Annons

Bilder för webben

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasNordgren

Ny medlem
Jag har nyligen införskaffat en NEC SpectraView Reference 271 som nu enligt konstens alla regler ska vara hårdvarukalibrerad och visa rätt färger för tryck och printar.

Mitt problem är dock som för många andra visningen på webben. Så länge bilderna har en profil, till exempel sRGB blir visningen i photoshop och olika webbläsare i princip identisk. Dock finns det väldigt mycket bildmaterial på webben som saknar inbäddad profil men som på tidigare skärmar inte har diffat lika mycket mellan webbläsare och photoshop.

Så vitt jag kan förstå tilldelas alla profillösa bilder på webben eller i andra program min kalibrerade bildskärmsprofil och tolkar bilderna ut ifrån den. Vilket resulterar i ett högst märkligt övermättat rödstick i många bilder (se bifogad exempelfil, vänster chrome, höger photoshop). Kan jag gå runt detta? Vad har jag gjort fel?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    26.8 KB · Visningar: 255
Du kan väl börja med att använda en webbläsare som är färghanterad, Firefox och Safari är väl de som gäller för närvarande. Problemet med röda bilder beror också på att din nya skärm är av wide gamut typ, dvs den kan visa färger långt utanför sRGB. Du kan säkert kalibrera den till sRGB som du använder för webbvisning om det stör dig mycket.

Du kan väl börja med att använda en webbläsare som är färghanterad, Firefox och Safari är väl de som gäller för närvarande. Problemet med röda bilder beror också på att din nya skärm är av wide gamut typ, dvs den kan visa färger långt utanför sRGB. Du kan säkert kalibrera den till sRGB som du använder för webbvisning om det stör dig mycket.

Om jag fattat det här rätt så innebär det alltså att alla bildfiler som inte har någon inbäddad färgprofil (eller ses genom webbläsare som inte färghanterar) tolkas utifrån bildskärmens färgprofil.

Vidare betyder det alltså att färgprofilen jag kalibrerat fram hos min äldre skärm (iMac glossy) ligger betydligt mycket närmare sRGB än den hos mina nya wide gamut-skärm, där igenom mindre differans mellan PS och webbläsare när det kommer till bilder utan inbäddad profil?

Frågan kvarstår dock, vad är det optimala upplägget när det kommer till inställningar och kalibrering för en fotograf som både arbetar med tryck och webbpublicering? Finns det någon medelväg?

En webbläsare som inte är färghanterad gör ingenting med bilderna, vare sig de har inbäddad färgprofil eller ej. Du har alltså ingen konverting av bildens färger till din skärmprofil i en icke färghanterad webbläsare.

Ditt andra stycke stämmer så till vida att en skärm som ligger närmare sRGB visar mindre avvikelser om bilden som visas är i sRGB, även utan inbäddad färgprofil.

Någon medelväg vill du nog inte ha. Naturligtvis vill du kunna utnyttja din nya fina skärm fullt ut när du arbetar i Photoshop och andra färghanterade applikationer. Det bästa du kan göra är att manuellt switcha läge på skärmen till ett sRGB läge som du hårdvarukalibrerat. Jag vet inte hur det fungerar på din NEC, men det måste gå.

Sedan får du helt enkelt byta mellan sRGB-läget när du surfar på webben och Adobe RGB-läget när du bildbehandlar. Eller helt enkelt skita i att gubbarna och viss grafik blir röda i Adobe RGB, det är väl trots allt för bildbehandlingen du skaffat skärmen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto