Advertisement

Annons

Bilder försvinner från minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
hej
jag har sökt i tråden efter tidigare inlägg angående mitt problem och jag har inte hittat några diskussioner om det, men det är möjligt att jag har missat något.

Det är så att jag har en Canon EOS 5D med ett antal Sanddisk-minneskort. Ibland då jag fotar och ska lägga in bilderna med en extern kortläsare i datorn så finns inte bilderna?! Om jag då stoppar in kortet i kameran igen så finns de inte där heller?!

Samma sak skedde ibland då jag hade en Canon EOS 10D dock inte med samma minneskort.

Hur är det möjligt att bilderna syns på displayen och jag kan bläddra mellan dem i kameran, men då jag ska föra över dem på datorn via den externa kortläsaren så är de borta och helt försvunna även om jag stoppar in kortet i kameran igen?

Någon som har upplevt samma problem?

Tack på förhand!
Hälsningar PO

Har du kameran påslagen när kortet tas ut? Ny eller äldre kortläsare? Ligger bilder på kortet i samma eller olika mappar? Formatera kortet i kameran när bilderna är överförda till dator.

Hej
Vad har du för firmwareversion i 5D
Canon har tidigt haft vissa utmaningar som rättats

Sen skall du formattera, ej radera, bilderna då du tömmer korten. Fragmenterade kort kan tappa bilder, i vart fall med externa diskar som kan tömma korten.
Jag formatterar altid korten i kameran för att tömma.

Roine

Kameran är i On-läge, men display är inte igång.
Kortläsaren är några år så den kan nog betraktas som gammal så där kan felet ligga, men mycket mystiskt.

Bilderna på kortet ligger i olika mappar, men de bilderna jag fotograferade finns inte någonstans på kortet.

Först kikade jag på bilderna på displayen i kameran, tog sedan ut kortet för att föra över dem till datorn, EOS-mappen öppnas och inga bilder finns där, då jag stoppar in kortet i kameran igen så finns bilderna inte där heller... borta!

Version 1.1.0. är den jag har och jag formaterar också alltid kortet i kameran.

Hade samma problem några få gånger då jag hade en Canon 10D.

oki
Jag hadde samma symptom med min Fuli E900 o SD kort, fick skrivskydda dem då kortläsaren/pc:n (xp) ändrade nått så det blev skenbart tomt.
Kunde plocka fram dem med räddaprogram.

Så tror nog, som sagts, det kan vara nått med din läsare eller dess konfigurering.
ntar korten är 8GB eller mindre?

Roine

Slå av kameran när du tar ut kortet, formatera alltid ett kort i kameran innan du använder det för fotografering, skaffa en nyare kortläsare, ex. SanDisk extreme,
mvh Jan

Ja, det kan nog vara läsaren som ställer till det, men det är konstigt att bilderna försvinner helt? Jag förstår inte hur det är möjligt att dessa stora bildfiler bara försvinner från kortet? Men det kan också vara så att de finns kvar på kortet, men är "gömda".

Korten är 2Gb, men till 20D var det ofta ett 512mb kort som krånglade.

Hej, har formaterat kortet så jag kan inte testa det fungerar att föra över bilderna från kameran. Jag tror felet ligger i kortläsaren, det är nog lika bra att byta ut den...

Hej
Om mjag fattar första inlägget rätt går de inte längre att visa i kameran heller sen kortet upplevt nått i läsaren samt att det är intermittent.

Så antingen finns det ett fel i läsaren eller andra program som stör och skriver sönder indexkatalogen.

Roine

apersson850 skrev:
Fungerar det om du tankar över bilderna från kameran, med kortet kvar i kameran, alltså?

Hoppar på denna tråd för tips!

Hej
Är nybliven digitalanvändare med en beg 5D och ny på forumet.
Har likande problem med att ladda över bilder till datorn.
Jag fick med mig "Canon Digital EOS Solution disk" v 11.0 och började installera programmen. Mitt i allt så hängde sig installationen, så jag avbröt. Nu är det omöjligt att få med allt, installationen ger felmeddelande (kanske fel på skivan hela tiden), men några program har hamnat på hårddisken.
Jag är rätt ointresserad av alla extraprylar för organisering, webbpublicering och annat men jag vill förstås kunna ladda upp bilderna till datorn.Har ett SanDisk extreme 2GB minneskort i kameran och Windows XP operativsystem.Ingen extern kortläsare.
Frågor:
Vilket av programmen är det som gör att man kan ta emot RAW-filerna från kameran? Zoombrowser? För det finns på datorn, men det funkar ej ändå. Måste man ha alla program på skivan?
Kanske är detta hela problemet men jag undrar också vad som ska vara inställt på själva kameran vid övertankning. Att den ska vara on fattar jag, och Kommunikation - datoranslutning, men i övrigt. Ska bildvisningen för displayen vara på eller ej?
/Åsa

Re: Hoppar på denna tråd för tips!

Jag har V9.1 och där är det så att om man ansluter kameran till datorn innan man installerat programvaran så går installationen fel. Om man hade kamerans strömbrytare på OFF så är det bara att koppla bort kabeln och installera på nytt från början.
Om man hade kamerans strömbrytare på ON så ska man klicka bort ev. pop-up-er om ny hårdvara och därefter sätta kamerans strömbrytare på OFF, ta bort sladden och installera om från början.

När installationen gått rätt har du troligen en ikon på skrivbordet som heter EOSViewerUtility. Om man dubbelklickar på den så får man upp ett fönster med en fillista till vänster och överst i listan dyker kameran upp om den är ansluten och ON…

Sedan är det bara att klicka på kameran i fillistan och flytta dess bildbibliotek till något annat ställe i fillistan. (Man klickar tag i biblioteket och drar iväg och släpper på önskat ställe…) Ev. kan man först skapa ett bibliotek som t ex heter CR20080201 och dit man drar biblioteket med kamerans bilder…

Nu har du alltså kamerans RAW + JPG i datorn och sedan är det bara att köra dessa i PS eller något annat bildredigeringsprogram…
/Harald

Åsa R skrev:
Hej
Är nybliven digitalanvändare med en beg 5D och ny på forumet.
Har likande problem med att ladda över bilder till datorn.
Jag fick med mig "Canon Digital EOS Solution disk" v 11.0 och började installera programmen. Mitt i allt så hängde sig installationen, så jag avbröt. Nu är det omöjligt att få med allt, installationen ger felmeddelande (kanske fel på skivan hela tiden), men några program har hamnat på hårddisken.
Jag är rätt ointresserad av alla extraprylar för organisering, webbpublicering och annat men jag vill förstås kunna ladda upp bilderna till datorn.Har ett SanDisk extreme 2GB minneskort i kameran och Windows XP operativsystem.Ingen extern kortläsare.
Frågor:
Vilket av programmen är det som gör att man kan ta emot RAW-filerna från kameran? Zoombrowser? För det finns på datorn, men det funkar ej ändå. Måste man ha alla program på skivan?
Kanske är detta hela problemet men jag undrar också vad som ska vara inställt på själva kameran vid övertankning. Att den ska vara on fattar jag, och Kommunikation - datoranslutning, men i övrigt. Ska bildvisningen för displayen vara på eller ej?
/Åsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar