Annons

Bilder Afrika...!

Produkter
(logga in för att koppla)

ImCHEETAH

Aktiv medlem
Hej,

här är en länk till min hemsida där ni under "Gallery" hittar bilder från Afrika: Uganda, Rwanda, Kenya, Tanzania, Zambia, Zimbabwe, Malawi, Mocambique, Swaziland, Lesotho, Sydafrika, Namibia, Botswana, Angola och Etiopien! De bättre finns i galleriet "Southern Africa 2004-2005".

http://www.hejhopp.com

kom gärna med frågor ang. själva resan, framför allt om ni själva är på G åt det hållet!! :)

MVH /Peder
 
Hej där
Jag reser själv en del i Afrika men hur kom du runt, med bil?? Och kul att se bilder från alla länder!
 
papi skrev:
Hej där
Jag reser själv en del i Afrika men hur kom du runt, med bil?? Och kul att se bilder från alla länder!

Buss, lastbil, båt på några få sjöar. Endast privat hyrbil i norra Zambia, södra Etiopien och i Namibia, då jag fann andra resande att dela kostnaderna med!

Var har du varit?
 
Ett riktigt äventyr med andra ord! Måste varit en riktig upplevele kan jag tro. Själv flyger jag till Addis, Alger, Dar, Kairo, Alexandria och Nairobi i tjänsten med viss intervall men har sälla tillfälle att se landsbyggden då.

Hur länge var du ute?
 
papi skrev:
Ett riktigt äventyr med andra ord! Måste varit en riktig upplevele kan jag tro. Själv flyger jag till Addis, Alger, Dar, Kairo, Alexandria och Nairobi i tjänsten med viss intervall men har sälla tillfälle att se landsbyggden då.

Hur länge var du ute?

Men Addis är av dom kanske dussinet afrikanska huvudstäder jag besökt den absolut bästa. Kapstaden ligger där och brottas också men den är så dyr! Addis har allt - espresso för 70 öre, pizza när den otroligt goda lokala maten blir tröttsam eller ger amöbor, maskar o annat obehag, fruktpuréer. Och dessutom en fruktansvärt intressant kultur, med mkt som påminner mer om arabiskt än afrikanskt. Språket (dess gramatik är samma som för Arabiska har jag fått höra), musiken, människorna, historien.
Dessutom finns mkt att upptäcka precis utanför Addis, samt att inrikesflygen är mkt billiga. Så har du bara två dagar över kan du så vitt jag vet flyga upp till Lalibela och se kyrkorna. Även om mer tid vore att föredra. Sen är Simien mountains mellan Gonder och Axum helt fantastiska! Aja jag hoppas du får lite tid utanför addis, även om det är en superb stad! men men lite hade du väl sett kanske?
Dar är ju för övrigt motsatsen - den värre av afrikanska städer. Som en begravning. De indiska kvarteren och närheten till stränder utanför förbättrar ju betyget, men själva centrum är bland det värst! Mkt skumma typer också.
kairo - afrikas största stad är det väl? trevlig?
alger - nice?

sen måste jag fråga vilket yrke som ger dig möjlighet att flyga runt så?

3 månader i somras, 6 månader denna vinter var jag borta! :)

MVH /Peder
 
Håller med om att Addis är bra, kanske med undantag av gräspankakorna då. Åt en med råbiff en gång och blev rätt kass i magen.
Känns vänligt och säkert trots viss fattigdom. Får försöka stanna någar dagar extra nästa gång och besöka dina tips!

Alger är mycket vackert och relativt säkert nu för
tiden. Kairo är spännande men stökigt och mycket dåligt luft.Jag jobbar med förvaltning av några ambassader så det blir många resor men tyvärr sällan tid att se så mycket ;)
 
papi skrev:
Håller med om att Addis är bra, kanske med undantag av gräspankakorna då. Åt en med råbiff en gång och blev rätt kass i magen.
Känns vänligt och säkert trots viss fattigdom. Får försöka stanna någar dagar extra nästa gång och besöka dina tips!

Alger är mycket vackert och relativt säkert nu för
tiden. Kairo är spännande men stökigt och mycket dåligt luft.Jag jobbar med förvaltning av några ambassader så det blir många resor men tyvärr sällan tid att se så mycket ;)

Etoto Hills kan du promenera upp till som en dagsutflykt när det gäller Addis, även många kyrkor m.m. att se i stan. Kolla helt enkelt under Addis i Lonely Planets eller Bradt Guides guidebok som du kan låna på bibblan!

aja Alger verkar ju väldigt intressant. visum är ju svårt har jag hört när det gäller Algeriet och Libya, om man kommer "overland" och vill in via landgränserna. Men annars - är resten av landet säkert, eller bara huvudstaden?

Kairo: har du besökt det där nya biblioteket, tror det ligger inte i Kairo men en stad inte långt därifrån. Minns inte namnet! :) Erre mkt småbrotslingar i Kairo, ficktjuvar o sånt, eller är det bara en felaktig föreställning jag har?
 
Det är nog bara i Alger och ev andra större städer säkerheten är OK. Man bör nog inte resa runt i landet,visum kan vara svårt att få har jag också hört.

Det finns en del ritigt jobbiga försäljare på en del håll i Kairo men bestulen har jag aldrig blivit. Biblioteket du förmodligen tänker på ligger i Alexandria och är riktigt fint. Norska arkitekter som jag minns...Man kan ta tåget dit från Kairo för någon hundring, resan tar ett par timmar och är en upplevelse!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.