ANNONS
Annons

bilder för tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
ska skicka iväg en broschyr till tryck snart å jag funderar lite över bilderna.. dom har en upplösning på 72 men kan man bara ändra till 300?

Dina bilder har ju en viss storlek, räknat i pixlar. 72 eller 300 pixlar per tum är bara en rekommendation om hur tätt pixlarna skall skrivas ut. Antingen kommer mottagaren av bilderna att strunta i den rekommendationen, och skriva ut pixlarna så tätt att bilden får den storlek (räknat i cm) som önskas, ELLER så kommer mottagaren att verkligen skriva ut 72 eller 300 pixlar per tum, och storleken (i cm) varierar beroende på pixeltätheten.

Min gissning är det förstnämnda, och i så fall kvittar det ju vad du anger.

Läsvärt: http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm

kolla

Ta reda på i vilken upplösning du kan ha bilderna. Sedan fixar du till bilderna i rätt storlek och upplösning. Då slipper du obehagliga överraskningar. Kanske har tryckeriet duktig personal som helst vill ha bilderna obearbetade för att få bästa resultat, då spelar det ingen roll om du ändrar "upplösningen". Kolla med dem.

Mi erafarenhet av offsettryck (antar att det är det du menar med tryck, eller menar du utskrivet av digital skrivare) är att man alltid bör lämna helt tryckfärdiga bilder till tryckeriet, dvs. rätt upplösning. 300dpi räcker mer än väl för offsettryck. Ett bra tryckeri uppmärksammar dig på eventuella brister i bilderna innan dom trycker, men jag tycker du ska ta reda på dom exakta speccarna för just ditt tryckeri - färgprofiler etc. för att få bästa möjliga tryckresultat.

öppna bilden i photoshop.

välj bild -> bildstorlek

se till att ändra bildupplösning inte är ikryssat.

ställ in 300 ppi

nu ser du hur stort du kan trycka bilden.

Om du gör en broschyr så gissar jag att du jobbar i Indesign eller QuarkXpress. Det är då en fördel att du har bilderna i rätt upplösning innan du monterar dem eftersom du då kan se vilken storlek de är i rätt upplösning. Vet du att bilderna är stora (direkt ur en kameran) så funkar det oftast bra ändå.

Men ett tips är ju att ändra alla bilder till 300ppi (ja det heter ppi inte dpi som många säger) så att du har mer koll på vad du gör. Se också till att bilderna har en inbäddad icc-profil så att färgerna blir rätt!

mvh

Magnus

Tryckerianställd :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar