Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder blir ljusare i webbläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Billingen

Aktiv medlem
Problem: mina bilder renderas påtagligt ljusare på webben än i Photoshop. Bilderna är konverterade till sRGB. Skillnaden är inte stor på alla bilder utan syns mest på mörka bilder/partier, och kan vara i storleksordningen att det motsvarar att dra mittenreglaget i Levels till 1,25.

Jag använder Firefox, men resultatet blir detsamma i Internet Explorer. Färgerna påverkas indirekt, åtminstone ger den ljusare bilden intrycket av blekare, mindre intensiva färger.

Jag använder CS5 med Color settings som visas i bild 1 och 2. Bild 3 och 4 visar inställningarna i Firefox för tillägget som hanterar färgprofiler.

Vad beror problemet på? Hur löser jag det? Det är oerhört frustrerande att noggrant redigera sina bilder i PS och sedan se ett annat, dassigare resultat på webben. Jag vore väldigt tacksam för hjälp!
 

Bilagor

  • Skärmklipp1.JPG
    Skärmklipp1.JPG
    88.3 KB · Visningar: 643
  • Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    77 KB · Visningar: 646
  • Skärmklipp3.jpg
    Skärmklipp3.jpg
    22 KB · Visningar: 651
  • Skärmklipp4.jpg
    Skärmklipp4.jpg
    16 KB · Visningar: 650
Det låter som att du inte bäddar in sRGB-profilen i bilderna när du sparar dem. Firefox är inställt på att bara färghantera bilder med inbäddade profiler, så därför får du samma resultat i IE som inte färghanterar.

Du bör kryssa i rutorna 'Profile Mismatches' och 'Missing Profiles', så talar PS om för dig om du glömt bädda in profilen eller bäddat in något annat än sRGB.
 
Tack Lars för att du tog dig tid att svara! Men profilen är nog inbäddad i filerna i PS, det går bara inte att klicka för dessa varningsrutor med den övergripande inställningen Europe General Purpose 3 (se Description). Det syns också på exif att bilderna bär sRGB-profil. Samma info får jag om jag högerklickar på filen i Windows och tittar på Egenskaper.

Mina misstankar har därför snarare gått åt att någon inställning i Firefox är fel. Jag skulle i och för sig kunna prova mig igenom alla klickbara alternativ, men tänkte att någon på rak arm kanske såg vad som felade. Eller visste om felet kan ligga någon annanstans.
 
Jag har ingen erfarenhet av ditt Firefox Add-On men du kan kontrollera att dina inställningar har bitit genom att skriva:
about:config
i addressfältet i Firefox. Scrolla ner till gfx.color_management.xxx
För dina inställningar ska parametrarna vara:

gfx.color_management.display_profile (tom)
gfx.color_management.mode 2
gfx.color_management.rendering_intent 0

Du kan även kontrollera att Firefox färghanterar och läser inbäddade profiler på denna sidan:

http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html

Bilden längst upp till vänster finns i 3 versioner: mus över (sRGB), vänsterklick (Apple RGB), mus utanför (Adobe RGB).
Alla 3 ska se likadana ut om de inbäddade profilerna läses in korrekt.
 
I så fall tycker jag att det känns som att Photoshop och Firefox läser in 2 olika profiler. Du kan ju sätta profilen manuellt i Firefox för att försäkra dig om att rätt profil används men jag vet inte om man kan göra detta i Photoshop. Någon annan kanske vet.
 
Firefox färghanterar inte fullt ut.

Kör du Windows skall du ladda hem betan av IE9, det är den enda browser jag sett som klarar färghanteringen fullt ut i Windows.

Kör du OS/X skall du använda senaste versionen av Safari som också fixar det hela.

Safari för Windows kör också en halvmessyr som Firfox.

/Karl
 
Problemet med att FF inte kan hantera ICC v4 profiler är i mångt och mycket ett icke-problem, eftersom rätt få människor taggar annat än v2 profiler till sina bilder.

Därför tycker jag du uttrycker dig onödigt när du skriver att FF inte har en fungerande färghantering. Det finns tillräckligt med missförstånd runt färghantering och det är bra om man skapar klargöranden och inte förvirrar folk i onödan.
 
Problemet med att FF inte kan hantera ICC v4 profiler är i mångt och mycket ett icke-problem, eftersom rätt få människor taggar annat än v2 profiler till sina bilder.

Därför tycker jag du uttrycker dig onödigt när du skriver att FF inte har en fungerande färghantering. Det finns tillräckligt med missförstånd runt färghantering och det är bra om man skapar klargöranden och inte förvirrar folk i onödan.

Det är möjligt att problemet är litet för dig. Men IE9 under Windows och Safari under OS/X färghanterar bättre än FF.

Installerade precis RC av IE9 (som klivit ur betastadiet idag) och färghanteringen är fortfarande på topp där.

/Karl
 
Installerade precis RC av IE9 (som klivit ur betastadiet idag) och färghanteringen är fortfarande på topp där.

Ska man koppla in färghanteringen i IE9 på något sätt för att det ska fungera? Jag hittar inte någon info om det någonstans. Hur som helst får jag inte färghanteringen i IE9 att fungera. De kommentarer jag hittat på nätet säger att den läser den inbäddade profilen i bilden, men konverterar inte till skärmprofilen. Någonting är uppenbart fel när jag testar. Jag kör Win 7/64.

Bifogar två skärmdumpar. I övre är stora bilden till vänster från Photoshop, stora till höger från IE9. Den lilla i mitten är Windows Photo Viewer = Photoshop. I den nedre skärmdumpen är vänstra bilden från IE9 och högra från Safari för Windows = Photoshop.
 

Bilagor

  • Ver2_1314.jpg
    Ver2_1314.jpg
    74.5 KB · Visningar: 427
  • Ver3_1314.jpg
    Ver3_1314.jpg
    76.6 KB · Visningar: 427
Ska man koppla in färghanteringen i IE9 på något sätt för att det ska fungera? Jag hittar inte någon info om det någonstans. Hur som helst får jag inte färghanteringen i IE9 att fungera. De kommentarer jag hittat på nätet säger att den läser den inbäddade profilen i bilden, men konverterar inte till skärmprofilen. Någonting är uppenbart fel när jag testar. Jag kör Win 7/64.

Bifogar två skärmdumpar. I övre är stora bilden till vänster från Photoshop, stora till höger från IE9. Den lilla i mitten är Windows Photo Viewer = Photoshop. I den nedre skärmdumpen är vänstra bilden från IE9 och högra från Safari för Windows = Photoshop.

Nej, jag behövde inte aktivera något i alla fall. Kör den både på jobbet och hemma också i 7/64 på bägge ställena. Om det skulle vara skärmprofilen så verkar din skärm vara otroligt "fel" innan den profilerades.

/Karl
 
Det har jag aldrig provat och skulle heller aldrig falla mig in att göra, CaptureNX2 och IE9 ser i alla fall lika ut.

/Karl

PS. Jag har inte gjort något större test med RCn bara med Betan.

Jag tror dessvärre inte du gjort någon mer djuplodad test överhuvudtaget, vare sig med RC:n eller betan av IE 9. Jag har nu provat så många olika varianter att jag är övertygad om att någonting är fel med IE9 och kommer du fram till något helt annat, undrar jag om du har färghanteringen i ditt system under kontroll.

Förhoppningsvis får vi snart feedback från andra forummedlemmar som har kalibrerade wide-gamut-skärmar och som testat IE9 och dess färghantering. Till dess har jag hittat några siter som också ifrågasätter om färghanteringen i IE9 verkligen fungerar:

http://www.luminous-landscape.com/forum/index.php?topic=46379.0
http://www.dgrin.com/showthread.php?t=178431
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1004&message=37722593
http://social.answers.microsoft.com...r/thread/58b8a8a4-5d9c-4f04-a2e7-c3adf8dc4d42
 
Det är möjligt att problemet är litet för dig. Men IE9 under Windows och Safari under OS/X färghanterar bättre än FF.

Installerade precis RC av IE9 (som klivit ur betastadiet idag) och färghanteringen är fortfarande på topp där.

/Karl




Safari och Firefox har sedan år tillbaka fungerat på Mac, Safari klarar v2 v4 , Firefox V2.

Att inte IE har haft en fungerande färghantering är ett Win problem.

Vad jag förstår så har Safari fungerat med Win-eller?

This demonstration will make more sense using a color-managed Web browser like free download for SAFARI 5 for Windows 7 XP Windows Vista and Mac OS X, newer versions of Firefox may also work, including Microsoft Internet Explorer 9 IE9 beta, but Safari is my favorite color-managed test browser because it seems to work for everyone with no special configuration or settings.

läs http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html
http://www.gballard.net/firefox/
 
Jag tror dessvärre inte du gjort någon mer djuplodad test överhuvudtaget, vare sig med RC:n eller betan av IE 9. Jag har nu provat så många olika varianter att jag är övertygad om att någonting är fel med IE9 och kommer du fram till något helt annat, undrar jag om du har färghanteringen i ditt system under kontroll.

[/URL]

det är fler än du som undrar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.