigt mycket inom reklam verkar tillåtet. I alla fall så vill jag ha egna bilder man går inte detta får man hitta alternativ.

Så är du beredd att betala för några studentbalsbilder? Det får väl ses som en investering för att du ska kunna ta betalt för andra studentbalsbilder senare.
Jag har några som kanske passar (i färg)...
Om intresse, så hör av dig.

h/mats

Bilagor

• studentbal.jpg
    studentbal.jpg
    48.5 KB · Visningar: 495
Finns www.freeimages.co.uk med.

Finns säkerligen en uppsjö med sådana siter.

Dock är det som du säger, bäst med egna bilder. Eller om du kan hitta någon som ytar de till dig, så du får de som du vill :)

pointzero skrev:
Hur vida det är falsk marknadsförnig eller inte kan diskuteras då väldigt mycket inom reklam verkar tillåtet.
Jag vet inte riktigt om detta är ett skämt eller inte.

Du marknadför dig och det arbete du utför dvs de bilder du kan ta. Att då använda någon annans bild(er) är i allra högsta grad falsk marknadsföring om du själv inte lyckats prestera någon liknande. Om du inte är mycket noga att poängtera att bilden är tagen av någon annan och ser till att alla kunder verkligen vet det, kommer folk vända sig till dig i tron om att det är du som gjort den och de kan förvänta sig sådana bilder från dig.

Visserligen kan du skriva att du inte tagit bilden/bilderna i annonsen, men förutsatt att du skriver det så stort att ingen potentiell kund kan missa det, lär dessa inte vara potentiella kunder särkilt länge.

Sikta lägre istället. I första annonsen får du väl välja någon porträttbild du tagit på en person som är mindre uppklädd. Förhoppningsvis får du fler bilder som du kan använda i framtida annonser. Börja smått, annars riskerar du få missnöjda kunder. Du vill nog ha ett gott rykte ändå.

I alla fall så vill jag ha egna bilder man går inte detta får man hitta alternativ.
Personligen ser jag inte att man har så många andra alternativ. Du erbjuder en tjänst och folk förväntar sig att du visar varuprov, inte på vad andra gjort, utan vad du gjort.

Bara för att det finns de som gör dålig och missvisande reklam kan man inte ursäkta sig med att själv göra det.

Jag håller med föregående talare. Du bör inte göra reklam för något som du inte har egna bilder på. Sen behöver ju inte bilden föreställa just balfoton. Har du något annat foto som visar lite hur din kvalite som fotograf är? Då skulle du använda det istället. Att använda andras foton för att göra reklam för dina tjänster verkar helt uppåt väggarna. Hur ska de som anlitar dig veta vad du går för? En bal är en stor händelse för många och då vill man ha fina foton, och även om jag absolut inte säger att du inte är en bra fotograf så vet ju inte de som anlitar dig någonting om de får se andras fotografier.

Mvh Ulrica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar