Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder forsvunnit fran CompFlash kort

Produkter
(logga in för att koppla)

metallens

Medlem
Problem: Ett segment pa 30 bilder forsvann fran minneskortet
Utrustning: Lexar CompFlash, professional 2GB i
Canon 1Ds,MarkII

Upptackte problemet nar jag hade laddat ner bilderna i min barbara dator. Har under fotograferandet raderat enstaka bilder i kameran(pa DsMII kan man radera antigen en bild i taget eller samtliga bilderpa en gang, men inte ett segment bilder). De forsvunna bilderna har inte funnits i en separat mapp pa kortet. Bilderna har registrerats pa kortet da jag har kunnat kontrollera kurvorna pa de och de har blivit tilldelade ett filnummer. Varken kameran eller kortet har kranglat tidigare.
Beffiner mig i Japan p.g.a. mitt jobb dar bl.a. fotograferandet ingar. Att fa hjalp har i Canons hemland verkar som "mission impossible" p.g.a. sprakproblem.

Fraga: Ar det ngn som kan forklara varfor bilderna forsvann?
 
Senast ändrad:
Säg att man har gjort vad som göras kan och har räddat de bilder som kunde räddas. Då kommer min fortsättningsfråga.

Kan man fortsätta att använda minneskortet, eller kommer man förlora bilder varje gång när de skrivs i den trasiga sektorn?
Dvs tas trasiga sektorer bort vid formatering i kameran?

/Erik
 
Tomas Carlén skrev detta i en annan traad häromdagen
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36627&highlight=utbyteskort


metallens skrev:
Problem: Ett segment pa 30 bilder forsvann fran minneskortet
Utrustning: Lexar CompFlash, professional 2GB i
Canon 1Ds,MarkII

Upptackte problemet nar jag hade laddat ner bilderna i min barbara dator. Har under fotograferandet raderat enstaka bilder i kameran(pa DsMII kan man radera antigen en bild i taget eller samtliga bilderpa en gang, men inte ett segment bilder). De forsvunna bilderna har inte funnits i en separat mapp pa kortet. Bilderna har registrerats pa kortet da jag har kunnat kontrollera kurvorna pa de och de har blivit tilldelade ett filnummer. Varken kameran eller kortet har kranglat tidigare.
Beffiner mig i Japan p.g.a. mitt jobb dar bl.a. fotograferandet ingar. Att fa hjalp har i Canons hemland verkar som "mission impossible" p.g.a. sprakproblem.

Fraga: Ar det ngn som kan forklara varfor bilderna forsvann?

Tappade bilder med 1DsMk2..Varning!
För närvarande uppträder ett mystiskt fel på flera kamerahus jorden runt.

http://www.robgalbraith.com/ubbthre...;o=&fpart=1

I mitt fall så tappade jag bort 17 bilder av 57 på ett Lexar 2GB 80x. Bilderna togs i en serie, och försvinnandet uppstod sannolikt vid preview medans det fanns bilder i buffertminnet.
Bilderna gick att återvinna med Lexars Image Rescue, men syntes inte på kortet. Inte heller gick de att previewa i kameran, trots att jag tittade flera ggr på dem under fotograferingen.

Jag har talat med Canon, och de vill ha in kort med "orörda fel". Alltså: Om du råkar ut för detta, så formatera inte om kortet, utan kontakta Canon. De skickar ett utbyteskort.
 
Senast ändrad:
programtips

Ett annat program som kan ta fram förlorade bilder från minneskort är Media Recovery. Du kan kan ladda ner en testversion från nedanstående adress. Med det programmet kan jag ta fram gamla bilder även om jag formaterar kortet. Däremot är bilderna förlorade om de skrivits över med nya bilder. Verkar som att kortet fylls på "från botten och uppåt", åtminstone arbetar min kamera så, en Nikon D100. Lycka till!

http://www.mediarecover.com/image_recovery_win.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.