Annons

Bildens innehåll - viktig?

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Inledningsvis:
Jag bläddrar i en kvällstidning och texten under en bild säger att en granne är orädd, efter att en orm rymt från en lägenhet.
Det intressanta i texten är den orädda grannen, ormen och huset där ormen bodde.

Bilden och textens innehåll:
Den orädda grannen är främst i bild, sedan en jätttttebuske och huset ligger längst bak i bild. Denna bildidé känns väl helt ok men........
Det konstiga är att himlen på den svartvita bilden tar upp nästan 50% av bildens yta? Himlen känns väl ganska ointressant i denna artikel? Om det inte fanns text under bilden hade fotografen agerat annorlunda med prioritet på den orädda grannen och huset?
Här känner jag att de viktiga i texten inte tar den plats som jag önskat i bilden. Hur tänker en proffesionell fotograf som jobbar på en tidning?

Vad jag undrar:
Är det inte en oväderlig träning för oss att t.ex. titta på FS "bildkritik" och själva får öva upp vad vi känner att bilden har för innehåll?
Jag är så intresserad och höra vad ni känner och tänker när ni har ögat i sökaren. Detta kanske låter konstigt i mångas öron, men själv är jag väldigt glad för denna nya känslan, efter de första 4 månaderna med systemkameran.

Varför jag postade detta:

Efter att bläddrat i kvällstidningen så bestämde jag mig för att göra en ny katalog där jag prioriterar bildens innehåll. I mina tidigare kataloger så har jag alltid tänkt på bländare, slutartid, skärpa, kontrast mmm mmm......
Jag vill komma ihåg hur våran kompaktkamera användes, fast använda mig av alla de fantastiska saker som min systemkamera erbjuder.
När någonting är nytt så vill vi alla experimentera och pröva oss fram, det är ju riktigt kul och intressant! Men...
Nu ska jag prioritera bildens innehåll denna veckan :)

Tack för du tog din tid och läste mitt lilla kvällsbrev!

Ps.
Min meningsuppbyggnad har aldrig varit bra, men tur så förstår ni flesta svenska :) Min svenska lärare sa att jag ;) måste använda mig av färre "jag". Det är fortfarande lika svårt.....

Avslutar med ett tips från en t u n g fotograf i Göteborg:
Fotografera mera och gå närmare :))

Senast ändrad:
Man skulle vilja se den där bilden.. hm.. vi får ju jobba rätt mycket med sånt här på media, och jag kan många gånger känna 'va fan vad vill den här fotografen säga med den här bilden då??'.. jag vill gärna veta om det finns någon tanke osv.. ibland är bildvalet bara så värdlöst.

Btw, läst igenom ditt lilla kvällsbrev :) har själv inte så mycket att komma med, kan bara instämma.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto