Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder-betyg-kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Har hört att det varit på tapeten förr om betygssättning. För mig säger den verkligen ingenting. Får jag en 5:a så skriver folk bara något i stil med "grym bild". Det ger mig inget alls. Jag vill veta VARFÖR den är bra. Och så klart vad man kunnat gjort bättre.

Nästan skulle man ha rutor där man kan fylla i det positiva resp. negativa, separat. Då kanske betraktaren funderar lite mer och skriver i. Kanske borde man göra så att man inte kan "lagra" sin kommentar förrän man fyllt i båda fälten..?

Jag är i alla fall här för att lära mig fotografera, bli bättre och dela med mig av mina åsikter. Jag tjänar mer på mina betyg 3-bilder än betyg 5, för då flödar kommentarerna.

Vad tycker ni?

Har du provat stänga av betygssättning på bilderna, om du nu inte vill ha sifferbetyg?
Ger det annorlunda kommentarer då kanske?

Plus/minusrutor som på produktrecensionerna är ingen dum idé!

Kollade just upp detta på några bilder. Innan jag slutade ta emot betyg på bilden var ibland ca 1/3-del av kommentarerna bara ett betyg och typ ordet "snyggt". Sedan jag slutade ta emot betyg är kommentarerna kanske inte alltid lika många men oftast väldigt mycket utförligare. Med detta säger jag inte att jag inte gillar ordet snyggt heller men jag lär mig ändå mer av kritiska kommentarer..

Tycker det faktiskt verkar som att många hellre hoppar över att säga något alls när det inte kan kombineras med betyg.

F ö är jag för borttagande av betygen iaf. Tycker liksom att de förlorat funktioner de tidigare fyllt som vid sökning av bilder efter betyg eftersom fler och fler verkar välja bort dem också. Kommer inte på en enda orsak till att gilla betygen och själv slopar jag dem åt alla håll..

För mig har det varit tvärt om på dom senaste bilderna, väldigt få och blandade betyg, desto fler och utförligare kommentarer. Jag brukar inte stänga betygsdelen, men jag bryr mig inte direkt om att den finns där heller.

Lite funderingar...

Jag har nu varit med här på fs sedan april och har tyvärr sett att intresset för att kommentera och betygsätta bilder minskat drastiskt (även från mig). Det här med att ge kritik (kommentarer+betyg) måste vi alla bli bättre på om fs skall fortsätta att vara bildmässigt intressant och utvecklande för oss alla och inte bara en tekniksida.

Jag har gjort en liten test med en bild som jag lagt ut på olika ”communitys”, helt ovetenskapligt naturligtvis men ändå. Jag valde en naturbild av den anledningen att det är den absolut största motivgruppen på alla siter.

Här är resultatet just nu:
fs.se: 106 visningar/7 kommentarer
usefilm.com: 93/23
foto.no: 245/15

Man kan väl inte dra några djupgående slutsatser av det här, men för att försöka få igång aktiviteten på fs lite mer kanske ett poängsystem vore något, som tex usefilm har. Alltså man får poäng varje gång man laddar upp en bild, varje gång man ger en kommentar, varje gång man skriver ett inlägg osv. När man där kommit upp till en viss summa (1000p) får man lägga in 1 bild per dag…men jag vet inte om det här är någon lysande idé ??? Det spricker ju lite redan på fs begränsning av antalet bilder vi får ladda upp.
Det vore kul och höra lite synpunkter, och kanske idéer!

Lite funderingar från en ”bildmakare”

Re: Lite funderingar...

carlzon skrev:
..ett poängsystem vore något, som tex usefilm har. Alltså man får poäng varje gång man laddar upp en bild, varje gång man ger en kommentar, varje gång man skriver ett inlägg osv. När man där kommit upp till en viss summa (1000p) får man lägga in 1 bild per dag…men jag vet inte om det här är någon lysande idé ???

Det tycker jag var en strålande idé.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar