Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder använda i kommersiellt syfte

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseJonsson

Aktiv medlem
Hej

Har en fråga jag undrar över angående bilder jag tagit på Bilbo, den övergivna lemuren. Dessa har vi skickat ut i pressutskick för fritt användande i detta syfte. Nu hittar jag att dessa används av bl.a AFP, där de säljer reprints av dem. Är detta tillåtet? JAG har definitivt inte gett denna tillåtelse!

Mvh

Bosse

vad har du skrivit i anslutning till att folk fick använda bilderna?

Det reglerar om man kan tolka att bilderna får vidaresäljas.

Jag skrev initialt så här:
"Här kommer en text om Världens mest sällsynta lemur. Den är fri att använda och förmedla vidare. Samtliga foton Bo Jonsson/Skansen-Akvariet (finns, om så önskas, i betydligt högre upplösning)"

Dvs, egentligen så gäller friskrivandet enbart texten, eller?

Dessutom har jag upptäckt att det inte är bilderna från detta utskick som använts, utan andra som jag e-mailat ut. Hur AFP fått dem, vet jag inte. Dock har jag aldrig skrivit någonting om fritt användande av bilder.

Mvh

Bosse

Om Afp fått bilderna på avvägar så finns det ju inget avtal över huvud taget, så det är ju helt fel agerat av dem.

bildombudsmannen.se är nog den som kan hjälpa dig mest mot afp.

Måste uttrycka min avundsjuka att du får umgås med söta lemurer, hur får man ett sånt jobb?

Eller finns det någon möjlighet för vanliga döda att få klappa lemurer?

Ja det är en betald hobby jag har:)! Trivs hela dagarna!

Dessvärre har "vanliga dödliga" inte möjligheten att klappa några lemurer. Dessutom försöker vi hålla dem så vilda som det är möjligt, så de är egentligen inte klappbara ens för oss.

Tack för rådet med bildombudsmannen!

Bosse

BosseJonsson skrev:
Dvs, egentligen så gäller friskrivandet enbart texten, eller?

Ja, har du skrivit så är det så, förstås.
Men. Det är ett mycket ologiskt för att inte säga överraskande sätt att sprida pressmaterial. Ologiskt därför att bara texten är fri. överraskande därför att bara texten är fri. Jag tror att när mottagaren på redaktionen tagit emot dina bilder och text, det vill säga den femtioelfte försändelsen för dagen om pressmaterial, och konstaterar att det står "fritt användande" har denne inte reflekterat vidare över det eftersom det är praxis att både text och bild är fritt för användning.

Bevis för min lilla tes är väl jag själv. Jag ser mig som rätt normalbegåvad och så, är bra på att läsa. Men även jag tolkade den text du skrev som att bilden var gratis.

Kan väl inte säga att vi själva menade annat än bägge när vi skrev det, så...;-)!

Däremot, ger det rätten att använda bilderna kommersiellt, oavsett om det inkluderar bilderna eller inte? Som jag förstår det så är pressutskick just det...pressutskick...alltså att användas i syfte att sprida en nyhet, INTE att använda bilderna för försäljning, utan fotografens tillstånd, eller är jag helt ute och cyklar?

Nu visade det sig även att de bilder som spridits till försäljning, INTE var de bilder som skickades ut i detta pressutskick, så de inkluderas inte av denna text!

Jag ska dock kontakta bildombudsmannen som föreslagits, så får vi se vad de säger.

Bosse

BosseJonsson skrev:
Som jag förstår det så är pressutskick just det...pressutskick...alltså att användas i syfte att sprida en nyhet, INTE att använda bilderna för försäljning, utan fotografens tillstånd, eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, tycker verkligen inte att du är ute och cyklar. Och med Bildombudsmannens hjälp kanske du kan sätta en käpp i hjulet för AFP.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar