Annons

Bilder Av Konstverk

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrikpersson skrev:
Håller inte med. Upphovsrätt är något man äger precis som t.ex. en kamera. Skillnaden är bara att upphovsrätten inte är något man fysiskt kan ta på.

Om du ärver farfars gamla klocka. Skulle det vara ok om den blev allmän egendom 70 år efter det att farfar dog?

F

Att jämställa upphovrätt med ett fysiskt föremål är alldeles för enkelt: Om någon tar min farfars klocka så berövar han mig möjligheten att använda den. Om min farfars bilder blir allmän egendom så hindrar det inte mig att använda dom som jag vill.

Man måste komma ihåg vad som var ursprungstanken med upphovsrättsskydd: Att uppmuntra kreativa människor och ge dom en möjlighet att leva på sitt arbete. I utbyte mot samhällets skydd så ska verket övergå till allmän egendom då upphovsmannen har haft möjlighet att tjäna pengar på sitt verk. Det var aldrig meningen att copyright skulle vara "evig", som den i praktiken är idag.

Grundidéen är jättebra, men jag tycker skyddet är alldeles för långt idag. Man måste fråga sig vad man tycker ger störst samhällsnytta: Om stora multinationella företag har monopol på världens kulturskatter i filmer, fotografier, böcker och skrifter. Eller om man föredrar att de ska vara fria för alla medborgare att använda och njuta av.

jakobnev skrev:
Problemet är att domstolarna och lagstiftarna inte är samma personer. Domstolarna ringer aldrig lagstiftarna och frågar vad dom menar, dom bara tolkar lagtexten.

Titta bara på PUL, en person dömdes bara för att ha nämnt ett namn i sin hemsida, vilken idiot skulle avsiktligen göra en sån lag?

Fast det är inte riktigt sant, en viktig del när en domstol tar beslut är att se till lagstiftarens förarbete då detta ofta är det enda vettiga sättet att avgöra vad lagen egentligen ska innebära.

Om vi tar PUL så kanske det var som så att förtexten är luddig, vad vet jag?

/Anders

Läste nånstans att en förening som BUS måste organisera ett"flertal" av berörda konstnärer för att få driva in pengar. Vet nån hur många ett flertal är egentligen?

I upphovsrättslagen står:

"49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.
Med fotografisk bild avses även en bild som har framställts genom ett förfarande som är jämförligt med fotografi.
Rätten enligt första stycket gäller till dess femtio år har förflutit efter det år då bilden framställdes."

Lagen är tämligen tydlig om vem som har rättigheterna till ett bildverk så jag kan inte se att det är nåt problem med vad man får och inte får avbilda utan tillstånd. Personligen ser jag hellre att detta regleras i lag än genom avtal som BUS vill.

Jag får en bild publicerad i en tidning.

Sedan får jag se den avmålad i ett reportage om en utställning i tidningen.
Min originalbild nämns inte, jag är inte tillfrågad.

Får man måla av en bild och ställa ut den?
Är det skillnad på eget bruk och kommersiellt syfte i detta fall?

35000 medlemmar har i varjefall i mina ögon passerat vad man kan kalla flertal med god marginal :)

Att måla av ett foto så att man kan identifiera ursprunget till kan väl lyda under Upphovsrättslagens §49 där det står att man inte utan tillstånd får kopiera en fotografisk bild "oavsett vilken teknik som utnyttjas". Lagen gör väl inte heller skillnad på privat eller kommersiellt utan det är "göra tillgänglig för allmänheten" som gäller.

Senast ändrad:
Det är olagligt att måla av ett fotografi utan fotografens tillstånd för att sedan ställa ut målningen eller använda den i andra offentliga eller kommersiella sammanhang. Det finns prejudicerande rättsfall vad gäller detta. Vad gäller fotografi så har BUS även fotografer som medlemmar. Muséer och andra institutioner har mycket arkivbilder som lånas ut för utställningar, tryck och andra ändamål. I de flesta fall har fotografen också upphovsrätten till bilden/kopian och därför ska tillstånd för användande inhämtas liksom ersättning utgå enligt BUS taxa om han/hon är medlem där. Är fotografen inte medlem i BUS får ersättningen utgå enligt överenskommelse från varje användande.

henab skrev:
Att jämställa upphovrätt med ett fysiskt föremål är alldeles för enkelt: Om någon tar min farfars klocka så berövar han mig möjligheten att använda den. Om min farfars bilder blir allmän egendom så hindrar det inte mig att använda dom som jag vill.

Man måste komma ihåg vad som var ursprungstanken med upphovsrättsskydd: Att uppmuntra kreativa människor och ge dom en möjlighet att leva på sitt arbete. I utbyte mot samhällets skydd så ska verket övergå till allmän egendom då upphovsmannen har haft möjlighet att tjäna pengar på sitt verk. Det var aldrig meningen att copyright skulle vara "evig", som den i praktiken är idag.

Grundidéen är jättebra, men jag tycker skyddet är alldeles för långt idag. Man måste fråga sig vad man tycker ger störst samhällsnytta: Om stora multinationella företag har monopol på världens kulturskatter i filmer, fotografier, böcker och skrifter. Eller om man föredrar att de ska vara fria för alla medborgare att använda och njuta av.

Jag sympatiserar med tankarna bakom ditt ställningstagande även om jag inte riktigt förstår varifrån resonemanget med de stora multinationella företagens monopol vis-á-vis alla medborgares rätt att njuta av kulturskatter kom ifrån.

Jag kan inte heller se att det är för enkelt att jämföra med fysiska föremål. Som jag ser det är det fråga om äganderätt i båda fallen, inte formen (materiell eller immateriell) på föremålet jag äger.

Nu tycker jag inte att det är motiverat att skyddstidn för upphovsrätt skall vara längre än den är. Men jag kan inte hållamed om att skyddstiden skulle vara för lång.

När det gäller allmänhetens möjlighet att njuta av kulturskatter finns det tillgodosett genom talrika undantag i upphovsrätten, t.ex. rätten att kopiera för enskilt bruk, undervising, citaträtt för pressen m.m.

Jag kan inte heller bara se den långa skyddstiden som ur arvtagarnas perspektiv ("barnbarnen som knappt träffat farfar upphovsmannen"). För upphovsmannen kan det nog vara viktigt att vara förvissad om att hans barn inte "blir snuvade på upphovsrätten" den dagen han eller hon dör.

Till sist en kommentar till idén om att "domstolarna skulle ringa lagstiftarna". Det kan verka som en bra idé, men vad skall man då ha domstolar till?
Meningen med en domstol är att den skal vara helt opartisk. Därför måste den också själv tolka lagarna. Man skall också komma ihåg att lagar måste vara generellt skrivna och lämna ett tolkningsutrymme. Annars skulle de inte kunna täcka in alla de olika fall som en enskild regel kan appliceras på. De tolkningar som domstolarna gör blir sedan en del av rättspraxis som kan användas som vägledning i senare fall. Denna rättspraxis är en viktig del av rättstillämpningen och kan ibland väga lika tungt som lagreglerna i sig. Inte minst om lagtexten skrevs för decennier sedan.

I vissa länder, t.ex Storbritannien och USA, har man bara ett begränsat antal lagar och använder nästan bara rättspraxis som vägledning i tvister och brottmål. Detta är till vis del också fallet med EG-rätten (det heter faktiskt "EG-rätt" och inte "EU-rätt") PUL är ett regelverk med ursprung i EG-rätten vilket kanske kan göra det lättare att förstå varför den är svår att tillämpa (förutom att PUL, IMHO, är idiotiskt skriven redan från början.

mvh

F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar